Klin Padiatr 2009; 221(6): 386-389
DOI: 10.1055/s-0029-1239534
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Coincidence of Recurrent Hemiparesis and Detection of ALL in a 4-Year-Old Girl: One or Two Diseases?

Gleichzeitiges Auftreten rezidivierender Hemiparesen und ALL bei einem 4-jährigen Mädchen: eine oder zwei Krankheiten?M. J. Ege1 , 2 , L. H. Meyer1 , K.-M. Debatin1 , K. Stahnke1
  • 1Universitätsklinik für Kinder- und Jugendmedizin, University of Ulm, Germany
  • 2University Children's Hospital, Munich, Germany
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Publication Date:
04 November 2009 (online)

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Abstract

Stroke like symptoms in children such as hemiparesis are often associated with infection, cranial trauma, cardiac anomalies or sickle cell disease. In childhood leukemia, stroke like symptoms at presentation are rare and normally caused by cerebral bleedings. Here we report a patient who presented with classical stroke symptoms and hemiparesis prior to the diagnosis of acute lymphoblastic leukemia without proven CNS infiltration by leukemic cells. In general, acute leukemia or cerebral lymphoma do not lead to extensive defects of brain tissue. This unusual case suggests that acute lymphoblastic leukemia may present with stroke like CNS symptoms including hemiparesis.

Zusammenfassung

Im Kindesalter sind Symptome eines zerebralen Insults wie z. B. eine Hemiparese häufig mit Infektionen, Schädeltraumen, Herzanomalien oder der Sichelzellanämie assoziiert. Dagegen gilt die Hemiparese nicht als Initialsymptom einer Leukämie im Kindesalter. Wir berichten hier über eine Patientin mit klassischen Symptomen eines Hirninfarktes mit Hemiparese in zeitlichem Zusammenhang mit der Diagnose einer akuten lymphoblastischen Leukämie (ALL), ohne Nachweis von Leukämiezellen im ZNS. Grundsätzlich führen weder akute Leukämien noch zerebrale Lymphome zu ausgedehnten Hirngewebsdefekten. Dieser Fallbericht legt nahe, dass sich eine ALL initial mit neurologischen Symptomen eines Hirninfarktes einschl. einer Hemiparese präsentieren könnte.

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Correspondence

PD Dr. Karsten Stahnke

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