Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(5): 563-569
DOI: 10.1055/s-2003-42849
Kniegelenk
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die arthroskopische Teilmenisektomie bei älteren Patienten: Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität

Arthroscopic Menisectomy in Older Patients: Assessing Health-Related Quality of LifeA.  Roposch1 , G.  Brunner1 , K.  D.  Schatz1 , R.  Kotz1 , C.  Wurnig1
  • 1Universitätsklinik für Orthopädie, Wien
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 October 2003 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die Indikation zur arthroskopischen Teilmenisektomie bei Meniskusläsionen im höheren Alter ist wegen bestehender Gonarthrose kontrovers. Die vorliegende Studie untersucht die Ergebnisse dieses Eingriffes bei Patienten ab dem 60. Lebensjahr im Hinblick auf Funktion und Mobilität. Methode: 51 Patienten (Operationsalter mindestens 60 Jahre) wurden nach arthroskopischer Teilmenisektomie zur Behandlung einer Meniskusläsion untersucht. Die Evaluation erfolgte mit dem SF-36 Health Survey und einem eigens zusammengestellten Fragebogen mit Items aus publizierten Scores. Gefragt wurde nach postoperativen Veränderungen hinsichtlich Mobilität und Funktion im Alltag: Schmerz, Gehleistung, Stiegensteigen, Benutzung öffentlicher Verkehrsmittel. Ergebnisse: Das durchschnittliche Operationsalter lag bei 67 Jahren (60 - 79), das durchschnittliche Nachuntersuchungsintervall bei 5 Jahren (2 - 12). Postoperative Verschlechterungen traten in 7 Patienten (15 %) ein (Gehleistung n = 5; Stiegensteigen n = 5; Schmerz n = 1). 4 Patienten mussten sich wegen anhaltender Beschwerden Folgeoperationen unterziehen (Knieendoprothese n = 3, Tibia Umstellungsosteotomie n = 1). Die restlichen Patienten (85 %) gaben Verbesserungen an. Schlussfolgerung: Bei bestehender Meniskusläsion erscheint die arthroskopische Teilmenisektomie als minimal invasiver Eingriff bei Patienten ab dem 60. Lebensjahr trotz zu erwartender Gonarthrose in diesem Alter indiziert. Sie vermag zu einer mittelfristigen Verbesserungen der Schmerzen, Funktion und Mobilität führen.

Abstract

Aim: Little information is available on partial arthroscopic menisectomy in patients 60 years of age or older. Due to the co-morbidity of meniscal tears and osteoarthritis in this age group, the effectiveness of this procedure is controversial. The purpose of this study was to evaluate the outcome of this procedure in terms of function and mobility in patients 60 years of age or older. Method: Between 1990 and 1999, 1920 arthroscopies of the knee were performed in a single primary care institution, and 51 patients, 60 years of age or older, had a partial arthroscopic menisectomy done. Outcomes were rated using the SF-36 Health Survey and a specially designed questionnaire including items of published scores. Results: The mean age at surgery was 67 years (range: 60.3 - 78.9) and the mean follow-up was 5 years (range: 2 - 12). Due to persistent pain, 4 patients underwent a second operation including knee replacement in 3 cases and a high tibial osteotomy in 1 case. 41 patients (87.1 %) stated the arthroscopy had improved their quality of life. In terms of pain and daily life activities, the majority of the subjects showed an improvement after surgery. The SF-36 showed no clinically relevant difference compared to the control in all but one subscale. Conclusion: Despite of the presence of osteoarthritis in this age group, arthroscopic partial menisectomy can improve pain, function and mobility in the mid-term course.

Literatur

  • 1 Barrett G R, Treacy S H, Ruff C G. The effect of partial lateral meniscectomy in patients > 60 years.  Orthopedics. 1998;  21 251-256
  • 2 Bert J M, Maschka K. The arthroscopic treatment of unicompartment gonarthrosis: A five-year follow up study of abrasion arthroplasty plus arthroscopic debridement and arthroscopic debridement alone.  Arthroscopy. 1989;  5 25-32
  • 3 Bonamo J J, Kessler K J, Noah J. Arthroscopic meniscectomy in patients over the age of 40.  Am J Sports Med. 1992;  20 422-428
  • 4 Bullinger M. Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität mit dem SF-36 Health Survey.  Rehabilitation. 1996;  35 XVII-XXX
  • 5 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung. Göttingen; Hogrefe
  • 6 Covall D J, Wasilewski S A. Roentgenographic changes after arthroscopic menisectomy: Five-year follow-up in patients more than 45 years old.  Arthroscopy. 1992;  8 242-246
  • 7 Debrunner H U, Hepp W R. Orthopädisches Diagnostikum. Stuttgart; Thieme 1994
  • 8 Fairbank T J. Knee joint changes after menisectomy.  J Bone Joint Surg. 1948;  30 664-670
  • 9 Harris W H. Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: Treatment by mold arthroplasty. An end result study using a new method of result evaluation.  J Bone Joint Surg Am. 1969;  51 737-755
  • 10 Insall J N, Dorr L D, Scott R D, Scott W N. Rationale of the Knee Society Clinical Rating System.  Clin Orthopedics Rel Res. 1989;  248 13-14
  • 11 Jackson R W, Rouse D W. The result of partial arthroscopic meniscectomy in patients over 40 years of age.  J Bone Joint Surg Br. 1982;  64 481-485
  • 12 Jones R E, Smith E C, Reisch J S. Effects of medial meniscectomy in patients older than forty years.  J Bone Joint Surg Am. 1978;  60 783-786
  • 13 Krüger T H, Wohlrab D, Reichel H, Hein W. Der Effekt des arthroskopischen Gelenkdebridements bei fortgeschrittener Arthrose des Kniegelenks.  Zentralbl Chirurgie. 2000;  125 490-493
  • 14 Lotke P A, Lefkoe R T, Ecker M L. Late results following medial meniscectomy in an older population.  J Bone Joint Surg am. 1981;  63 115-119
  • 15 Mc Bride G G, Constine R M, Hofmann A A, Carson R W. Arthroscopic partial medial meniscectomy in the older patient.  J Bone Joint Surg Am. 1984;  66 547-551
  • 16 Mosely J B, O'Malley K, Peterson N J. et al . A controlled trial of arthroscopic surgery for osteoarthritis of the knee.  N Engl J Med. 2002;  347 81-88
  • 17 Outerbridge R O. The etiology of chondromalacia patellae.  J Bone Joint Surg Br. 1961;  43 752-757
  • 18 Rand J A. Role of arthroscopy in osteoarthritis of the knee.  Arthroscopy. 1991;  7 358-363
  • 19 Rangger C, Klestil T, Gloetzer W, Kemmler G, Benedetto K P. Osteoarthritis after arthroscopic partial meniscectomy.  Am J Sports Med. 1995;  23 240-244
  • 20 Tapper E M, Hoover N W. Late results after meniscectomy.  J Bone Joint Surg Am. 1969;  51 517-526

Dr. med. Andreas Roposch

Universitätsklinik für Orthopädie

Währinger Gürtel 18 - 20

1090 Wien

Österreich

Phone: + 01/40400-4083

Fax: + 01/40400-4029

Email: andreas.roposch@univie.ac.at

    >