Z Orthop Unfall 2007; 145(4): 452-460
DOI: 10.1055/s-2007-965547
Hüftgelenk

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Polyethylen-Abrieb: Ursache oder Folge einer Endoprothesenlockerung? Untersuchungen an festen und gelockerten Hüftendoprothesen

Polyethylene Abrasion: Cause or Consequence of an Endoprosthesis Loosening? Investigations of Firm and Loosened Hip ImplantsB. Busse1 , 2 , M. Niecke3 , K. Püschel4 , G. Delling5 , A. Katzer6 , M. Hahn1
  • 1Zentrum für Biomechanik und Skelettbiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2Zentrum für Muskuloskeletale Chirurgie, Charité - Universitätsmedizin, Berlin
  • 3Institut für Experimentalphysik, Universität Hamburg
  • 4Institut für Rechtsmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 5Institut für Osteopathologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 6Orthoclinic Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Durch die Kombination verschiedener Untersuchungstechniken soll das Umgebungsgewebe von Endoprothesen zerstörungsfrei analysiert werden. Dabei soll die Lokalisation der Polyethylen-Abriebpartikel erfasst, deren Geometrie quantitativ bestimmt und funktions- von lockerungsbedingtem Abrieb unterschieden werden. Weiterhin soll die Gewebekontamination mit anderen Implantatbestandteilen mikroanalytisch gemessen werden. Die Ergebnisse sollen dazu dienen, Verschleißmechanismen besser zu verstehen und damit Implantatoptimierungen zu unterstützen. Methode: Fünf Autopsiefälle mit festsitzenden Hüftendoprothesen (2 × Endo-Modell Mark III, 1 × St. Georg Mark II, LINK; 2 × Spongiosa Metal II, ESKA) wurden zu histologischen Schliffpräparaten aufgearbeitet. Untersuchungen der Abriebpartikel erfolgten durch eine kombinierte Anwendung verschiedener Mikroskopietechniken und hochsensitiver protonen-induzierter Röntgenemission (PIXE). Der lockerungsbedingte Abrieb wurde an der Außenkontur von Pfannen-Explantaten (St. Georg Mark II, LINK, D; n = 293) gemessen. Ergebnisse: Verschleißpartikel sind ungleichmäßig im Gewebe verteilt; bei zementierten Prothesen dominieren Zementpartikel. Metallpartikel sind intrazellulär nur vereinzelt nachzuweisen. Die Konzentration des Legierungsbestandteils Kobalt (Co) ist im mineralisierten Knochengewebe erhöht. Die gemessene Co-Deposition steht in Abhängigkeit zu Lokalisation und Standzeit des Implantates. Funktionsbedingter Polyethylen (PE)-Abrieb ist von PE-Abrieb anderer Genese (Lockerung, Impingement) morphologisch und durch die Gewebereaktion zu unterscheiden. Bei einsetzender Pfannenlockerung kann kurzfristig mehr PE-Abrieb in das Gewebe gelangen als bei normaler Funktion der Prothese über viele Jahre. Schlussfolgerung: Wurde früher eine Reduzierung der Gewebekontamination mit Implantatmaterial primär durch die Optimierung der Gleitpaarungen angestrebt, führt die Interpretation der bisher gewonnenen Befunde zu der Überlegung, andere Entstehungsmechanismen für Abriebpartikel, aber auch die Metalllegierung, stärker in Optimierungsüberlegungen für Implantate oder Implantationstechniken einzubeziehen.

Abstract

Aim: Periprosthetic tissue was analysed by the combination of different investigation techniques without destruction. The localisation and geometry of polyethylene abrasion particles were determined quantitatively to differentiate between abrasion due to function and abrasion due to implant loosening. Non-polyethylene particles from implant components which contaminate the tissue were micro-analytically measured. The results will help us to understand loosening mechanisms and thus lead to implant optimisations. Method: A non-destructive particle analysis using highly sensitive proton-induced X‐ray emission (PIXE) was developed to achieve a better histological allocation. Five autopsy cases with firmly fitting hip endoprosthesis (2 × Endo-Modell Mark III, 1 × St. Georg Mark II, LINK, Germany; 2 × Spongiosa Metal II, ESKA, Germany) were prepared as ground tissue specimens. Wear investigations were accomplished with a combined application of different microscopic techniques and microanalysis. The abrasion due to implant loosening was histologically evaluated on 293 loosened cup implants (St. Georg Mark II, LINK, Germany). Results: Wear particles are heterogeneously distributed in the soft tissue. In cases of cemented prostheses, cement particles are dominating whereas metal particles could rarely be detected. The concentration of the alloy constituent cobalt (Co) is increased in the mineralised bone tissue. The measured co-depositions depend on the localisation and/or lifetime of an implant. Functional polyethylene (PE) abrasion needs to be differentiated from PE abrasion of another genesis (loosening, impingement) morphologically and by different tissue reactions. Conclusion: In the past a reduction of abrasion was targeted primarily by the optimisation of the bearing surfaces and tribology. The interpretation of our findings indicates that different mechanisms of origin in terms of tissue contamination with wear debris and the alloy should be included in the improvement of implants or implantation techniques.

Literatur

  • 1 Griss P, Fuchs G A, Franke P. Die aggressive zystische Granulomatose des Femurschaftes - Polyethylen-Krankheit als limitierender Faktor der Haltbarkeit zementfreier Hüftendoprothesenschäfte?.  Osteologie. 1994;  3 22-32
  • 2 Hansen T, Otto M, Buchhorn G H, Scharnweber D, Gaumann A, Delank K S, Eckardt A, Willert H G, Kriegsmann J, Kirkpatrick C J. New aspects in the histological examination of polyethylene wear particles in failed total joint replacements.  Acta Histochem. 2002;  104 263-269
  • 3 Maruyama M, Capello W N, D'Antonio J A, Jaffe W L, Bierbaum B E. Effect of low-friction ion-treated femoral heads on polyethylene wear rates.  Clin Orthop Relat Res. 2000;  370 183-191
  • 4 Shahgaldi B F, Heatley F W, Dewar A, Coppin B. In vivo corrosion of Cobalt-Chromium and Titanium wear particles.  J Bone Joint Surg [Br]. 1995;  77 962-966
  • 5 Elke R. Particle disease. Is tribology a topic in revision surgery?.  Orthopäde. 2001;  30 258-265
  • 6 Katzer A, Behnke B, Grabski, v Foerster G. Isolierte Femurschaftosteolysen bei festsitzenden zementierten Hüftgelenkstotalendoprothesen.  Akt Traumatol. 2002;  32 76-81
  • 7 Bos I, Fredebold D, Diebold J, Löhrs U. Tissue reaction to cemented hip sockets. Histologic and morphometric autopsy study of 25 acetabula.  Acta Orthop Scand. 1995;  66 1-8
  • 8 Dunstan E, Sanghrajka A P, Tilley S, Unwin P, Blunn G, Cannon S R, Briggs T W. Metal ion levels after metal-on-metal proximal femoral replacements: a 30-year follow-up.  J Bone Joint Surg [Br]. 2005;  87 628-631
  • 9 Massin P, Chappard D, Flautre B, Hardouin P. Migration of polyethylene particles around nonloosened cemented femoral components from a total hip arthroplasty - an autopsy study.  J Biomed Mater Res B Appl Biomater. 2004;  69 205-215
  • 10 Willert H G. Differences and similarities of osteolyses from particulate polyethylene and PMMA-Bone cement. Ultra-high molecular weight polyethylene as biomaterial. Willert HG, Buchhorn GH, Eyerer P Orthopedic Surgery. Toronto, Lewiston, New York, Bern, Göttingen, Stuttgart; Hogrefe and Huber Publishers 1991: 143-147
  • 11 Hahn M, Vogel M, Schulz C, Niecke M, Delling G. Histologische Reaktionen an der Knochen-Implantat-Grenze und der Corticalis nach mehrjährigem Hüftgelenkersatz.  Chirurg. 1992;  63 958-963
  • 12 Schmalzried T P, Kwong L M, Jasty M. et al . The mechanism of loosening of cemented acetabular components in total hip arthroplasty. Analysis of specimens retrieved at autopsy.  Clin Orthop. 1992;  274 60-78
  • 13 Fornasier V, Wright J, Seligman J. The histomorphologic and morphometric study of asymptomatic hip arthroplasty: a post-mortem study.  Clin Orthop. 1991;  271 272-282
  • 14 Bos I, Lindner B, Seydel U, Johannisson R. Identification of wear particles of joint prostheses in tissues using laser microprobe mass analysis (LAMMA).  Biomed Tech (Berl). 2001;  46 253-258
  • 15 Urban R M, Jacobs J J, Tomlinson M J, Gavrilovic J, Black J, Peoc'h M. Dissemination of wear particles to the liver, spleen, and abdominal lymph nodes of patients with hip or knee replacement.  J Bone Joint Surg [Am]. 2000;  82 457-476
  • 16 Maloney W J, Smith R L, Schmalzried T P, Chiba J, Huene D, Rubash H. Isolation an characterization of wear particles generated in patients who have had failure of a hip arthroplasty without cement.  J Bone Joint Surg [Am]. 1995;  77 1301-1310
  • 17 Bos I. Gewebereaktion um gelockerte Hüftendoprothesen. Eine histologische Studie an Sekundärkapseln und Interfacemembranen.  Orthopäde. 2001;  30 881-889
  • 18 Hahn M. Quantitative analysis of the histological reactions at the interface and the surrounding bone tissue following the implantation of hip endoprostheses. Barbosa MA, Campilho A Imaging Techniques in Biomaterials. North-Holland, Amsterdam, London, New York, Tokyo; Elsevier Science Publishers B.V 1994: 325-340
  • 19 Donath K. Die Trenn-Dünnschliff-Technik zur Herstellung histologischer Präparate von nicht schneidbaren Geweben und Materialien.  Der Präparator. 1988;  34 197-206
  • 20 Hahn M, Vogel M, Delling G. Undecalcified preparation of bone tissue: report of technical experience and development of new methods.  Virchows Arch A Pathol Anat Histopathol. 1991;  418 1-7
  • 21 Niecke M. PIXE-Pikogramm-Protonenmikrosonde. Spurenelementanalytik durch protoneninduzierte Emission von Röntgenstrahlung.  Labor. 2000;  1991 94-102
  • 22 Gruen T A, McNeice G M, Amstutz H C. Modes of failure of cemented stem-type femoral components: a radiographic analysis of loosening.  Clin Orthop Relat Res. 1979;  141 17-27
  • 23 Williams VG 2nd . Fixation of ultrahighmolecular-weight polyethylene liners to metal-backed acetabular cups.  J Arthroplasty. 1997;  12 25-31
  • 24 Willert H G, Buchhorn G, Semlitsch M. Die Reaktion des Gewebes auf Verschleißprodukte von Gelenk-Endoprothesen der oberen Extremitäten.  Orthopäde. 1980;  9 94-107
  • 25 Lee A J, Ling R S, Gheduzzi S, Simon J P, Renfro R J. Factors affecting the mechanical and viscoelastic properties of acrylic bone cement.  J Mater Sci Mater Med. 2002;  13 723-733
  • 26 Michel R, Nolte M, Reich M, Loer F. Systemic effects of implanted prostheses made of cobalt-chromium alloys.  Arch Orthop Trauma Surg. 1991;  110 61-74
  • 27 Haynes D R, Crotti T N, Haywood M R. Corrosion of and changes in biological effects of cobalt chrome alloy and 316L stainless steel prosthetic particles with age.  J Biomed Mater Res. 2000;  49 167-175
  • 28 Willert H G, Buchhorn G H, Gobel D, Koster G, Schaffner S, Schenk R, Semlitsch M. Wear behavior and histopathology of classic cemented metal on metal hip endoprostheses.  Clin Orthop Relat Res. 1996;  329 (Suppl) S160-186
  • 29 Samachson J, Dennis J, Fowler R, Schmitz A. The Reaction of 65Zn with the surfaces of bone and bone mineral.  Biochim Biophys Acta. 1967;  148 767-773
  • 30 Flodh H. Autoradiographic studies on distribution of radiocobalt chloride in pregnant mice.  Acta Radiol Ther Phys Biol. 1968;  7 121-128
  • 31 Soremark R, Diab M, Arvidson K. Autoradiographic study of distribution patterns of metals which occur as corrosion products from dental restorations.  Scand J Dent Res. 1979;  87 450-458
  • 32 Lohmann C H, Schwartz Z, Koster G. et al . Phagocytosis of wear debris by osteoblasts affects differentiation and local factor production in a manner dependent on particle composition.  Biomaterials. 2000;  21 551-561
  • 33 Lohmann C H, Dean D D, Koster G. et al . Ceramic and PMMA particles differentially affect osteoblast phenotype.  Biomaterials. 2002;  23 1855-1863
  • 34 Rahbek O, Kold S, Bendix K, Overgaard S, Soballe K. No effect of hydroxyapatite particles in phagocytosable sizes on implant fixation: an experimental study in dogs.  J Biomed Mater Res A. 2005;  73 150-157
  • 35 Adams J E, Jaffe K A, Lemons J E, Siegal G P. Prosthetic implant associated sarcomas: a case report emphasizing surface evaluation and spectroscopic trace metal analysis.  Ann Diagn Pathol. 2003;  7 35-46
  • 36 Schuh A, Zeiler G, Holzwarth U, Aigner T. Malignant fibrous histiocytoma at the site of a total hip arthroplasty.  Clin Orthop Relat Res. 2004;  425 218-222
  • 37 Schmidt A H, Walker G, Kyle R F, Thompson Jr R C. Periprosthetic metastatic carcinoma. Pitfalls in the management of two cases initially diagnosed as osteolysis.  J Arthroplasty. 1996;  11 613-619
  • 38 Prasad P S, Latham J B, Tucker J K, Ball R Y. Disseminated osteosarcoma arising in the pelvis after total hip arthroplasty.  J Arthroplasty. 2002;  17 373-378
  • 39 Steens W, Loehr J F, von Foerster G, Katzer A. Chronic cobalt poisoning in endoprosthetic replacement.  Orthopäde. 2006;  35 860-864

Dr. Michael Hahn

Zentrum für Biomechanik und Skelettbiologie
Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Lottestraße 59

22529 Hamburg

Email: hahn@uke.uni-hamburg.de

    >