Ultraschall Med 2009; 30(5): 466-470
DOI: 10.1055/s-2008-1027440
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ultrasound Perfusion Imaging of Small Stroke Involving the Thalamus

Ultraschallperfusionsbildgebung von kleinen thalamischen InfarktenC. H. Nolte1 , J. Gruss1 , J. Steinbrink2 , G. J. Jungehulsing1 , P. Brunecker2 , A. M. Hopt2 , S. J. Schreiber2
  • 1Neurology, Charite Campus Benjamin Franklin
  • 2Neurology, Charite Campus Mitte
Further Information

Publication History

received: 22.11.2007

accepted: 31.3.2008

Publication Date:
05 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Die Ultraschallperfusionsbildgebung des ischämischen Schlaganfalls konzentriert sich auf große Infarkte im Stromgebiet der Arteria cerebri media. Diese Studie untersuchte, ob auch kleine Infarkte potenziell darstellbar sind. Material und Methoden: Bei Patienten mit bekannten, kleinen (< 3 cm Durchmesser), den Thalamus involvierenden Infarkten wurden Perfusionsmessungen mit Phasen-Inversions-Technik (PIHI) von beiden Seiten in axialer, diencephaler Schnittführung durchgeführt. Die Infarktlokalisation und Perfusionsstörung waren von der MRT bekannt. Der Signalanstieg durch den Echokontrastmittelbolus (Bolus Kinetik, SonoVue®) wurde mit PIHI anhand der Parameter Peak-Signal-Increase (PSI) und Time-to-Peak (TTP) quantifiziert. Ergebnisse: Siebzehn Patienten (51 ± 11 Jahre; 24 % weiblich) mit 18 Infarkten (16 unilateral, einer bilateral) von weniger als 3 cm maximalem Durchmesser wurden untersucht. Sechs Untersuchungen (18 %) waren aufgrund des Knochenfensters für eine Analyse unzureichend. In der Analyse konnten neun von zehn Infarkten mit einem Durchmesser > 2 cm identifiziert werden (Sensitivität 90 %). Infarkte mit einem Durchmesser < 2 cm entgingen dem Nachweis fast vollständig. Schlussfolgerung: PIHI hat das Potenzial, auch kleine, den Thalamus involvierende Infarkte zu identifizieren. Die Detektion ist abhängig von der Infarktgröße und hoch sensitiv für Infarkte, deren maximaler Durchmesser mehr als 2 cm beträgt.

Abstract

Purpose: Ultrasound (US) perfusion imaging of ischemic stroke has mainly been applied to large middle cerebral artery infarction. We investigated whether small stroke involving the thalamus can also be detected. Materials and Methods: Phase inversion harmonic imaging (PIHI) was applied to patients with small infarctions involving the thalamus (maximal longitudinal infarct diameter less than 3 cm). PIHI was performed from both the left and right side in axial diencephalic planes. Infarct size and location as well as perfusion properties (MTT maps) were known from MRI. US perfusion parameters were derived from the signal enhancement time course (bolus kinetics, SonoVue®) for peak-signal increase and time-to-peak. Results: Seventeen patients (52 ± 11 years, 24 % female) with 18 strokes (16 unilateral, 1 bilateral) were included. Six US examinations (18 %) were inadequate for analysis due to an insufficient transtemporal bone window. US perfusion depicted 90 % of infarcts with a longitudinal diameter of more than 2 cm. Infarcts with a longitudinal diameter of less than 2 cm were hardly identified. Conclusion: PIHI allows identification of a small infarction involving the thalamus subject to infarct size.

References

  • 1 Postert T, Hoppe P, Federlein J. et al . Contrast agent specific imaging modes for the ultrasonic assessment of parenchymal cerebral echo contrast enhancement.  Cereb Blood Flow Metab. 2000;  20 1709-1716
  • 2 Seidel G, Greis C, Sonne J. et al . Harmonic grey scale imaging of the human brain.  Neuroimaging. 1999;  9 171-174
  • 3 Seidel G, Algermissen C, Christoph A. et al . Harmonic imaging of the human brain: visualization of brain perfusion with ultrasound.  Stroke. 2000;  31 151-154
  • 4 Seidel G, Meyer K, Metzler V. et al . Human cerebral perfusion analysis with ultrasound contrast agent constant infusion: a pilot study on healthy volunteers.  Ultrasound Med Biol. 2002;  28 183-189
  • 5 Wiesmann M, Seidel G. Ultrasound perfusion imaging of the human brain.  Stroke. 2000;  31 2421-2425
  • 6 Krogias C, Postert T, Meves S. et al . Semiquantitative analysis of ultrasonic cerebral perfusion imaging.  Ultrasound Med Biol. 2005;  31 1007-1012
  • 7 Federlein J, Postert T, Meves S. et al . Ultrasonic evaluation of pathological brain perfusion in acute stroke using second harmonic imaging.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2000;  69 616-622
  • 8 Kern R, Perren F, Schoeneberger K. et al . Ultrasound Microbubble Destruction Imaging in Acute Middle Cerebral Artery Stroke.  Stroke. 2004;  35 1665-1670
  • 9 Seidel G, Albers T, Meyer K. et al . Perfusion harmonic imaging in acute middle cerebral artery infarction.  Ultrasound Med Biol. 2003;  29 1245-1251
  • 10 Wiesmann M, Meyer K, Albers T. et al . Parametric Perfusion Imaging with contrast-Enhanced Ultrasound in Acute Ischaemic Stroke.  Stroke. 2004;  35 508-513
  • 11 Eyding J, Krogias C, Wilkening W. et al . Detection of cerebral perfusion abnormalities in acute stroke using phase inversion harmonic imaging (PIHI): preliminary results.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004;  75 926-929
  • 12 Meyer-Wiethe K, Cangur H, Schindler A. et al . Ultrasound perfusion imaging: determination of thresholds for the identification of critically disturbed perfusion in acute ischemic stroke – a pilot study.  Ultrasound Med Biol. 2007;  33 851-856
  • 13 Seidel G, Cangür H, Meyer-Wiethe K. et al . On the ability of ultrasound parametric perfusion imaging to predict the area of infarction in acute ischemic stroke.  Ultraschall in Med. 2006;  27 543-548
  • 14 Bartels E, Henning S, Wellmer A. et al . Evaluation of cerebral perfusion deficit in stroke patients using new transcranial contrast imaging CPSTM technology. Preliminary results.  Ultraschall in Med. 2005;  26 478-486
  • 15 Bartels E, Bittermann H J. Transcranial contrast imaging of cerebral perfusion in stroke patients following decompressive craniectomy.  Ultraschall in Med. 2004;  25 206-213
  • 16 Grau A J, Weimar C, Buggle F. et al . Risk factors, outcome, and treatment in subtypes of ischaemic stroke: the German stroke data bank.  Stroke. 2001;  32 2559-2566
  • 17 Eyding J, Krogias C, Wilkening W. et al . Parameters of cerebral perfusion in phase-Inversion harmonic imaging (PIHI) ultrasound examinations.  Ultrasound Med Biol. 2003;  29 1379-1385
  • 18 Seidel G, Meyer K. Harmonic imaging – a new method for the sonographic assessment of cerebral perfusion.  Eur J Ultrasound. 2001;  14 103-113
  • 19 Harrer J U, Klotzsch C, Stracke C P. et al . Cerebral perfusion sonography in comparison with perfusion MRT: a study with healthy volunteers.  Ultraschall in Med. 2004;  25 263-269
  • 20 Stolz E, Allendorfer J, Jauss M. et al . Sonographic harmonic grey scale imaging of brain perfusion: scope of a new method demonstrated in selected cases.  Ultraschall in Med. 2002;  23 320-324
  • 21 Kajimoto K, Moriwaki H, Yamada N. et al . Cerebral hemodynamic evaluation using perfusion-weighted magnetic resonance imaging: comparison with positron emission tomography values in chronic occlusive carotid disease.  Stroke. 2003;  34 1662-1666
  • 22 Mihara F, Kuwabara Y, Tanaka A. et al . Reliability of mean transit time obtained using perfusion-weighted MR imaging; comparison with positron emission tomography.  Magn Reson Imaging. 2003;  21 33-39
  • 23 Nolte C H, Gruss J, Steinbrink J. et al . Ultrasound perfusion imaging of cysts in the midbrain.  Ultraschall in Med. 2005;  26 527-529

Dr. Christian H. Nolte

Neurology, Charite Campus Benjamin Franklin

Hindenburgdamm 30

12200 Berlin

Phone: ++ 49/30/84 45 22 75

Fax: ++ 49/30/84 45 42 64

Email: christian.nolte@charite.de

    >