Zusammenfassung
In einer prospektiven klinischen Studie wurde bei 276 Patienten, die zur Arthroskopie
des Kniegelenkes vorgesehen waren, eine präoperative MR-Untersuchung an einem Niederfeld-Tomographen
- 0,2 T ARTOSCAN - durchgeführt. Die erhobenen MR-Befunde wurden mit den arthroskopischen
Diagnosen verglichen und daraus die diagnostische Wertigkeit des Niederfeld-MR-Tomographen
unter Annahme der Arthroskopie als Standard bestimmt. Bei der Diagnostik von Gelenkergüssen,
Zysten, Kreuzband- und Meniskusverletzungen ergaben sich Übereinstimmungen (accuracy)
von über 90%. Im Erkennen von Knorpelläsionen, freien Gelenkkörpern und pathologischen
Pliken zeigten sich gleiche Schwierigkeiten wie bei Hochfeld-MR-Ganzkörper-Tomographen.
Die freie Verfügbarkeit, die für den Patienten angenehme Untersuchungsweise, die hohe
Treffsicherheit und gute Bildqualität, das Erkennen von extraartikulären Läsionen,
die der Arthroskopie und bei der Röntgenaufnahme verborgen bleiben (“bone bruise”.
verborgene Frakturen. Tumoren), sowie die verbesserte Operationsplanung und Patientenaufklarung
anhand der Bilddokumente machen das “dedicated MR system” zu einer diagnostischen
Hilfe für den Knietraumatologen.
Abstract
The results of magnetic resonance imaging (MRI) were compared with those of arthroscopy
in a prospective series of 276 patients. A “dedicated system” for MRI of limbs and
peripheral joints - the 0,2 Tesla ARTOSCAN (ESAOTE, Italy) - was used for imaging
knee joint lesions. Tl-weighted spin echo sagittal images, T2- weighled gradient-echo
coronal images. and axial views for lesions of bone and the femoropatellar joint were
acquired. If necessary paraxial sagittal and oblique coronal views were obtained for
imaging of the cruciate ligaments. This protocol allowed excellent visualization of
the cruciate ligaments, medial and lateral meniscus in almost all patients. Compared
with arthroscopy performed within 48 hours after imaging. the sensitivity, specificity.
and accuraey were respectively. 91. 92 and 91 per cent for tears of the medial meniscus;
80, 96, and 92 per cent for tears of the lateral meniscus; 100, 100. and 100 per cent
for tears of the posterior cruciate ligament; 93. 98, and 99 per cent for tears of
the anterior cruciate ligament; and 73, 100, and 92 per cent for full-thickness articular
cartilage lesions. The examination can be performed within 30 to 45 minutes at a cost
that is lower than that of diagnostic arthroscopy. ARTOSCAN imaging is a safe and
valuable adjunct to the clinical examination of the knee and an aid to efficient preoperative
planning.
Schlüsselwörter
Kernspintomographie - Niederfeldsystem - Knie - Arthroskopie
Key words
Magnetic resonance imaging - low magnetic field - knee Joint - arthroscopy