Eur J Pediatr Surg 1988; 43(5): 315-318
DOI: 10.1055/s-2008-1043475
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnose und Therapie des Dumping-Syndroms nach Nissen-Fundoplikation unter Berücksichtigung pathogenetischer Gesichtspunkte

Diagnosis and Therapy of the Dumping Syndrome According to Nissen. Fundoplication with Regard to Pathogenetic AspectsB.  Hanimann , J.  Hirsig
  • Chirurgische Klinik, Universitäts-Kinderspital Zürich
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Between 1982 and 1987 27 Nissen's fundoplications were carried out in our institution. Postoperatively 7 infants showed a typical dumping syndrome. The symptoms were irritability, pallor, sweating, tachycardia, lethargy, diarrhoea and vomiting. In all cases an absolute refusal of feeding was observed. The diagnosis was confirmed by a typical early postprandial hyperglycaemia with hyperinsulinaemia leading to a reactive hypoglycaemia. Additionally, we were able to demonstrate an increased HbAlc as an expression of recurrent hyperglycaemia in 3 infants. In 6 infants the dumping syndrome was of short duration and the symptoms disappeared after application of a so-called dumping diet. In this diet the easily resorbable carbohydrates are replaced by uncooked starch. But in one case we were forced to use continuous enteral nutrition because of persistence of the symptoms 1 year after the Nissen fundoplication. Complete refusal of feeding is an early symptom of the dumping syndrome. If this symptom is observed after a Nissen's fundoplication, a dumping syndrome must be excluded.

Zusammenfassung

Von 1982-1987 führten wir bei 27 Kindern eine Fundoplikation nach Nissen durch. Im Anschluß daran zeigten 7 Säuglinge ein typisches Dumping-Syndrom mit Reizbarkeit, Blässe, Schwitzen, Tachykardie, Lethargie, Diarrhoe, Erbrechen und absoluter Nahrungsverweigerung. Die Diagnose konnte bei allen durch die typische frühpostprandiale Hyperglykämie mit Hyperinsulinämie und reaktiver Hypoglykämie gestellt werden. Zudem stellten wir wegen rezidivierenden Hyperglykämien bei 3 Säuglingen ein erhöhtes HbAlc fest. Bei 6 Kindern handelte es sich um eine temporäre Störung, die durch eine sogenannte Dumping-Diät behoben werden konnte. In dieser Diät werden die rasch resorbierbaren Kohlehydrate durch rohe Stärke ersetzt. Bei einem Kind mußten wir auf eine kontinuierliche Sondenernährung übergehen, da die Symptome über 1 Jahr nach Nissen-Fundoplikation persistierten. Wenn nach einer Fundoplikation nach Nissen eine Nahrungsverweigerung beobachtet wird, muß ein Dumping-Syndrom ausgeschlossen werden.

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