Eur J Pediatr Surg 1997; 7(5): 263-266
DOI: 10.1055/s-2008-1071167
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Characteristics of Multisystem Organ Failure in Neonates

A.  Avanoğlu , O.  Ergün , F.  Bakirtaş , A.  Erdener
  • Department of Pediatric Surgery, Neonatal Unit, Ege University Faculty of Medicine, Izmir, Turkey
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The records of 45 neonatal deaths in a four year period were reviewed retrospectively. Sixteen patients (35.5 %) developed multisystem organ failure (MSOF). The criteria for pulmonary, hepatic, renal, hematologic, cardiac and microvascular failures were established. The onset of the first organ involvement was calculated in days prior to death. The earliest organ involved was kidney (14.2 ± 15.1) followed by microvascular (9.4 ± 7.6), hematologic (8.4 ± 10.1), liver (6.8 ± 6.7), lung (6.3 ± 6.6) and cardiac (6.0 ± 8.7) failure. Blood culture analyses revealed 5 patients with culture-positive sepsis. Yeast was the leading septic agent (n = 3) followed by Klebsiella pneumoniae (n = 2), Pseudomonas sp. (n = 1) and E. coli (n = 1). The first organ involvement was noted at 17.6 ± 23.2 days.

We concluded that the sequence of neonatal MSOF is different from that of adults, yet the inciting events are not clear-cut. Lung, which is the first organ involved in adults, seems to be a lately involved organ in neonates.

Zusammenfassung

Die Krankengeschichten von 45 verstorbenen Neugeborenen eines Zeitraums von 4 Jahren wurden retrospektiv analysiert.

16 Patienten entwickelten ein Multiorganversagen (MSOF = 35,5 %). Zunächst werden die Kriterien für das Lungen-, Leber-, Nierenversagen und die hämatologischen, kardialen und mikrovaskulären Insuffizienerscheinungen definiert. Der Beginn des Versagens des ersten Organes bis zum Tod wurde in Tagen berechnet.

Ergebnisse: Beim Multiorganversagen war am häufigsten und primär die Niere betroffen (14,2 ± 15,1), gefolgt von mikrovaskulären Veränderungen (9,4 ± 7,6), hämatologischen Veränderungen (8,4 ± 10,1), Leberversagen (6,8 ± 6,7), Lungenversagen (6,3 ± 6,6) und Herzversagen (6,0 ± 8,7). Die Blutkulturen zeigten bei 5 Patienten eine Sepsis. Yeast war die häufigste Ursache für eine Sepsis (n = 3), gefolgt von Klebsiella pneumoniae (n = 2), Pseudomonas (n = 1) und Escherichia coli (n= 1). Der längste Zeitraum vom Versagen eines Organes bis zum Tod betrug 17,6 ± 23,2 Tage. Schlußfolgerungen: Die Autoren folgern, daß die Reihenfolge des Organversagens beim Neugeborenen sich von der des Erwachsenen unterscheidet. Während beim Erwachsenen die Lunge das erste versagende Organ ist, tritt ein Lungenversagen beim Neugeborenen relativ spät auf.

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