Eur J Pediatr Surg 1997; 7(5): 301-303
DOI: 10.1055/s-2008-1071178
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Case of Non-Functioning Antiperistaltic Retrosternal Colic Conduit Replaced in Situ and Substituted with an Isoperistaltic Segment of lleum-Caecum

R.  Dòmini , A.  Appignani , E.  Baccarini , V.  Trizzino , G.  Ruggeri
  • Clinica Chirurgica Pediatrica (Dir.: Prof. R. Dòmini), Università degli Studi di Bologna, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors report the case of a female patient, affected by long-gap oesophageal atresia, who, at 5 months old, was operated on for retrosternal substitution with a right-transverse antiperistaltic colic segment, in her local district hospital. Due to the anomalous position the neooesophagus never worked, and the baby was seriously dysphagic and failed to thrive.

For this reason, when she was 11 months old, she was reoperated in our department. Through a medium sternolaparotomy the antiperistaltic colon was removed and replaced between the left and right colon; reconstruction was carried out with a retrosternal and isoperistaltic segment of ileo-caecum. The reoperation resolved her problems. This case is reported to confirm the author's opinion that all intestinal conduits must be positioned in the isoperistaltic direction.

Zusammenfassung

Es wird ein Fall einer Patientin mit Ösophagusatresie mit langer Distanz vorgestellt, die im Alter von 5 Jahren mit einer retrosternalen Kolontransposition behandelt wurde. Da das Kolonsegment antiperistaltisch eingesetzt wurde, funktionierte der Neoösophagus nicht, so daß das Kind nicht gedieh und schwere Dysphagiezeichen entwickelte.

Im Alter von 11 Monaten mußte sie reoperiert werden. Durch eine mediane Sternolaparotomie wurde das antiperistaltische Kolon entfernt und ein Ileozökum isoperistaltisch eingesetzt. Der postoperative Verlauf war unauffällig. Der Fall zeigt - entgegen manchen Literaturdarstellungen -, daß es wichtig ist, bei einer Koloninterposition das Kolonsegment isoperistaltisch einzusetzen.

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