Zusammenfassung
Frakturen des Gesichtsschädels sind im Kindesalter aufgrund anatomischer Besonderheiten
und unterschiedlicher Kausalitäten deutlich seltener als im Erwachsenenalter. Die
Versorgung von sich im Wachstum befindlichen Gesichtsschädelknochen stellt den behandelnden
Arzt oft vor eine große Herausforderung und setzt eine genaue Kenntnis der kindlichen
Anatomie voraus. Oft bleiben mögliche spätere Wachstumsstörungen aufgrund des initialen
Traumas, aber auch durch den chirurgischen Eingriff selbst schwer abzuschätzen. Kleine
Patientenkollektive und die Notwendigkeit langfristiger Nachuntersuchungen erschweren
zusätzlich evidenzbasierte Aussagen.
Abstract
Associated injuries are a common feature in pediatric facial fractures, which reinforce
the importance of a complete initial assessment of a child with facial trauma.
Particular kinds of fracture tend to occur at specific anatomic sites in children,
with the severity and extent of the fracture varying according to the patient’s age
and the stage of skeletal development. The frequency of severe fractures increases
with age, as does the frequency of surgically treated fractures. Maxillofacial surgical
intervention is indicated only for the repair of severely displaced fractures that
are likely to cause functional impairment, esthetic deformity, or both. The effect
of treatment on long-term growth and development must be the cornerstone when choosing
the optimal therapeutic option. While internal fixation is routinely used for adult
facial trauma patients, the application of these surgical techniques in children is
controversial as subperiosteal dissection might disturb the growth of the bone.
Schlüsselwörter
pädiatrische Frakturen - Unterkieferfrakturen - Gesichtsschädel - Mittelgesichtsfrakturen
- Orbitabodenfrakturen - Schädelentwicklung
Key words
pediatric facial trauma - internal Fixation - maxillofacial trauma - orbital fractures
- mandible fractures - facial growth