Was ist neu?
Diagnostik Die CTA hat sich mit der kontinuierlichen Verbesserung der Qualität, Geschwindigkeit
und Verfügbarkeit als optimales diagnostisches Verfahren für die thorakale Aorta etabliert.
Daneben gewinnt die MRT zunehmend an Wichtigkeit, hauptsächlich wegen der exakten
Darstellung von Wandveränderungen der Aorta und der Möglichkeit, durch innovative
Protokolle dynamische Fluss-Phänomene abzubilden.
Behandlungsstrategien Nachdem sich die TEVAR als Therapie der Wahl für die Versorgung von thorakalen Aortenpathologien
durchgesetzt hat, fokussiert sich die Entwicklung dieser Technik nun auf den total
endovaskulären Ansatz durch die Rekrutierung einer suffizienten proximalen Landezone
im Aortenbogen, proximal der LSA mittels gebranchter oder fenestrierter Aortenbogen-Prothesen,
die supraaortale Gefäße mit einbeziehen. Da neurologische Komplikationen wie der perioperative
Schlaganfall oder die spinale Ischämie derzeit die größte Herausforderung bei endovaskulären
Verfahren darstellen, ist intensive Forschung und stetige Optimierung der Techniken
die Grundlage für eine sichere endovaskuläre Zukunft in der Versorgung thorakaler
Aortenpathologien.
Abstract
Thoracic aortic aneurysms are a relatively uncommon disease, with an incidence of
10.4/100 000, with an increase in the last decades, due to the increased quality of
vascular screening. Several imaging techniques like thoracic radiography, echocardiography,
magnetic resonance (MRI) or positron emission tomography (PET) can be used for the
diagnosis of such condition, whose first diagnosis is usually incidental. The gold
standard for aneurysm evaluation is computed tomography angiography (CTA), which allows
precise diameter assessment and accurate preoperative planning. Advancements in imaging
techniques, through electrocardiography (ECG)-gated CTA, permit to avoid movement
artifacts and have a more precise definition of proximal aortic segments (aortic arch,
ascending aorta).
The urgent or emergent treatment of thoracic aneurysms is indicated in symptomatic
patients and in case of rupture, respectively. The current European Society for Vascular
Surgery guidelines recommend the elective treatment of thoracic aneurysms with a diameter
> 55 mm, since diameters of 55 – 60 mm are associated with a rupture risk of 10 %/year.
Lower perioperative morbidity and mortality rates have been demonstrated for endovascular
repair in comparison with open surgery. According to the current guidelines, the treatment
of choice is endovascular, through the implantation of an aortic stent graft (thoracic
endovascular aortic repair, TEVAR), while open surgery is reserved to young patients,
fit for open surgery. Hybrid procedures, introduced in 2000, include the debranching
of supra aortic vessels and TEVAR and are a well established procedure for the treatment
of aneurysms involving the aortic arch. The increasing research and expertise in endovascular
surgery lead to the development of complex procedures, like chimney TEVAR, fenestrated
and branched TEVAR which allowed to reach proximal landing zone to the ascending aorta.
Schlüsselwörter
Thorakales Aortenaneurysma - Endoprothese - endovaskuläre Versorgung - offene Chirurgie
- Hybridverfahren
Key words
thoracic aortic aneurysm - endograft - endovascular repair - open surgery - hybrid
procedures