Pädiatrie up2date 2019; 14(04): 311-327
DOI: 10.1055/a-0892-5480
Chirurgie/Orthopädie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Unfall oder Kindesmisshandlung? Differenzialdiagnostik bei Frakturen ohne klare Ursache

Accident or Child Maltreatment? Differential Diagnosis of Fractures Without a Clear Cause
Ramona Ajiri
,
Friederike Koerber
,
Sibylle Banaschak
,
Oliver Semler
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 November 2019 (online)

Zusammenfassung

Frakturen im Kindesalter können nicht nur Folge eines Unfalls, sondern auch einer Kindesmisshandlung sein. Diese Differenzierung ist gerade im Kleinkindalter häufig schwierig, für das weitere Vorgehen und die Zukunft der Patientin oder des Patienten aber von größter Bedeutung. Nach Anamneseerhebung und klinischer Untersuchung dienen Röntgenaufnahmen, Laborwerte und weitere Untersuchungen zur Frakturdiagnose und zum Ausschluss anderer Erkrankungen.

Abstract

Childhood fractures are frequently consequence of accidents, but can also result from child abuse. Especially in young children and toddlers it is difficult to differentiate between these two reasons. Nonetheless it is extremely important because it will influence the further diagnostic procedures and the long-term safety of the child. Child abuse does not only include active injuries but also a neglect of childrenʼs needs, and ignoring risks can result in a child abuse. Most important points are a detailed documentation of the history, careful examination of the child and performing of x-rays. X-rays are needed to diagnose the fracture and decide about treatment strategies, but they are also required to look for other, older fractures. As differential diagnosis skeletal dysplasias, mineralization defects and other systemic diseases affecting the musculoskeletal system should be investigated. Laboratory parameter can help to differentiate between mineralization defects and diseases affecting bone formation or bone resorption. Additional to x-rays sometimes bone mineral density scans (dual energy x-ray absorptiometry), adapted to age and height of the patient, and genetic tests are required.

A child abuse is likely in cases when the history is not clear and when the reported trauma does not explain the injury sufficiently. In these situations a complete x-ray screening to search for further injuries is demanded. A bone scintigramm or an x-ray of the whole body (babygram) are not indicated anymore due to the high dosage of radiation. Multiple fractures in different stages of healing, fractures in the metaphyseal area of the long bones and rib fractures are likely to be caused by a child abuse, while vertebral fractures are more likely to be caused by a systemic skeletal disease. In case of a suspected child abuse a multiprofessional team is required, like it is available in many hospitals.

Kernaussagen
  • Es gibt verschiedene Formen von Kindesmisshandlung (körperlich, seelisch, sexuell, Vernachlässigung).

  • Bei Frakturen im Kindesalter muss eine Kindesmisshandlung differenzialdiagnostisch in Betracht gezogen werden, insbesondere bei Frakturen im prämobilen Alter.

  • Angeborene Skelettdysplasien, Mineralisierungsstörungen oder andere systemische Erkrankungen sollten differenzialdiagnostisch ausgeschlossen werden.

  • Durch eine laborchemische Untersuchung kann man zwischen Mineralisierungs-, Synthese- und Resorptionsstörungen unterscheiden.

  • Wenn der anamnestisch angegebene Entstehungsmechanismus für die vorliegende Fraktur nicht plausibel erscheint, ist das Röntgen-Skelettscreening das Mittel der Wahl zur Beurteilung des Skelettstatus.

  • Der Ausschluss von retinalen Blutungen ist bei Verdacht auf eine Kindesmisshandlung obligat.

  • Die ausführliche Anamnese und die körperliche Untersuchung sind umfassend zu dokumentieren.

  • Dem Verdacht einer Kindesmisshandlung sollte immer multidisziplinär nachgegangen werden.