Laryngorhinootologie 2019; 98(11): 797-802
DOI: 10.1055/a-0987-9945
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Analyse von Gesichtsasymmetrien bei Patienten mit Schiefnasen

Analysis of facial asymmetry in patients with crooked noses
Jörg Lindemann
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Anna Schmadl
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Marc Oliver Scheithauer
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Thomas K. Hoffmann
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Fabian Sommer
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Anna-Sophia Grossi
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
,
Franziska Stupp
Universitätsklinik Ulm, Klinik für HNO-Heilkunde,
Kopf- und Hals-Chirurgie, Ulm
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

23 May 2019

31 July 2019

Publication Date:
28 August 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Das chirurgische Management der Schiefnase stellt selbst für erfahrene Rhinochirurgen eine Herausforderung dar, obwohl zahlreiche Techniken zur Korrektur beschrieben sind. Nicht selten besteht zusätzlich zur Schiefnase eine Asymmetrie des Gesichtes, die das ästhetische Ergebnis der Operation beeinflusst. In dieser Studie sollte festgestellt werden, wie häufig bei Patienten mit einer Schiefnase zusätzlich eine anthrometrische Asymmetrie des Gesichtes besteht.

Material und Methoden Hierzu wurden retrospektiv die Daten von Patienten mit Schiefnasen (n = 607, 304 Frauen, 303 Männer, mittleres Alter 30 Jahre) ausgewertet. Die präoperativen Fotos des Gesichtes wurden standardisiert anthrometrisch anhand von Winkelmessungen ausgewertet.

Ergebnisse 382 der 607 Patienten hatten eine C-förmige (63 %) und 225 eine I-förmige (37 %) Schiefnase. Mehr als Dreiviertel der Patienten wiesen eine Gesichtsasymmetrie bezüglich der Pupillenverbindungs-/Nasenbasislinie auf. 49 % der Patienten gaben ein Nasentrauma in der Vorgeschichte an, dieses hatte jedoch keinen relevanten Einfluss auf die Häufigkeit einer Gesichtsasymmetrie.

Schlussfolgerungen Eine vorbestehende Gesichtsasymmetrie ist sehr häufig und kann das ästhetische Operationsergebnis erheblich beeinträchtigen. Dies sollte im Rahmen der präoperativen Aufklärung angesprochen werden. Insbesondere sollte erwähnt werden, dass das Operationsergebnis bei Schiefnasen ästhetisch erheblich hinter den Erwartungen bleiben kann und nicht selten eine Revisionsoperation notwendig werden kann.

Abstract

Background Surgical management of crooked nose is challenging even for experienced rhino surgeons, although numerous techniques for correction have been described. Not infrequently, there is a facial asymmetry in addition to the crooked nose influencing the aesthetic results of the operation. Therefore, the purpose of this study was to determine how often there is an asymmetry of the face in addition to a crooked nose.

Material and methods Retrospectively the data of 607 patients with a crooked nose (304 women, 303 men, mean age 30 years) were evaluated. The preoperative photos of the face were anthrometrically assessed based on angle measurements.

Results 382 of the 607 patients had a c-shaped (63 %) and 225 an i-shaped (37 %) crooked nose. More than three-quarters of the patients had facial asymmetry in respect to the connecting line of the pupils and nasal base line. 49 % of patients reported a history of nasal trauma, but this had no relevant influence on the frequency of facial asymmetry.

Conclusions Pre-existing facial asymmetry is very common in patients with crooked nose and can significantly affect the aesthetic outcome of nasal surgery. This should be addressed as part of the informed consent. In particular, it should be mentioned that the surgical outcome can remain below the patient’s aesthetic expectations. Not rarely, a revision surgery may be necessary.

 
  • Literatur

  • 1 Lindemann J. Formstörungen der inneren und/oder äußeren Nase (mit funktioneller und/oder relevanter ästhetischer Beeinträchtigung). Laryngo-Rhino-Otologie 2010; 89: 745-751
  • 2 Rettinger G. Schiefnase. In: Rettinger G, Hosemann W, Hüttenbrink K. et al. Hrsg HNO-Operationslehre. 5., vollständig überarbeitete Auflage. Stuttgart: Thieme; 2017
  • 3 Huizing EH, de Groot JAM. Functional Reconstructive Nasal Surgery. 2. Auflage Stuttgart: Thieme; 2015
  • 4 Tasman A. Indikationen und Techniken der Rhinoplastik. Laryngo-Rhino-Otologie 2007; 86 S01 15-39
  • 5 Boccieri A, Pascali M. Septal crossbar graft for the correction of the crooked nose. Plast Reconstr Surg 2003; 111: 629-638
  • 6 Cho GS, Jang YJ. Deviated Nose Correction: Different Outcomes According to the Deviation Type. Laryngoscope 2013; 123: 1136-1142
  • 7 Wagner W, Schraven S. Spreader grafts in der Septorhinoplastik. Laryngo-Rhino-Otologie 2011; 90: 264-274
  • 8 Porter JP, Toriumi DM. Surgical techniques for management of the crooked nose. Aesth Plast Surg 2002; 1 S26 S18
  • 9 Sheen JH Spreader graft. a method of reconstructing the roof of the middle nasal vault following rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 1984; 73: 230-239
  • 10 Ellis DA, Gilbert RW. Analysis and correction of the crooked nose. J Otolaryngol 1991; 20: 14-18
  • 11 Okur E, Yildirim I, Aydogan B. et al. Outcome of Surgery for Crooked Nose: An Objective Method of Evaluation. Aesth Plast Surg 2004; 28: 203-207
  • 12 Erdem T, Ozturan O. Objective measurement of the deviated nose and a review of surgical techniques for correction. Rhinology 2008; 46: 56-61
  • 13 Kocak I, Senturk E. Osteoplasty in Crooked Nose Deformity: A Novel Approach. Aesth Plast Surg 2017; 41: 628-636
  • 14 Jang YJ, Wang JH, Sinha V. et al. Percutaneous root osteotomy for correction of the deviated nose. Am J Rhinol 2007; 21: 515-519
  • 15 Jang YJ, Kim JM, Yeo NK. et al. Use of nasal septal bone to straighten deviated septal cartilage in correction of deviated nose. Ann Otol Rhinol Laryngol 2009; 118: 488-494
  • 16 Song HM, Kim JS, Lee BJ. et al. Deviated nose cartilaginous dorsum correction using a dorsal L-strut cutting and suture technique. Laryngoscope 2008; 118: 981-986
  • 17 Jang YJ, Wang JH, Lee BJ. Classification of the deviated nose and its treatment. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2008; 134: 311-315
  • 18 Ozturan O, Miman MC, Yigit B. et al. Approaches to twisted noses and results of treatment. Kulak Burun Bogaz Ihtis Derg 2002; 91: 21-29
  • 19 Erdem T, Ozturan O. Objective measurement of the deviated nose and a review of surgical techniques for correction. Rhinology 2008; 46: 56-61
  • 20 Rohrich RJ, Villanueva NL, Small KH. et al. Implications of Facial Asymmetry in Rhinoplasty. Plastic Reconstructive Surgery 2017; 140: 510-516