Zentralbl Chir 2021; 146(01): 105-110
DOI: 10.1055/a-1192-7115
Übersicht

Allgemeine Übersicht zu Mediastinaltumoren: Einteilung, Zugangswege, Biopsie

General Overview of Mediastinal Tumours: Classification, Approaches, Biopsy
Andreas Kirschbaum
Klinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinik Gießen und Marburg (UKGM), Standort Marburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Mediastinaltumoren können für das Behandlungsteam hinsichtlich der Diagnostik und Therapie eine echte Herausforderung darstellen. Dies liegt u. a. an dem weiten Spektrum an Tumorarten. Viele Betroffene sind zum Zeitpunkt der Diagnosestellung völlig asymptomatisch trotz erheblicher Tumorgröße. In der räumlichen Zuordnung zu einem mediastinalen Kompartiment kann i. d. R. die Tumorart schon eingeschränkt werden. Ziel ist es jedoch, die Diagnose über eine Punktion oder eine Biopsie zu sichern. Dazu stehen verschiedene Verfahren zur Verfügung. Anhand der räumlichen Lage und der Ausdehnung in der Bildgebung muss der optimale Zugangsweg für die operative Entfernung eines Mediastinaltumors geplant werden. Nur so kann eine risikoarme und komplette Entfernung der Mediastinaltumoren gewährleistet werden.

Abstract

Mediastinal tumours can be a real challenge in terms of diagnostic testing and therapy. One reason for this is that there is a wide range of different tumour types. Even when the tumour is large, many of the affected patients are completely asymptomatic at the time of diagnosis. As a rule, specific types of tumours can be assessed with regard to spatial allocation to a mediastinal compartment. However, if possible, diagnosis should be confirmed via puncture or a biopsy. Various methods are available. Choosing the optimal access route for surgical removal of a mediastinal tumour is an important issue. It must be planned on the basis of the tumourʼs spatial location, size and extent in imaging. This is the best possible option for low-risk and complete removal of any mediastinal tumour.



Publication History

Article published online:
24 August 2020

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  • Literatur

  • 1 Stoddard N, Heil JR, Lowery DR. Anatomy, Thorax, Mediastinum. In: Wallen J. ed. StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020
  • 2 Carter BW, Tomiyama N, Bhora FY. et al. A modern definition of mediastinal compartments. J Thorac Oncol 2014; 9 (9 Suppl. 2): S97-S101
  • 3 Liu W, Deslauriers J. Mediastinal divisions and compartments. Thorac Surg Clin 2011; 21: 183-190 viii doi:10.1016/j.thorsurg.2010.12.005
  • 4 Devkota J. Mediastinal tumors and pseudotumors: evaluation by computerized tomography. South Med J 1985; 78: 393-396
  • 5 Diederich S. [Tumors and pseudotumors of the mediastinum]. Radiologe 2012; 52: 1047-1057
  • 6 Malik R, Mullassery D, Kleine-Brueggeney M. et al. Anterior mediastinal masses – a multidisciplinary pathway for safe diagnostic procedures. J Pediatr Surg 2019; 54: 251-254
  • 7 Hoffman OA, Gillespie DJ, Aughenbaugh GL. et al. Primary mediastinal neoplasms (other than thymoma). Mayo Clin Proc 1993; 68: 880-891
  • 8 Piplani S, Mannan R, Lalit M. et al. Cytologic-radiologic correlation using transthoracic CT-guided FNA for lung and mediastinal masses: our experience. Anal Cell Pathol (Amst) 2014; 2014: 343461
  • 9 Padovani B, Boutros J, Marquette CH. et al. CT-guided percutaneous biopsies of mediastinal and paramediastinal masses in the lateral decubitus position. Eur Radiol 2020; 30: 3146-3151 doi:10.1007/s00330-020-06659-2
  • 10 Dvorak P, Hoffmann P, Kocova E. et al. CT-guided biopsy of the mediastinal masses. Can anatomical relationships predict complications?. Biomed Pap Med Fac Univ Palacky Olomouc Czech Repub 2019; 163: 220-226
  • 11 Huber RM. Manual Tumoren der Lunge und des Mediastinums. 11. Aufl.. München: W. Zuckschwerdt; 2017
  • 12 Pearson FG. Thoracic Surgery. 2nd ed.. ed. New York: Livingstone; 2002