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DOI: 10.1055/a-1877-4832
Der Atmungstherapeut in der Neurologie – Ein Blick auf das Berufsbild und ein Ausblick in die Zukunft
The Respiratory Therapist in Neurology An Evolving Specialization in GermanyZusammenfassung
Die Qualifikation des Atmungstherapeuten wird von Pflegekräften und Therapeuten durch eine ca. 1,5jährige qualifizierende Weiterbildung erworben. Die Leistungen der Atmungstherapeuten in Bezug auf neurologische Erkrankungen umfassen die Diagnostik und die Therapie von Störungen der Atmung, des Hustens und des Schluckens sowie das Sekretmanagement. Der Bedarf an Atmungstherapeuten in der Neurologie steigt stetig, und sie werden insbesondere in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation eingesetzt. Die 2021 eingeführte Zertifizierung von „Zentren für Beatmungsentwöhnung in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation“ durch die Deutsche Gesellschaft für Neurorehabilitation umfasst den Einsatz von Atmungstherapeuten als Zertifizierungskriterium. Atmungstherapeuten arbeiten in neurologischen Organisationseinheiten der Versorgung von Schwer- und Schwerstkranken an einer wichtigen interdisziplinären Schnittstelle zwischen ärztlichem, pflegerischem und therapeutischem Team. Sie können die Schulung von Teams, Patienten, Angehörigen und persönlichen Assistenten übernehmen und die Etablierung von Versorgungsstrukturen für neurologisch schwer- und schwerstkranke Patienten unterstützen. Die Tätigkeit in neurologischen Einrichtungen erfordert angesichts der Komplexität der dort behandelten Krankheitsbilder allerdings eine spezifische Qualifizierung der dort tätigen Atmungstherapeuten. Die Professionalisierung des Berufsbilds kann durch den Abgleich der Curricula zwischen den verschiedenen Bildungsanbietern, die Einführung von Zusatzqualifikationen wie „Neurologie und Neurorehabilitation“, die Gründung einer eigenständigen Fachgesellschaft und die Akademisierung gefördert werden.
Abstract
In Germany, nurses, physiotherapists and speech and language therapists follow a qualifying training for about 1,5 years to become respiratory therapists (RTs). With respect to neurological illness, RTs diagnose and treat disorders of respiration, cough and swallowing as well as a retention of tracheobronchial secretions. There is an increasing demand for RTs in neurology, in neurointensive care and in neurological and neurosurgical early rehabilitation. The certification of specialized centers for weaning in neurological and neurosurgical early rehabilitation was introduced by the German Society for Neurorehabilitation (DGNR) in 2021. As a certification criterion it includes the employment of a respiratory therapists. In neurological organizations treating critically and severely ill patients, RTs work at an important interdisciplinary intersection of physicians, nurses and therapists. RTs are qualified to train teams, patients and family caregivers and to establish care structures for critically and severely ill neurological patients. Due to the complexity of neurological illnesses RTs working in neurological institutions need specific qualification. Specific training for RTs in neurology and neurorehabilitation might improve care for critically and severely ill neurological patients. Further professionalization of RT in Germany requires standardizing curricula, a professional society for RTs and, finally, academization.
Schlüsselwörter
Atmungstherapeut - Neurologische Intensivmedizin - Frührehabilitation - Beatmungsentwöhnung - außerklinische IntensivpflegeKey words
respiratory therapist - neurointensive care - early rehabilitation - weaning - home intensive carePublication History
Received: 08 March 2022
Accepted after revision: 30 April 2022
Article published online:
12 August 2022
© 2022. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
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Literatur
- 1 Schwabbauer N. Der Atmungstherapeut im Team der Intensivstation. Medizinische Klinik Intensivmedizin und Notfallmedizin 2014; 109: 191-195
- 2 Zaccagnini M, Bussières A, Nugus P, West A, Thomas A. Exploring the professionalization of respiratory therapy in Canada. Canadian Journal of Respiratory Therapy 2021; 57: 129-137
- 3 Alotaibi G. Status of respiratory care profession in Saudi Arabia: A national survey. Annals of Thoracic Medicine 2015; 10: 55-60 7
- 4 Leung CHC, Lee A, Arabi YM, Phua J, Divatia JV, Koh Y, Du B, Tan CC, Palo JEM, Burns KEA, Kim T-H, Egi M, Faruq MO, Shrestha BR, Liu S-F, Nguyen TD, Wahjuprajitno B, Hashmi M, Patjanasoontorn B, Gomersall CD. Mechanical Ventilation Discontinuation Practices in Asia: A Multinational Survey. Annals of the American Thoracic. Society 2021; 18: 1352-1359
- 5 The PRINCE Study Investigators, . Suarez JI, Martin RH, Bauza C, Georgiadis A, Venkatasubba Rao CP, Calvillo E, Hemphill JC, Sung G, Oddo M, Taccone FS, LeRoux PD. Worldwide Organization of Neurocritical Care: Results from the PRINCE Study Part 1. Neurocritical Care 2020; 32: 172-179
- 6 Maselli DJ, Fernandez JF. Can respiratory therapist-driven protocols improve resource utilization?. Respiratory Care 2013; 58: 546-547
- 7 Karg O. Der Weg zum Atmungstherapeuten in Deutschland – Status quo und Entwicklungsperspektiven. Pneumologie 2018; 72: 127-131
- 8 Groß M, Pohl M, Platz T, Schmidt-Wilcke T. Die Zertifizierung von Zentren für Beatmungsentwöhnung in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation durch die Deutsche Gesellschaft für Neurorehabilitation. Der Nervenarzt 2021;
- 9 Karg O, Bubulj C, Esche B, Geiseler J, Bonnet R, Mäder I. Der Atmungstherapeut. Pneumologie 2008; 62: 685-689
- 10 Schwarz SB, Wollsching-Strobel M, Majorski DS, Magnet FS, Mathes T, Windisch W. Invasive und nicht-invasive außerklinische Beatmung in Deutschland: Eine rasante Entwicklung mit großen regionalen Unterschieden. Pneumologie 2021; 75: 942-949
- 11 RKI. (2017). Zeitliche Trends in der Inzidenz und Sterblichkeit respiratorischer Krankheiten von hoher Public-Health-Relevanz in Deutschland. https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2017-049
- 12 Wang F, Kream RM, Stefano GB. Long-Term Respiratory and Neurological Sequelae of COVID-19. Medical Science Monitor 2020; 26: e928996
- 13 Hao L, Li X, Shi Y, Cai M, Ren S, Xie F, Li Y, Wang N, Wang Y, Luo Z, Xu M. Mechanical ventilation strategy for pulmonary rehabilitation based on patient-ventilator interaction. Science China Technological Sciences 2021; 64: 869-878
- 14 Kleinke S. Delegation ärztlicher Leistungen. Journal für Ästhetische Chirurgie 2016; 9: 44-46
- 15 Mokrusch T. Das Team in der Neurorehabilitation. Hippokampus-Verlag; 2021: 215-222
- 16 Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation. (1995). Empfehlungen zur Neurologischen Rehabilitation von Patienten mit schweren und schwersten Hirnschädigungen in den Phasen B und C https://www.bar-frankfurt.de/fileadmin/dateiliste/_publikationen/reha_vereinbarungen/pdfs/Empfehlung_neurologische_Reha_Phasen_B_und_C.pdf
- 17 Wallesch C-W. Rechtliche Rahmenbedingungen, Qualitätssicherungsprogramme, Zertifizierungen, DRGs, OPS, Pflege als Therapie. Hippocampus Verlag; 2021: 223-226
- 18 Pohl M. Neurologische Frührehabilitation. Hippocampus Verlag; 2021: 227-231
- 19 Rollnik. (2021). Weaning in der neurologischen Frührehabilitation (NFR). Neurol Rehabil 2021; 27 : 233-238
- 20 Platz T, Bender A, Dohle C, Gorsler A, Knecht S, Liepert J, Mokrusch T, Sailer M. German hospital capacities for prolonged mechanical ventilator weaning in neurorehabilitation – results of a representative survey. Neurological Research and Practice 2020; 2: 18
- 21 Schmidt SB, Rollnik JD. Critical illness polyneuropathy (CIP) in neurological early rehabilitation: Clinical and neurophysiological features. BMC Neurology 2016; 16: 256
- 22 Berlit P, Bösel J, Gahn G, Isenmann S, Meuth SG, Nolte CH, Pawlitzki M, Rosenow F, Schoser B, Thomalla G, Hummel T. “Neurological manifestations of COVID-19” – Guideline of the German society of neurology. Neurological Research and Practice 2020; 2: 51
- 23 Dziewas R, Hufelschulte L-M, Lepper J, Sackarnd J, Minnerup J, Teismann I, Ahring S, Claus I, Labeit B, Muhle P, Suntrup-Krüger S, Warnecke T, Padberg J-S. Dysphagia in Patients With Severe Coronavirus Disease 2019 – Potential Neurologic Etiologies. Critical Care Explorations 2021; 3: e0332
- 24 Manganelli F, Vargas M, Iovino A, Iacovazzo C, Santoro L, Servillo G. Brainstem involvement and respiratory failure in COVID-19. Neurological Sciences 2020; 41: 1663-1665
- 25 Tan Y-K, Goh C, Leow AST, Tambyah PA, Ang A, Yap E-S, Tu T-M, Sharma VK, Yeo LLL, Chan BPL, Tan BYQ. COVID-19 and ischemic stroke: A systematic review and meta-summary of the literature. Journal of Thrombosis and Thrombolysis 2020; 50: 587-595
- 26 Corraini P, Szépligeti SK, Henderson VW, Ording AG, Horváth-Puhó E, Sørensen HT. Comorbidity and the increased mortality after hospitalization for stroke: A population-based cohort study. Journal of Thrombosis and Haemostasis 2018; 16: 242-252
- 27 Geltser BI, Kurpatov IG, Kotelnikov VN, Zayats YV. Chronic obstructive pulmonary disease and cerebrovascular diseases: Functional and clinical aspect of comorbidity. Terapevticheskii arkhiv 2018; 90: 81-88
- 28 Boersma I, Miyasaki J, Kutner J, Kluger B. Palliative care and neurology: Time for a paradigm shift. Neurology 2014; 83: 561-567
- 29 Groß M. (Hrsg.) Neurologische Beatmungsmedizin: Auf der Intensivstation, in der Frührehabilitation, im Schlaflabor, zu Hause. Springer; 2020
- 30 Summ O, Hassanpour N, Mathys M, Groß M. Disordered breathing in severe cerebral illness – Towards a conceptual framework. Respiratory Physiology & Neurobiology 2022; 300: 103869
- 31 Catalino MP, Lin F-C, Davis N, Anderson K, Olm-Shipman C, Dedrick Jordan J. Early versus late tracheostomy after decompressive craniectomy for stroke. Journal of Intensive Care 2018; 6: 1
- 32 Chang L, Dong Y, Zhou P. Investigation on Risk Factors of Ventilator-Associated Pneumonia in Acute Cerebral Hemorrhage Patients in Intensive Care Unit. Canadian Respiratory Journal 2017; 2017: 1-4
- 33 Li Y, Liu C, Xiao W, Song T, Wang S. Incidence, Risk Factors, and Outcomes of Ventilator-Associated Pneumonia in Traumatic Brain Injury: A Meta-analysis. Neurocritical Care 2020; 32: 272-285
- 34 Shem K, Wong J, Dirlikov B, Castillo K. Pharyngeal Dysphagia in Individuals With Cervical Spinal Cord Injury: A Prospective Observational Cohort Study. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation 2019; 25: 322-330
- 35 Zuercher P, Moret CS, Dziewas R, Schefold JC. Dysphagia in the intensive care unit: Epidemiology, mechanisms, and clinical management. Critical Care 2019; 23: 103
- 36 Bach JR, Kang S-W. Disorders of Ventilation. Chest 2000; 117: 301-303
- 37 DGN. (2022). Informationen zu FEES. Deutsche Gesellschaft für Neurologie https://dgn.org/fortbildungen/fees-fortbildungen/informationen-zu-fees/
- 38 Graf S, Keilmann A, Dazert S, Deitmer T, Stasche N, Arnold B, Löhler J, Arens C, Pflug C. Ausbildungscurriculum zum Zertifikat „Diagnostik und Therapie oropharyngealer Dysphagien, inklusive FEES“ der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie und der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Laryngo-Rhino-Otologie 2019; 98: 695-700
- 39 Geronimo A, Simmons Z. Evaluation of remote pulmonary function testing in motor neuron disease. Amyotrophic Lateral Sclerosis and Frontotemporal Degeneration 2019; 20 5–6 348-355
- 40 Spiesshoefer J, Henke C, Herkenrath S, Brix T, Randerath W, Young P, Boentert M. Transdiapragmatic pressure and contractile properties of the diaphragm following magnetic stimulation. Respiratory Physiology & Neurobiology 2019; 266: 47-53
- 41 Henke C, Spiesshoefer J, Kabitz H, Herkenrath S, Randerath W, Brix T, Görlich D, Young P, Boentert M. Respiratory muscle weakness in facioscapulohumeral muscular dystrophy. Muscle & Nerve 2019; 60: 679-686
- 42 Spiesshoefer J, Herkenrath S, Henke C, Langenbruch L, Schneppe M, Randerath W, Young P, Brix T, Boentert M. Evaluation of Respiratory Muscle Strength and Diaphragm Ultrasound: Normative Values, Theoretical Considerations, and Practical Recommendations. Respiration 2020; 99: 369-381
- 43 Spiesshoefer J, Henke C, Herkenrath SD, Randerath W, Brix T, Görlich D, Young P, Boentert M. Noninvasive Prediction of Twitch Transdiaphragmatic Pressure: Insights from Spirometry, Diaphragm Ultrasound, and Phrenic Nerve Stimulation Studies. Respiration 2019; 98: 301-311 PMID: 31387103
- 44 Harlaar L, Ciet P, van Tulder G, Brusse E, Timmermans RGM, Janssen WGM, de Bruijne M, van der Ploeg AT, Tiddens HAWM, van Doorn PA, van der Beek NAME. Diaphragmatic dysfunction in neuromuscular disease, an MRI study. Neuromuscular Disorders 2022; 32: 15-24
- 45 Wenninger S, Stahl K, Montagnese F, Schoser B. Utility and Results from a Patient-Reported Online Survey in Myotonic Dystrophies Types 1 and 2. European Neurology 2020; 83: 523-533
- 46 Rollnik JD, Adolphsen J, Bauer J, Bertram M, Brocke J, Dohmen C, Donauer E, Hartwich M, Heidler MD, Huge V, Klarmann S, Lorenzl S, Lück M, Mertl-Rötzer M, Mokrusch T, Nowak DA, Platz T, Riechmann L, Schlachetzki F, Pohl M. Prolongiertes Weaning in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation: S2k-Leitlinie herausgegeben von der Weaning-Kommission der Deutschen Gesellschaft für Neurorehabilitation e. V. (DGNR). Der Nervenarzt 2017; 88: 652-674
- 47 Chia JY, Clay AS. Effects of Respiratory-Therapist Driven Protocols on House-Staff Knowledge and Education of Mechanical Ventilation. Clinics in Chest Medicine 2008; 29: 313-321
- 48 Kollef MH, Shapiro SD, Clinkscale D, Cracchiolo L, Clayton D, Wilner R, Hossin L. The Effect of Respiratory Therapist-Initiated Treatment Protocols on Patient Outcomes and Resource Utilization. Chest 2000; 117: 467-475
- 49 Kareus SA, Kagebein S, Rudnicki SA. The importance of a respiratory therapist in the ALS clinic. Amyotrophic Lateral Sclerosis 2008; 9: 173-176
- 50 Schmidt SB, Boltzmann M, Rollnik JD. Einfluss der Atmungstherapie auf die Inzidenz von nosokomialen Pneumonien in der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation: Ergebnisse einer Fall-Kontroll-Analyse. Die Rehabilitation 2019; 58: 260-268
- 51 von Reibnitz C, Sonntag K. Ambulante Intensivpflege: Bedarf an qualifiziertem Personal wächst. Pflegezeitschrift 2018; 71: 19-21
- 52 Pratt EH, Mausert S, Wilson MD, Emerson LJ, Navuluri N, Pulsipher AM, Brucker A, Green CL, Bonadonna DK, Bryner BS, Rackley CR. A Daily, Respiratory Therapist Assessment of Readiness to Liberate From Venovenous Extracorporeal Membrane Oxygenation in Patients With Acute Respiratory Distress Syndrome. Critical Care Explorations 2021; 3: e0584