Endoscopy 1973; 5(4): 186-193
DOI: 10.1055/s-0028-1098239
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Electrocardiographic Changes during Gastroscopy

EKG-Veränderungen bei GastroskopieK. Pyörälä, H. J. Salmi, J. Jussila, J. Heikkilä
  • Gastroenterological Laboratory, Second Department of Medicine, University of Helsinki, Finland
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

EGGs have been recorded continuously during fibergastroscopy in 101 patients (51 men and 50 women) 39 of whom had coronary heart disease (CHD). S-T segment depression developed or pre-existing S-T segment depression increased in 41% of the patients with CHD, but in only 8% of the patients without CHD. T wave inversion or flattening was found in 72% of the patients with CHD and in 31% of the patients without CHD. In women without CHD the T wave changes were more frequent than in men without CHD. Ventricular ectopic beats were observed during gastroscopy in 39% of the patients with CHD and in 11% of those without CHD. Supraventricular ectopic beats occurred in 5% and 18%, respectively. All ECG changes observed were transient and without any consequences. Only 2 patients with CHD developed anginal chest pain during gastroscopy.

Zusammenfassung

Bei 101 Patienten (51 Männer und 50 Frauen), von denen 39 eine koronare Herzkrankheit (KHK) hatten, wurde eine fortlaufende EKG-Registrierung während einer Fibergastroskopie durchgeführt. Eine Senkung der ST-Strecke oder Vertiefung einer schon bestehenden ST-Senkung wurde bei 41% der Patienten mit KHK beobachtet, aber nur bei 8% der übrigen Patienten. Negative T-Zacken oder eine Abflachung der T-Zacke traten bei 72% der Patienten mit KHK und bei 31% der Patienten ohne KHK auf. Bei Frauen ohne KHK waren die T-Veränderungen häufiger als bei Männern. Ventrikuläre Extrasystolen kamen während der Gastroskopie bei 39% der Patienten mit KHK und bei 11% der anderen Patienten vor. Supraventrikuläre Extrasystolen traten bei 5% bzw. 18% auf. Alle EKG-Veränderungen waren vorübergehend und ohne weitere Folgen. Nur 2 Patienten mit KHK bekamen während der Gastroskopie einen typischen Angina-pectoris-Anfall.

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