Endoscopy 1978; 10(2): 119-124
DOI: 10.1055/s-0028-1098278
Reports of New Instruments and Methods

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Tissue-Puncher and Loop-Ligation – New Aids for Surgical-Therapeutic Pelviscopy (Laparoscopy) = Endoscopic Intraabdominal Surgery*

Gewebestanze und Schlingenunterbinder – Neue Hilfen für die chirurgisch-therapeutische Pelviskopie (Laryngoskopie) = endoskopische AbdominalchirurgieK. Semm
  • Department of Obstetrics and Gynecology of the University of Kiel and Midwifery School
* Herrn Prof. Dr. R. Fikentscher zum 75. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

The optimal development of the pelviscopic instruments for diagnostic purposes provides us with the start in the field of surgical therapeutic pelviscopy. Newly developed instruments: Loop ligation-applicator, Tissue-Puncher (morcellationforceps), Aqua-Purator and the new CO2-PNEU-S-AUTOMATIC (S = security) have enabled us to replace some of the prior operations requiring classic gynecologic laparotomy with surgical-therapeutic pelviscopy: Ovarectomy, adnectomy, myomectomy, cystectomy, resection of tube-pregnancy. After more than 2.200 smaller surgical interventions were performed successfully since 1973 via pelviscopy with the hemostasis aided by 100 °C destructive heat (Endocoagulator, Crocodile-Forceps and Point-Coagulator) more than 50 ovarectomies etc. could be performed in 1977 via pelviscopy without intra- or postoperative complications.

Zusammenfassung

Die Optimierung der pelviskopischen Instrumente für die Diagnostik erlaubt uns den Beginn der chirurgisch-therapeutischen Pelviskopie. Neu entwickelte Instrumente, wie z. B. Applikator für Schlingenunterbinder, Gewebestanze (Morcellier-Zange), Aqua Purator und die neue CO2-Pneu-S-Automatik, erleichtern es uns, einige Indikationen zur klassischen gynäkologischen Laparotomie durch eine operativ-therapeutische Pelviskopie zu ersetzen, wie z. B. Ovarektomie, Adenektomie, Myomenukleation, Zystektomie und Resektion der Tube bei Eileiterschwangerschaft. Nachdem seit 1973 mehr als 2200 kleinere chirurgische Eingriffe auf pelviskopischem Wege mit Hilfe der destruktiven Wärme von 100 °C zur Blutstillung (Endokoagulator, Krokodilmaulzange, Punktkoagulator) mit Erfolg durchgeführt werden konnten, wurden 1977 mehr als 50 Ovarektomien usw. ohne Komplikationen während oder nach dem Eingriff per pelviscopiam realisiert.

    >