Endoscopy 1979; 11(2): 101-106
DOI: 10.1055/s-0028-1098331
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Statistical Survey of Gynecological Laparoscopy/ Pelviscopy in Germany till 1977

Statistischer Überblick über die Geluskopie (gynäkologische Laparoskopie) in Deutschland bis 1977K. Semm
  • Department of Obstetrics and Gynecology of the University of Kiel and Midwifery School
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 December 2008 (online)

Summary

By mailing 1,365 questionnaires to gynecologists, 265,900 laparoscopies/pelviscopies were reported in 682 questionnaires (49.2%) by anonymous answer. These had been performed by 380 gynecologists (hospitals) between 1949 and 1977 in Germany. 302 gynecologists who answered the questionnaires (44.2%) are not using the endoscopic technique. Till the end of 1977 in Germany monopolar highfrequency current was used in 52%, bipolar high-frequency current was used in 42%, and modern endocoagulation was used in 25% for the purposes of hemostasis. 240 hospitals (63%) are mainly using pelviscopes of 5-8 mm diameter, 124 hospitals (33%) are using laparoscopes of 11 mm diameter. All together 949 (3.56‰) complications had occurred which necessitated 690 laparotomies (2.59‰). Cause of these complications were damages to vessels and burns by high-frequency current. 24 (0,09‰) deaths were reported which had occurred during or following the intervention, that is one death for 11,000 pelviscopies. Mortality due to this method can be itemized as follows: 13 deaths (0.09‰) in 140,977 (53%) diagnostical laparoscopies/pelviscopies, 3 deaths (0.08%) in 37,639 (14.2%) diagnosticaloperative pelviscopies, 8 deaths (0.09‰) in 87,284 (32.8%) sterilizations. Since 1974, however, the mortality rate is smaller than 1 : 100,000. Since 1973 every year 30,000 to 35,000 pelviscopies were registered in Germany; no deaths in 1974, 1976 and 1977.

Zusammenfassung

Durch Aussendung von 1365 Fragebogen an Chefund Belegfachärzte der Frauenheilkunde wurden bei anonymer Beantwortung von 682 Fragebogen (49,2%) 265 900 Pelviskopien/Laparoskopien erfaßt, die von 1949-1977 in Deutschland von 380 gynäkologischen Operateuren bzw. Kliniken (302 Fragebogen-Beantworter = 44,2% sind nicht endoskopisch tätig) durchgeführt wurden. In Deutschland wurde zur Hämostase bis Ende 1977 in 52% monopolarer, in 42% bipolarer Hochfrequenzstrom und in 25% die moderne Endokoagulation eingesetzt. 240 Kliniken (63%) verwenden vorwiegend Pelviskope von 5-8 mm Ø, 124 (33%) Laparoskope von 11 mm Ø. Im Gesamtkollektiv traten 949 (3,56‰) Komplikationen auf, die 690 Laparotomien (2,59‰) erforderlich machten. Ursache der Komplikationen waren Gefäßverletzungen oder Hochfrequenzstromverbrennungen. Insgesamt wurden während oder als Folge des Eingriffes 24 (0,09‰) Todesfälle, d.h. 1 Todesfall auf 11000 Pelviskopien gemeldet. Die dieser Methode anzulastende Letalität verteilt sich auf 13 Todesfälle (0,09‰) bei 140977 (53%) rein diagnostischen Pelvi-/Laparoskopien, 3 Todesfälle (0,08‰) bei 37639 (14,2%) diagnostisch-operativen Pelviskopien und 8 Todesfälle (0,09‰) bei 87284 (32,8%) Sterilisationen. Seit 1974 ist die Letalitätsquote jedoch kleiner als 1 : 100000. Seit 1973 wurden in Deutschland jährlich 30000-35 000 Pelviskopien registriert.

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