Endoscopy 1976; 08(1): 10-14
DOI: 10.1055/s-0028-1098367
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die gezielte funktionsgerechte Einführung der Miller-Abbott-Sonde unter endoskopischer Kontrolle

Intestinal Placement of Miller-Abbott-Tubes under Endoscopic GuidanceK. Meissner, W. Weissenhofer
  • 2. Chir. Abteilung der Landeskrankenanstalten Salzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

Based on experiences with 9 treatments in 7 cases of intestinal obstruction, the technique of endoscopic transgastric guidance of Miller-Abbott-tubes is reported. On our service, the above mentioned method was applied in the treatment of intestinal obstruction observed in cases of advanced malignant lesions as well as in patients with intestinal obstruction in the early postoperative period. Apparative aids and technical guidelines are accentuated. The method requires a team consisting of at least one physician and three assistents with clearly defined competence. Success also depends on the selection of material used. Special problems arise in the treatment of patients following partial gastrectomy. Routine X-rays are important in order to control the course of treatment and to documentate the result. The inclusion of endoscopic aids resulted in successful intestinal intubation in all cases treated. The utilization of recommended guidelines seemingly rules out technical failure in the attempt of placing the tube in the desired anatomic position.

Zusammenfassung

Aufgrund der Erfahrungen, die bei 9maliger Anwendung der Methode an 7 Patienten gesammelt werden konnten, wird über die Technik der endoskopisch geführten Einlegung der Miller-Abbott-(M.-A.-)Sonde bei Ileuskranken berichtet. Die Indikation wurde bei fortgeschrittener Karzinomerkrankung und bei funktionell-mechanischen Mischformen des Darmverschlusses nach chirurgischen Eingriffen gestellt. Apparative Hilfsmittel und technische Erfahrungen werden schwerpunktmäßig berücksichtigt. Zur Sondenlegung sind ein Arzt sowie 3 Hilfspersonen mit festgelegtem Aufgabenbereich erforderlich. Die zweckdienliche Auswahl des verwendeten Materials ist für den Erfolg mitbestimmend. Die Sondenbehandlung von Magenresezierten bedarf besonderer Richtlinien. Routinemäßige Röntgenkontrollen verfolgen den Behandlungsverlauf und dokumentieren das Ergebnis. Durch Miteinbeziehung endoskopischer Behandlungshilfen konnte technisch bedingtes Versagen im Rahmen der Einleitung einer intestinalen Sondenbehandlung völlig ausgeschaltet werden.

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