Endoscopy 1976; 08(4): 211-214
DOI: 10.1055/s-0028-1098417
Case Reports

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

A Case of Common Bile Duct Ascariasis Diagnosed by Duodenoscopy

Ein Fall von Ascariasis des Gallengangs, durch Duodenoskopie diagnostiziertG. Dobrilla, M. Valentini, M. Filippini
  • Divisione di Gastroenterologia, Servizio di Fisiopatologia ed Endoscopia Digestiva, Ospedale Generale Regionale Bolzano, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

A case of common bile duct ascariasis diagnosed by duodenoscopy is presented. At the admission, the patient, cholecystectomized for gallstones 13 years before, had been complaining of epigastric pain associated with post-prandial and nocturnal vomiting. Physical examination showed only slight tenderness in the epigastrium. Laboratory findings were within normal limits, with the exception of a moderate leukocytosis. Intravenous cholangiography showed the lack of visualization of the terminal common bile duct, but the flow of contrast medium was normal. Duodenoscopy, carried out without a specific clinical suspicion, revealed an ascaris lumbricoides inserted in the common bile duct and partially protruding from the papilla Vateri. The patient was treated by piperazine, intravenous fluids, antibiotics and a choleretic compound. After 24 hours an ascaris 33 cm long was excreted in the faeces and the patient became symptom-free. Some pathophysiological, clinical and epidemiological aspects of biliary ascariasis are discussed.

Zusammenfassung

Bericht über die duodenoskopische Diagnose eines Falles von Ascariasis der Gallenwege. Bei der Aufnahme klagte der Patient, bei dem vor 13 Jahren eine Cholezystektomie durchgeführt worden war, über Schmerzen im Epigastrium, post-prandiales und nächtliches Erbrechen. Die körperliche Untersuchung ergab lediglich einen leichten Druckschmerz im Epigastrium. Außer einer mäßiggradigen Leukozytose ergab die Labordiagnostik keinen pathologischen Befund. Im intravenösen Cholangiogramm ließ sich der terminale Choledochus nicht anfärben, der Abfluß des Kontrastmittels war jedoch unauffällig. Duodenoskopisch sah man einen Ascaris lumbricoides aus der Papillenöffnung ins Duodenallumen herausragen. Der Patient wurde mit Piperazin, intravenöser Flüssigkeitszufuhr, Antibiotika und Choleretika behandelt. Nach 24 Std. wurde ein 33 cm langer Ascaris ausgeschieden, die Symptome des Patienten verschwanden. Pathophysiologische, klinische und epidemiologische Aspekte der Ascariasis der Gallenwege werden diskutiert.

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