Endoscopy 1975; 7(3): 121-125
DOI: 10.1055/s-0028-1098556
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Endoscopic Removal of Benign Gastroduodenal Tumours

Endoskopische Abtragung benigner gastroduodenaler TumorenB. Moulinier, J. Faivre, F. Marchat, F. Lesbros, R. Lambert[*]
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

Endoscopic removal applies to sessile or pediculated gastroduodenal tumours of benign aspect, whose size is inferior to 2 cm. It is a fairly safe technique: accidents in 4.6% cases and no death in these cases concerning 150 snare polypectomies. Endoscopic removal allows an accurate histological diagnosis and makes it possible to adopt a reasoned behaviour. An endoscopic control is necessary one month after the removal, and in case of adenomatous polyp an endoscopic examination is advisable every two years.

Zusammenfassung

Bei sessilen oder gestielten Tumoren des oberen Verdauungstrakts mit einem Durchmesser von unter 2 cm sollte eine endoskopische Polypektomie durchgeführt werden. Bei 150 Polypektomien an 131 Patienten traten in 4,6% Komplikationen auf. Bei 3 von 7 Patienten mit ernsteren Komplikationen mußte operiert werden. Todesfälle wurden nicht beobachtet. Nur durch eine Biopsie in toto ist eine eindeutige histologische Zuordnung des Polypen möglich. Einen Monat nach Polypektomie sollte endoskopisch kontrolliert werden, bei adenomatösen Polypen alle 2 Jahre. 5% aller abgetragenen Magenpolypen epithelialen Ursprungs waren maligne.

1 Endoscopic Unit, Edouard Herriot' Hospital, F-69374 Lyon Cedex 2.

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