Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(19): 732-735
DOI: 10.1055/s-0028-1115773
Klinik und Forschung

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die Sprachmelodie als ärztliches Problem1

Aphasia and the melodic pattern of speechF. G. v. Stockert 1 Nach einem am 9. 5. 1955 in der Medizinischen Gesellschaft in Marburg a. d. Lahn gehaltenen Vortrag.
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Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Ein wesentlicher Faktor des Sprachverständnisses ist das Erhaltensein einer Sprachmelodie. Die Physiognomie der Sprache wird durch ihre musischen Elemente vermittelt. In Tonhöhe, Dynamik und Agogik der Sprache kommt nicht nur die innere Haltung der Persönlichkeit zum Ausdruck, sondern sie bildet auch das Gerüst des vorsprachlichen Entwurfs und somit formal die sprachliche Vorgestalt. Die grammatische Gliederung ist unabhängig vom Inhalt durch die Sprachmelodie gekennzeichnet und bleibt auch in der inhaltlich unlogischen Verbigeration der Schizophrenen und der Traumsprache erhalten? sie fehlt aber in der Sprache des affektiv nivellierten Paralytikers und dem angeboren Taubstummen, der eine „innere Sprache” im eigentlichen Sinn nicht besitzt. An zwei eigenen Beobachtungen von Amusie, von denen in einem Fall noch die innere Sprache aus gesunden Tagen erhalten war, während in einem zweiten diese überhaupt noch nicht entwikkelt war, weil es sich um die Folgen einer frühkindlichen Hirnschädigung handelt, werden die Probleme des akustischen Funktionswandels erläutert.

Summary

The distinction is drawn between motor aphasias, in which “inner speech” is left unharmed but cannot be translated into an external act of speech, and a type of sensory aphasia in which “inner speech” and understanding of language are disturbed. When “inner speech” is preserved, “verbal” contact can be established even when motor functions of mouth and pharynx are largely absent. Facial expressiveness and the melodic pattern of speech, which transmits the affetive aspects of speech, are essential for successful oral communication. They are dependent upon the normal functioning of the right temporal lobe. It is in the dynamics of speech that a person's affective side finds expression. “Inner speech” remains intact in instances where deafness has occurred late in life. But it is absent in the congenitally deaf (deaf and dumb). Schizophrenics often speak by adding together a series of words, gramatically correct but meaningless (verbigeration). Paralytics often lose both an understanding of words and the melodic pattern of language. Two cases are cited to illustrate the symptoms of sensory amusia. In both there was a disturbance of the speed of perception of acoustic stimuli. But in one case (following bilateral stroke in advanced age), the inner experience of a melody had been retained, while in the other (deafness acquired in early childhood) it was entirely absent. These observations are considered in order to demonstrate various elements of normal and abnormal human speech.

Resumen

Afasia y melodía del lenguaje

Cuando se ha adquirido el llamado «lenguaje interno» puede asimismo establecerse un contacto aun cuando fallen la motilidad de la boca y de la faringe. Es esencial para la comprensión la dinámica de la fisonomía y la melodía del lenguaje que proporciona el colorido afectivo de lo que se habla y que está condicionada por la integridad funcional del lóbulo temporal derecho. En la dinámica del lenguaje se pone de manifiesto la actitud interna de un hombre. El lenguaje interno se conserva en la sordera adquirida cuando se tiene ya cierta edad pero, sin embargo, falta en la sordera congénita (sordomudos). Los esquizofrénicos reunen con frecuencia una serie de palabras correctas desde el punto de vista gramatical pero sin ningún sentido (la llamada, por Kahlbaum, verbigeración); los paralíticos generales pierden la continuidad del sentido y la melodía del lenguaje. El autor expone la sintomatología de la amusia con dos observaciones personales. En ambos casos estaba alterado el tiempo de percepción de los estimulos acústicos; sin embargo, en uno de ellos — apoplejía bilateral en edad avanzada — se conservaba la representación interna de una melodía, mientras que en el otro caso — transtorno de la audición adquirido durante la primera infancia — faltaba por completo. Estas observaciones dan una idea de los elementos del habla humana y de su patología.

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