Klin Monbl Augenheilkd 2010; 227(8): 605-610
DOI: 10.1055/s-0029-1245647
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Topische Anästhesie in der Kataraktchirurgie

Topical Anaesthesia in Cataract SurgeryD.-T. Pham1 , R. Castello2
  • 1Augenklinik, Vivantes Klinikum Neukölln
  • 2Anästhesiepraxis Dr. Roberto Castello, Berlin
Further Information

Publication History

Eingegangen: 29.4.2010

Angenommen: 30.7.2010

Publication Date:
12 August 2010 (online)

Zusammenfassung

Mit der Etablierung der modernen Kataraktchirurgie als Operation in einem geschlossenen System wurde die topische Anästhesie eingeführt. Die alleinige Tropfanästhesie ermöglicht zwar eine gute Analgesie in den meisten Fällen. Bis zu 30 % der Patienten fühlen sich jedoch während der einzelnen Operationsschritte unwohl und berichten von Schmerzen, die gerade noch erträglich sind. Die Oberflächenanästhesie kann durch Modifikation der Applikationsformen wie Schwämmchen, Gel oder mit der subkonjunktivalen Anästhesie intensiviert werden. Mit der Einführung der intrakameralen Anästhesie in den 90er-Jahren, vor allem mit unkonserviertem Lidocain 1 %, wurde die Effektivität der topischen Anästhesie signifikant verbessert, sodass diese kombinierte Anästhesie als Routineverfahren angewendet werden kann. Eine anästhesiologische Prämedikation und Überwachung ist eine sinnvolle Ergänzung der lokalen Anästhesie, da die meisten Kataraktpatienten häufig im hohen Alter sind und kardiovaskuläre Erkrankungen haben. An knapp 10 % der operierten Patienten können Beeinträchtigungen der kardiopulmonalen Parameter festgestellt werden. In ca. 2,6 % ist eine anästhesiologische Intervention notwendig.

Abstract

Topical anaesthesia was introduced together with the establishment of modern cataract surgery as an operation in a closed system. Superficial anaesthesia by itself leads to a good analgesia in most cases. However, up to 30 % of the patients feel uncomfortable or even experience pain during surgery. Superficial anaesthesia can be intensified with subconjunctival infiltration or by modifying the application forms such as sponges or gel. With the introduction of the intracameral anaesthesia in the 1990 s primarily with unpreserved lidocaine 1 %, the efficacy of the topical anaesthesia was improved significantly. The combined topical anaesthesia plus intracameral lidocaine administration can be used as a routine method. A general anaesthesia care for premedication and monitoring during cataract surgery is useful since most cataract patients are of advanced age and frequently suffer from cardiovascular diseases. In almost 10 % of the patients changes in cardiopulmonal comorbidities were observed and in 2.6 % anaesthesia intervention was required.

Literatur

  • 1 Amiel H, Koch P S. Tetracaine hydrochloride 0,5 % versus lidocaine 2 % jelly as a topical anesthetic agent in cataract surgery: comparative clinical trial.  J Cataract Refract Surg. 2007;  33 (1) 98-100
  • 2 Assia E l, Pras E, Yehezkel M et al. Topical anesthesia using lidocaine gel for cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 635-639
  • 3 Auffarth G U, Borkenstein A FM, Limberger I J. et al .Prospektive Safety-Studie zum Viskoelastikum Visthesia. In: Auffarth, (Hrsg.) 22. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Berlin, Heidelberg; 2008: 43-47
  • 4 Behnig A, Linden C. Aeqous humor lidocaine concentrations in topical and intracameral anaesthesia.  J Cataract Refract Surg. 1998;  24 1598-1601
  • 5 Belluci R, Morselli S, Pucci V et al. Intraocular penetration of topical lidocain 4 %.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 643-647
  • 6 Bhananker S M, Posner K L, Cheney F W et al. Injury and liability associated with monitored anesthesia care: A closed claim analysis.  Anesthesiology. 2006;  104 228-234
  • 7 Biró Z, Schvöller M. Subjective visual sensations during cataract surgery performed under topical anaesthesia.  Acta Ophthalmol. 2008;  86 (8) 894-896
  • 8 Bloomberg L B, Pellkan K J. Topical anaesthesia using the Bloomberg super Numb Anesthetic Ring.  J Cataract Refract Surg. 1995;  21 16-20
  • 9 Boezaart A, Berry R A, Nell M. Topical anesthesia versus retrobulbar block for cataract surgery: the patient’s perspective.  J Clin Anesth. 2000;  12 58-60
  • 10 Bouillon T, Garstka G, Stafforst D et al. Piritramide and alfentanil display similar respiratory depressant potency.  Acta Anaesthesiol Scand. 2003;  47 (10) 1231-1241
  • 11 Dick B, Jacobi F K. Kataraktchirurgie und Antikoagulation – derzeitiger Stand.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1996;  209 (12) 340-346
  • 12 Chang Y S, Tseng S Y, Tseng S H et al. Cytotoxicity of lidocaine or bupivacaine on corneal endothelial cells in a rabbit model.  Cornea. 2006;  25 (5) 590-596
  • 13 Davis D B, Mandel M R. Posterior peribulbar anesthesia: An alternative to retrobulbar anesthesia.  J Cataract Refract Surg. 1986;  12 182-184
  • 14 Davis D B, Mandel M R. Efficacy and complication rate of 16 224 consecutive peribulbar blocks, a prospective multicenter study.  J Cataract Refract Surg. 1994;  20 327-337
  • 15 Dolder R. Pharmakologie, Biopharmazie und Galenik der Augenarzneimittel. Ophthalmika. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH. Stuttgart; 1983: 73-80
  • 16 Eke T, Thompson J R. Serious complications of local anaesthesia for cataract surgery: a 1 year national survey in the United Kingdom.  Br J Ophthalmol. 2007;  91 (4) 470-475
  • 17 Elvira J C, Hueso J R, Marinez-toldos J et al. Induced endothelial cell loss in phacoemulsification using topical anesthesia plus intracameral lidocaine.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 (5) 640-642
  • 18 Erdurmus M, Aydin B, Usta B et al. Patient comfort and surgeon satisfaction during cataract surgery using topical anesthesia with or without dexmedetomidine sedation.  Eur J Ophthalmol. 2008;  18 (3) 361-367
  • 19 Ezra D G, Nambiar A, Allan B D. Supplementary intracameral lidocaine for phacoemulsification under topical anesthesia. A meta-analysis of randomized controlled trials.  Ophthalmology. 2008;  115 (3) 455-487
  • 20 Fine I H, Fichman R A, Grabow H R. Clear-corneal cataract surgery and topical anesthesia. Slack Inc. New York; 1993 1. Auflage
  • 21 Fung D, Cohen M M, Stewart S et al. What determines patient satisfaction with cataract care under topical local anesthesia and monitored sedation in a community hospital setting?.  Anesth Analg. 2005;  100 1644-1650
  • 22 Gan T J et al. Society for Ambulatory Anesthesia Guidelines for the Management of Postoperative Nausea and Vomiting.  Anesth Analg. 2007;  105 1615-1628
  • 23 Gills J, Cherchio M, Raanan M G. Unpreserved lidocaine to control discomfort during cataract surgery using topical anesthesia.  J Cataract Refract Surg. 1997;  23 545-550
  • 24 Gills J P. Corneal endothelial toxicity of topical anesthesia.  Ophthalmology. 1998;  105 (7) 1126-1127
  • 25 Harman D M. Combined sedation and topical anesthesia for cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 2000;  26 (1) 109-113
  • 26 Heuermann T, Hartmann C, Anders N. Long-term endothelial cell loss after phacoemulsification: peribulbar anesthesia versus intracameral lidocaine 1 %: prospective randomized clinical trial.  J Cataract Refract Surg. 2002;  28 (4) 639-643
  • 27 Heuermann T, Anders N, Rüther K. et al .Retinale Funktion nach intraokularer Lidocaingabe bei der Kataraktoperation. In Duncker G, (Hrsg.) 12. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Berlin, Heidelberg; 1999: 348-351
  • 28 Hoffmann R S, Fine H. Transient no light perception visual acuity after intracameral lidocaine injection.  J Cataract Surg. 1997;  23 957-958
  • 29 Holas A, Kraft P, Marcovic M et al. Remifentanil, propofol or both for conscious sedation during eye surgery under regional anesthesia.  Eur J Anaesthesiol. 1999;  16 741-748
  • 30 Irle S, Lückefahr M H, Tomalla M. Topische Anästhesie als Routineverfahren bei der Kataraktchirurgie – Schmerzbewertung und Komplikation bei einem größeren Patientenkollektiv.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 (1) 36-40
  • 31 Johansson M, Lundberg B, Behndig A. Optical coherence tomography evaluation of macular edema after phacoemulsification surgery with intracameral mydriatics.  J Cataract Refract Surg. 2007;  33 (8) 1436-1441
  • 32 Kim T, Holley G P, Lee J H et al. The effects of intraocular lidocaine on the corneal endothelium.  Ophthalmology. 1998;  105 (1) 125-130
  • 33 Koch P S. Efficacy of lidocaine 2 % jelly as a topical agent in cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 632-634
  • 34 Koch P S. Anterior chamber irrigation with unpreserved lidocaine 1 % for anesthesia during cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 1997;  23 551-554
  • 35 Kohnen T. Editor: Is intracamral anesthetic application the final solution to topical anesthesia for cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 601-602
  • 36 Koller C. Vorläufige Mitteilung über locale Anästhesierung am Auge. Vortrag (verlesen von J Brettauer) auf der 16. Versammlung der Ophthalmologischen Gesellschaft, Heidelberg, 15. September 1884. Heidelberg, Rostock: Der Vers Ophthalmol Gesellschaft;
  • 37 Koopmans S A, Rij van G. Cataract surgery and anticoagulants.  Doc Ophthalmol. 1996 – 1997;  92 (1) 11-6
  • 38 Kumar N, Rowbotham D J. Editorial II Piritramide.  British Journal of Anesthesia. 1999;  82 (1) 3-5
  • 39 Laude A, Au Eong K G, Mills K B. Knowledge of visual experience during cataract surgery under local anaesthesia: a nationwide survey of UK ophthalmologists.  Br J Ophthalmol. 2009;  93 (4) 510-512
  • 40 Leaming D V. Practice styles and preferences of ASCRS members 1993.  J Cataract Refract Surg. 1994;  20 459
  • 41 Leaming D. MDs surveys. Zitiert n. ES Rosen
  • 42 Masket S, Gokmen F. Efficacy and safety of intracameral lidocaine as a supplement to topical anesthesia.  J Cataract Refract Surg. 1998;  24 956-960
  • 43 Oei-Lim V L, Dijkgraaf M G, Smet M D et al. Does cerebral monitoring improve ophthalmic surgical operating conditions during propofol-induced sedation?.  Anesth Analg. 2006;  103 1189-1195
  • 44 Perone J M, Popovici de A, Ouled-Moussa R et al. Safety and efficacy of two ocular anesthetic methods for phacoemulsification: topical anesthesia and viscoanesthesia (VisThesia).  Eur J Ophthalmol. 2007;  17 (2) 171-177
  • 45 Pham D T, Scherer V, Wollensak J. Sponge-Oberflächenanästhesie in der Kataraktchirurgie (bei skleralem Tunnelschnitt).  Klin Mbl Augenheilkd. 1996;  209 347-353
  • 46 Pham D T, Weller A, Pfeiffer S. et al .Schmerzempfindlichkeit nach intrakammeraler Lidocain-Application versus Sponge-Anästhesie in der Kataraktchirurgie. In Duncker G, (Hrsg.) 12. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Berlin, Heidelberg; 1999: 758-760
  • 47 Poyales-Galan F, Pirazolli G. Clinical evaluation of endothelial cell decrease with VisThesia in phacoemulsification surgery.  J Cataract Refract Surg. 2005;  31 (11) 2157-2161
  • 48 Reinhardt S, Burkhardt U, Nestler A et al. Use of piritramide for analgesia and sedation during peribulbar nerve block for cataract surgery.  Ophthalmologica. 2002;  216 (4) 256-260
  • 49 Rosen E S. Editor: Iatrogenic puncture wounds?.  J Cataract Refract Surg. 2010;  36 879-880
  • 50 Sanmugasunderam S, Khalfan A. Is fasting required before cataract surgery? A retrospective review.  Can J Opthalmol. 2009;  44 (6) 655-6
  • 51 Schmid E, Neumayer T, Rainer G et al. Intrakamerale Lidocainanästhesie bei Kataraktoperationen: Effektivität und Sicherheit Applikation während der Hydrodissektion.  Spektrum der Augenheilkunde. 2008;  22 (1) 26-30
  • 52 Schrader W F, Schargus M, Schneider E et al. Risks and sequelae of scleral perforation during peribulbäre or retrobulbäre anesthesia.  J Cataract Refract Surg. 2010;  36 885-889
  • 53 Sekundo W, Dick H B, Schmidt J C. Lidocaine-assisted xylocaine jelly anesthesia versus one quadrant sub-Tenon infiltration for self-sealing sclerocorneal incision routine phacoemulsification.  Eur J Ophthalmol. 2004;  14 (2) 111-116
  • 54 Sharwood P L, Thomas D, Roberts T V. Adverse medical events associated with cataract surgery performed under topical anaesthesia.  Clin Experiment Ophthalmol. 2008;  36 (9) 842-846
  • 55 Stifter E, Menapace R. „Instant vision” compared with postoperative patching: clinical evaluation and patient satisfaction after bilateral cataract surgery.  Am J Ophthalmol. 2007;  143 (3) 441-448
  • 56 Strobel J, Hühnermann M. Tropfanästhesie in der Kataraktchirurgie.  Ophthalmologe. 1996;  93 68-72
  • 57 Stupp T, Hassouna I, Soppart K et al. Systemic adverse events: a comparison between topical and peribulbar anaesthesia in cataract surgery.  Ophthalmologica. 2007;  221 (5) 320-325
  • 58 Tseng S H, Chen F K. A randomized clinical trial of combined topical-intracameral anesthesia in cataract surgery.  Ophthalmology. 1998;  105 (11) 2007-2011
  • 59 Unal M, Yücel I, Sarici A et al. Phacoemulsification with topical anesthesia: Resident experience.  J Cataract Refract Surg. 2006;  32 (8) 1361-1365
  • 60 Välimäki J, Törnblom R M. Viscoanaesthesia in cataract surgery: a prospective, randomized clinical trial.  Acta Ophthalmol. 2009;  87 (4) 378-381
  • 61 Weindler J, Rippa A, Kiefer T. et al .Niedrig dosiertes Midazolam (3,75 mg) und Clonidin (0,15 mg) zur oralen Prämedikation bei Retrobulbäranästhesie. In Robert Y CA, (Hrsg.) 7. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Berlin, Heidelberg, New York: Springer-Verlag; 1993: 70-75
  • 62 Weindler J, Weindler M, Ruprecht K W. Lokalanästhesie in der Ophthalmochirurgie.  Ophthalmologe. 2004;  101 847-865
  • 63 Weller A, Pham D T, Häberle H. Kataraktchirurgie. Sponge-Oberflächen-Anästhesie mit intracameraler Lidocain-Applikation.  Ophthalmologe. 2000;  97 (1) 51-53
  • 64 Weller A, Pham D T, Häberle H. Intracameral anesthesia with lidocaine in cornea guttata.  Ophthalmologe. 2002;  99 (1) 29-31
  • 65 Weller A. Sponge-Oberflächen- und intracamerale Anästhesie. Eine Alternative der Peri- und Retrobulbäranästhesie in der Kataraktchirurgie. Dissertation. Freie Universität Berlin; 2001
  • 66 Wenzel M, Pham D T, Scharrer A et al. Ergebnisse der Umfrage 2009 von BDOC, BVA und der DGII, 24. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Biermann Verlag. (i. Druck)
  • 67 Wirbelauer C, Iven H, Bastian C et al. Systemic levels of lidocaine after intracameral injection during cataract surgery.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 648-651
  • 68 Wirbelauer C, Weller A, Häberle H. et al. Kataraktoperation in topischer Anästhesie unter oraler Antikoagulation.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2004;   221  749-752
  • 69 Zakrzewski P A, Banashkevich A V, Friel T et al. Monitored anesthesia care by registered respiratory therapists during cataract surgery: an update.  Ophthalmology. 2010;  117 (5) 897-902

Prof. Dr. Duy-Thoai Pham

Augenklinik, Vivantes Klinikum Neukölln

Rudower Str. 48

12351 Berlin

Phone: ++ 49/30/1 30 14 31 31

Fax: ++ 49/30/1 30 14 35 46

Email: duy-thoai.pham@vivantes.de

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