Aktuelle Neurologie 2010; 37(8): 394-396
DOI: 10.1055/s-0030-1265907
Aktueller Fall

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

„Zungenkrampf” – Der Spasmus hemilingualis als eine seltene Ursache

The Hemilingual Spasm – A Rare EntityD.  Czell1 , C.  Neuwirth1 , M.  Weber1
  • 1Muskelzentrum / ALS clinic Kantonsspital St. Gallen
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 November 2010 (online)

Zusammenfassung

Verkrampfungen im Gesichts- und Mundbereich stellen häufig eine differenzialdiagnostische Herausforderung dar. Eine seltene Ursache ist der Spasmus hemilingualis bei dem es analog zum Spasmus hemifacialis – mit Betroffenheit des Nervus facialis – zu einer Kompression des Nervus hypoglossus kommt. In unserer Kasuistik berichten wir über einen Patienten mit Spasmus hemilingualis bei welchen ein Kontakt des Nervus hypoglossus durch die Arteria vertebralis und die Arteria cerebelli posterior inferior nachgewiesen werden konnte. An Therapieoptionen stehen wie beim Spasmus hemifacialis die Behandlung mit Antikonvulsiva (Carbamazepin, Pregabalin, Gabapentin), Botulinumtoxin und die dekomprimierende Operation zur Auswahl. Unser Patient konnte durch das Kauen von Kaugummi seine Beschwerden lindern. Mögliche pathophysiologische Mechanismen hierzu werden diskutiert.

Abstract

Spasms in the face or mouth are often a challenge for neurologists. A rare cause is hemilingual spasm. In analogy to the hemifacial spasm in which the facial nerve is involved, the hypoglossus nerve is compressed. We report on a patient with hemilingual spasm in whom dislocation of the hypoglossus nerve by the vertebral artery and the cerebellar posterior inferior artery was found. Treatment options are the same as for hemifacial spasm (e. g., carbamazepine, pregabaline, gabapentin, botulinum toxin or decompression surgery). Our patient was able to control the symptoms by chewing. Possible pathophysiological concepts are discussed.

Literatur

  • 1 Moller A R. Vascular compression of cranial nerves: Pathophysiology.  Neurol Res. 1999;  21 439-443
  • 2 Ho S L, Cheng P W, Wong W C. et al . A case-controlled MRI / MRA study of neurovascular contact in hemifacial spasm.  Neurology. 1999;  53 2132-2139
  • 3 De Ridder D, Alessi G, Lemmerling M. et al . Hemilingual spasm: a new neurosurgical entity? Case report.  Journal of neurosurgery. 2002;  97 2005-2007
  • 4 Moller A R, Osborn L L, Cohen-Gadol A A. Hemilingual spasm: Pathophysiology.  Neuroscience letters. 2009;  461 76-79
  • 5 Osborn L L, Moller A R, Bhatt J R. et al . Hemilingual spasm defining a new entity, its electrophysiological correlates and surgical treatment through microvascular decompression.  Neurosurgery. 2010;  67 192-195
  • 6 Sobotta. Atlas der Anatomie des Menschen, 22. Aufl. Band 1: Kopf, Hals. München; Elsevier 2006
  • 7 Nielsen V K. Pathophysiology of hemifacial spasm: I. Ephaptic transmission and ectopic excitation.  Neurology. 1984;  34 418-426
  • 8 Zhang J, Pendlebury W, Luo P. Synaptic organization of monosynaptic connections from mesencephalic trigeminal nucleus neurons to hypoglossal motoneurons in the rat.  Synapse. 2003;  49 157-169
  • 9 Gavish A, Wincour E, Astandzelov-Nachmias T. et al . Effect of controlled masticatory exercise on pain and muscle performance in myofascial pain patients: A pilot study.  Cranio. 2006;  24 184-190
  • 10 Farella M, Bakke M, Michelotti A. et al . Effects of prolonged gum chewing on pain and fatigue in human jaw muscles.  European journal of oral sciences. 2001;  109 81-85
  • 11 Bandini F, Mazzella L. Gabapentin as treatment for hemifacial spasm.  Eur Neurol. 199;  42 49-51
  • 12 Wang A, Jankovic J. Hemifacial spasm: Clinical findings and treatment.  Muscle Nerve. 1998;  21 1740-1747
  • 13 Urban P. Pregabalin as add-on therapy to botulinum toxin in idiopathic hemifacial spasm.  Neurology. 2006;  66 1781
  • 14 Elston J. Botulinum toxin therapy for involuntary facial movement.  Eye. 1986;  2 12
  • 15 Jeannetta P J, Abassy M, Maroon J C. Etiology and definitive microsurgical treatment of hemifacial spasm.  J Neurosurg. 1977;  47 321

Dr. David Czell

Brauerstr. 15

8400 Winterthur, Schweiz

Email: david.czell@gmx.ch

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