Sportverletz Sportschaden 2011; 25(4): 222-226
DOI: 10.1055/s-0031-1273483
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sportverletzungen und Sportschäden bei Amateur- und Profispringreitern

Traumatology and Sport Injuries in Professional and Amateur Show-Jumping CompetitorsP. Lechler1 , L. Walt1 , J. Grifka1 , V. Waltl1 , T. Renkawitz1
  • 1Orthopädische Klinik für die Universität Regensburg, Asklepios Klinikum Bad Abbach
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Publication Date:
12 December 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Analyse von Sportverletzungen und Sportschäden im Springreiten unter Berücksichtigung von Professionalisierungsgrad und präventiven Maßnahmen. Im Rahmen einer Querschnittsbefragung wurden insgesamt 264 aktive Amateur- (n = 159) und Profispringreiter (n = 105) mittels standardisierter Fragebogen nach sportarttypischen Verletzungen und deren Folgen befragt. 636 Verletzungen wurden im Einzelnen beschrieben. Die Verletzungen wurden nach Verletzungsschwere in die Schweregrade I (36,0 %) (keine medizinische Behandlung erfolgt), II (34,6 %) (einmalige medizinische Behandlung), III (20,9 %) (mehrfache ambulante medizinische Behandlung) und IV (8,5 %) (stationäre Behandlung) klassifiziert, wobei 40,4 % der Verletzungen bei Profispringreitern und 23,9 % bei Amateursportlern auf schwere Verletzungen (Grad III oder IV) entfielen. Es ergibt sich eine expositionszeitbezogene Verletzungsrate von 1,1 / 1000 h für Profispringreiter und 2,1 / 1000 h für Amateursportler. Als Verletzungsarten überwiegen Kontusionen (22 %), Distorsionen (16 %) und dermale Abrasionen (16 %). Mit 15 % nehmen Schädel-Hirn-Traumata einen bedeutenden Anteil ein. Frakturen wurden in 12 % der Fälle berichtet. Das Verhältnis zwischen Verletzungen der unteren und oberen Extremität betrug bei Profispringreitern 1,12 und bei den Amateuren 0,85. Als häufigste Unfallursache wurden vom Reiter selbst verursachte Unfälle genannt (53 %). 89 % der Profireiter und 94 % der Amateurreiter gaben an, während des Springreitens immer einen Helm zu tragen. Über persistierende Beschwerden klagten 33,7 % (n = 89) der Amateur- und Profispringreiter. Trotz des vergleichsweise höheren Leistungsniveaus, der größeren reiterischen Erfahrung und besserer Trainingsbedingungen berichten professionelle Springreiter über eine größere Zahl schwerer Verletzungen bei insgesamt niedriger Verletzungsrate. In der Nutzung präventiver Maßnahmen zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen Amateur- und Profireitern. Wenngleich von der regelhaften Verwendung von Schutzhelmen im Springreiten ausgegangen werden kann, findet sich eine ernst zu nehmend hohe Rate an Schädel-Hirn-Traumata.

Abstract

The objective of this study was to investigate the frequency, extent, and effective preventive measures of sport injuries in professional and amateur-show jumping competitors. In a retrospective study design, 264 show-jumping riders (105 professionals, 159 amateurs) were interviewed by means of a standardised questionnaire. In total, 636 injuries were reported in detail. Injuries were categorised into severity grade I (36.0 %) (not requiring medical attention), grade II (34.6 %) (single medical treatment), grade III (20.9 %) (several outpatient medical treatments) and grade IV (8.5 %) (requiring hospitalisation). Specifically, 40.9 % of the reported injuries to professional riders and 23.9 % of those to amateurs were classified as severe (grade III or IV). The time-related injury rate in professional athletes was 1.1 / 1000 h compared to 2.1 / 1000 h in amateurs. The predominating types of sustained injuries were contusions (22 %), articular sprains (16 %) and abrasions (16 %). Fractures were reported in 12 % of all injuries. There were 95 head injuries (15 %). The ratio between injured lower and upper extremities was 1.12 in professional athletes and 0.85 in amateur riders. Persistent pain at any site was reported by 33.7 %. Helmet use was reported in 89 % of professional and 94 % of amateur riders. In spite of a high level of expertise and longer experience, professional show-jumping riders seem to be at higher risk for sustaining severe injuries. Both performance-oriented style of riding and readiness to assume risk are presumably factors leading to this increased rate of severe injuries. No significant differences were seen between the use of safety measures in amateur and professional athletes. While most of the riders indicated the regular use of protective head gear, craniocerebral injuries are still frequent. Taken together, besides a circumspect riding style, the wearing of helmets remains the most important safety measure.

Literatur

  • 1 Deutscher Olympischer Sportbund (DOSB) .I Bestandserhebung 2009 (15.04.2010). http://www.dosb.de/fileadmin/fm-dosb/downloads/bestandserhebung/2009_Heft_Aktualisierung_vom_15.04.2010.pdf Stand: 10.09.2010
  • 2 Heitkamp H, Horstmann T, Hillgeris D. Reitverletzungen und Verletzungen beim Umgang mit Pferden bei erfahrenen Reitern.  Unfallchirurg. 1998;  101 122-128
  • 3 Thomas K, Annest J, Gilchrist J et al. Non-fatal horse related injuries treated in emergency departments in the United States, 2001 – 2003.  Br J Sports Med. 2006;  40 619-626
  • 4 Giebel G, Braun K, Mittelmeier W. Unfälle beim Pferdesport. Unfallhergang, Verletzungen und Prävention.  Hefte Z Unfallchir. 1994;  244 151-155
  • 5 Lloyd R. Riding and other equestrian injuries: considerable severity.  Br J Sports Med. 1987;  21 22-24
  • 6 Thomas K E, Annest J L, Gilchrist J et al. Non-fatal horse related injuries treated in emergency departments in the United States, 2001 – 2003.  Br J Sports Med. 2006;  40 619-626
  • 7 Gierup J, Larsson M, Lennquist S. Incidence and nature of horse-riding injuries. A one-year prospective study.  Acta Chir Scand. 1976;  142 57-61
  • 8 Whitlock M. Injuries to riders in the cross country phase of eventing: the importance of protective equipment.  Br J Sports Med. 1999;  33 212-214
  • 9 Grossman J, Kulund D, Miller C et al. Equestrian injuries: incidence, injury patterns, and risk factors for 10 years of major traumatic injuries.  JAMA. 1978;  20 1881-1882
  • 10 Ball C, Ball J, Kirkpatrick A et al. Equestrian injuries: incidence, injury patterns, and risk factors for 10 years of major traumatic injuries.  Am J Surg. 2007;  193 636-640
  • 11 Crowe L, Anderson V, Catroppa C et al. Equine-related neurosurgical trauma: a prospective series of 30 patients, Head injuries related to sports and recreation activities in school-age children and adolescents: data from a referral centre in Victoria, Australia.  Emerg Med Australas. 2010;  22 56-61
  • 12 Mayberry J, Pearson T, Wiger K et al. Equestrian injury prevention efforts need more attention to novice riders.  J Trauma. 2007;  62 735-739
  • 13 Dittmer H. Verletzungsmuster im Reitsport.  Langenbecks Arch Chir Suppl Kongressbd. 1991;  1 466-469
  • 14 Bixby-Hammett D, Brooks W H. Common injuries in horseback riding. A review.  Sports Med. 1990;  9 36-47
  • 15 Gierup J, Larsson M, Lennquist S. Incidence and nature of horse-riding injuries. A one-year prospective study.  Acta Chir Scand. 1976;  142 57-61
  • 16 Ceroni D, De Rosa V, De Coulon G et al. The importance of proper shoe gear and safety stirrups in the prevention of equestrian foot injuries.  J Foot Ankle Surg. 2007;  46 32-39
  • 17 Frankel H, Haskell R, Digiacomo J et al. Recidivism in equestrian trauma.  Am Surg. 1998;  64 151-154
  • 18 Dekker R, Van Der Sluis C, Kootstra J et al. Long-term outcome of equestrian injuries in children.  Disabil Rehabil. 2004;  21 91-96
  • 19 Pugh T, Bolin D. Overuse injuries in equestrian athletes.  Curr Sports Med Rep. 2004;  3 297-303
  • 20 Tsirikos A, Papagelopoulos P, Giannakopoulos P et al. Degenerative spondyloarthropathy of the cervical and lumbar spine in jockeys.  Orthopedics. 2001;  24 561-564

Dr. Philipp Lechler

Orthopädische Klinik für die Universität Regensburg, Asklepios Klinikum Bad Abbach

Kaiser-Karl-V-Allee 3

93077 Bad Abbach

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