Arzneimittelforschung 2002; 52(5): 379-384
DOI: 10.1055/s-0031-1299901
Antihypertensives
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Prospective Controlled Trial of Two Nifedipine Extended Release Formulations in the Treatment of Essential Hypertension

Nediljko Pivac
a   University Hospital Split, Department of Medicine, Split, Croatia
,
Mario Naranća
a   University Hospital Split, Department of Medicine, Split, Croatia
,
Dunja Vujic-Podlipec
b   Lek d. d., Research and Developement, Ljubljana, Slovenia
,
Jugoslav Bagatin
a   University Hospital Split, Department of Medicine, Split, Croatia
,
Zvonko Rumboldt
a   University Hospital Split, Department of Medicine, Split, Croatia
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
26. Dezember 2011 (online)

Summary

The aim of this study was to assess the pharmacodynamic equivalence of two different slow-release formulations of nifedipine (CAS-21829-25-4). In a prospective, controlled, double-blind clinical trial, 42 patients with essential hypertension (sitting diastolic blood pressure (DBP) 95−114 mmHg) underwent an initial washout, drug free period of 2 weeks, after which they were randomized to receive either 30 mg of nifedipine in the test preparation “XL” (Nifecard®) or 30 mg of nifedipine in a reference formulation, “LA”, during six weeks. The response to treatment was assessed by measuring the blood pressure (BP) every two weeks (standard office mercury sphygmomanometry) and by 24-h ambulatory blood pressure monitoring (ABPM). Of the 42 included patients 36 (85.5 %) completed the trial: 19 on “XL” and 17 on “LA”. After 2 weeks of therapy the DBP decreased by about 11 % (−13.4 mmHg) and 10 % (−9.5 %), respectively, after 4 weeks the mean decrease versus the end of the placebo period reached about 14 % (−15.5 mmHg) and 11 % (−13 mmHg), and at the end of the trial the DBPs were lower by about 13 % (−14.5 mmHg) in both groups. In all these measurements the within group differences were significant (p < 0.001), while the between groups differences were not (p > 0.05). Quite comparable results were obtained with ABPM, e.g. in the “XL” group the systolic blood pressure at the end of the study was lower by 12.3 % (−4.6 mm Hg) and in the “LA” group, by 10.6 % (−9.0 mm Hg); p = 0.358. The adverse effects were similar in both groups and they required neither particular interventions nor withdrawal from the study. The drugs under study were comparably effective and well tolerated antihypertensives.

Zusammenfasung

Kontrollierte Studie mit zwei Nifedipin-Retardzubereitungen bei der Behandlung von essentieller Hypertonie

Das Ziel dieser Studie war die Beurteilung der pharmakodynamischen Äquivalenz zweier verschiedener Nifedipin-Re-tardzubereitungen (CAS-21829-25-4). In einer kontrollierten klinischen Doppelblindstudie erhielten 42 Patienten mit essentieller Hypertonie (diastolischer Blutdruck sitzend 95−114 mmHg) nach einer zweiwöchigen medikamentenfreien Auswaschperiode randomisiert entweder 30 mg Nifedipin als Testpräparat „XL” (Nifecard®) oder 30 mg Nifedipin als Vergleichsformulierung, „LA”, über einen Zeitraum von sechs Wochen. Der Erfolg der Behandlung wurde durch 2-wöchentliche Blutdruckmessung (Quecksilberblutdruckmeßgerät) sowie klinische 24-h-Blutdrucküberwachung evaluiert. Von den anfangs 42 (85,5 %) Patienten beendeten insgesamt 36 die Studie: 19 „XL”- und 17 „LA”-behandelte Patienten. Nach 2-wöchiger Therapie sank der diastolische Blutdruck um 11 % (−13,4 mm Hg) bzw. um 10 % (−9,5 mm Hg). Nach sechs Wochen betrug der durchschnittliche Blutdruckabfall im Vergleich zum Ende der Plazebo-Periode ca. 14 % (−15,5 mmHg) bzw. 11 % (−13,0 mmHg), und am Ende der Studie war der diastolische Blutdruck in beiden Gruppen um ca. 13 % (−14,5 mmHg) erniedrigt. Bei allen Messungen waren die Unterschiede innerhalb der Gruppen signifikant (p < 0,001), während die Unterschiede zwischen den beiden Gruppen nicht signifikant waren (p > 0,05). Vergleichbare Ergebnisse ergab die klinische Blutdrucküberwachung: Hier war in der „XL”-Gruppe der systolische Blutdruck am Ende der Studie um 12,3 % (−4,6 mmHg) erniedrigt, in der „LA” Gruppe um 10,6 % (−9,0 mmHg); p = 0,358. Die unerwünschten Nebenwirkungen traten in beiden Gruppen in gleichem Maße auf, bedurften aber weder einer Intervention noch des Ausschlusses eines Patienten aus der Studie. Die untersuchten Zubereitungen erwiesen sich als vergleichbar wirksame und gut verträgliche Antihypertensiva.