Arzneimittelforschung 2002; 52(10): 764-768
DOI: 10.1055/s-0031-1299963
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Study on the Usefulness of Seratrodast in the Treatment of Chronic Pulmonary Emphysema

Takahiko Horiguchi
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
,
Soichi Tachikawa
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
,
Rieko Kondo
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
,
Mamoru Shiga
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
,
Masahiro Hirose
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
,
Koji Fukumoto
Department of Internal Medicine, Fujita Health University Second Hospital, Nagoya, Aichi, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

It has been reported that the biosynthesis of thromboxane A2 (TXA2) is enhanced in platelets in the presence of chronic obstructive pulmonary disease (COPD), and 11-dehydro-TXB2, a urinary metabolite of thromboxane, also increases in blood. In the present study, seratrodast (CAS 112665-43-7, Bronica®), a TXA2 receptor antagonist, was administered to 14 patients with chronic pulmonary emphysema in the stable phase for 8 weeks. Respiratory distress was evaluated in the attending physicians’ judgments using the Hugh-Jones (H-J) classification, and also by the patients themselves using the Borg scale. Respiratory function tests, including forced vital capacity (FVC), percent of one second forced expiratory volume (FEV1.0 %), arterial blood gases during respiration of room air, and peak expiratory flows (PEF) (morning and evening), and measurement of plasma 11-denhydro-TXB2 and TXB2 levels were performed before and 8 weeks after the start of administration, as well as at the time of the start of administration. The results revealed significant improvement of respiratory distress, evaluated on both the H-J classification and the Borg scale, at week 8. Although no significant changes were observed in plasma TXB2 levels, the plasma 11-dehydro-TXB2 level significantly decreased at week 8. Among the respiratory function parameters examined, only FVC was significantly improved. These results indicated that seratrodast is useful for the improvement of respiratory distress in patients with chronic pulmonary emphysema in the stable phase.

Zusammenfassung

Studie zum Nutzen von Seratrodast bei der Behandlung von chronischem Lungenemphysem

Die Thromboxan A2 (TXA2)-Biosynthese in den Plättchen ist bei chronischobstruktiver Lungenerkrankung (COLE) erhöht. Ebenfalls erhöht ist der Blutspiegel von 11-Dehydro-TXB2, einem im Harn ausgeschiedenen Metabolit von Thromboxan. In der vorliegenden Studie wurden 14 Patienten mit chronischem Lungenemphysem während der stabilen Phase für 8 Wochen mit Seratrodast AS 112665-43-7, Bronica®), einem TXA2-Ant-agonisten, behandelt. Das Ausmaß der Atemnot wurde durch den behandelnden Arzt an Hand der Hugh-Jones (H-J)-Klas- sifikation beurteilt sowie durch die Patienten selbst anhand der Borg-Skala. Es wurden Lungenfunktionstests durchgeführt –forcierte Vitalkapazität (FVC), prozentuales forciertes 1-s-Exspirationsvolumen (FEV1.0 %), arterielle Blutgasbestimmung bei Atmen von Raumluft und die exspiratorischen Spitzenflußwerte peak expiratory flows (PEF) morgens und abends – sowie die 11-Dehydro-TXB2-und TXB2-Plasmakonzentrationen vor Studienbeginn sowie 8 Wochen nach Behandlungsbeginn gemessen. Die Ergebnisse zeigten eine signifikante Besserung der nach 8 Wochen sowohl an Hand der H-J als auch der Borg Skala bewerteten Atemnot. Während keine wesentlichen Veränderungen in der TXB2-Plasmakonzentration beobachtet wurden, war die 11-Dehydro-TXB2-Plasmakonzentration nach 8 Wochen deutlich erniedrigt. Unter den untersuchten Atemfunktionsparametern war nur die FVC wesentlich verbessert. Diese Ergebnisse weisen darauf hin, daß Serotrodast nützlich sein könnte um die Atemnot bei Patienten mit chronisch obstruktiver Lungenerkrankung in der stabilen Phase zu verbessern.