Arzneimittelforschung 2001; 51(11): 911-915
DOI: 10.1055/s-0031-1300136
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Pharmacokinetics of Two Oral Prednisolone Tablet Formulations in Healthy Volunteers

Gerd Luippold
a   Department of Pharmacology, Medical Faculty, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Swetlana Schneider
a   Department of Pharmacology, Medical Faculty, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Maria Marto
b   Laboratorium für Arzneimittelprüfung und Zulassungsberatung (LAZ), Prof. Dr. H. Hamacher, Tübingen-Hirschau, Germany
,
Peter Benöhr
c   Center of Clinical Pharmacology, Tübingen-Stuttgart, Germany
,
Bernd Mühlbauer
a   Department of Pharmacology, Medical Faculty, University of Tübingen, Tübingen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

Two prednisolone (CAS 50-24-8) formulations (Prednisolon 50 mg Ferring tablets as the test preparation and tablets of a reference preparation) were investigated in 13 healthy volunteers in order to prove bioequlvalence between these preparations. A single oral dose of 50 mg was given using a randomized, two-way cross-over design with a wash-out period of one week. Blood samples for determination of prednisolone plasma concentrations were collected up to 15 h following drug administration. Additionally, in vitro tests were performed with tablets from the same lots to determine dissolution characteristics. Prednisolone concentrations were measured by means of validated HPLC with UV-detection. Maximum concentrations (Cmax) of 1020.9 ± 57.8 and 1053.3 ± 55.7 ng/ml were achieved for the test and the reference preparation, respectively. The AUC0–∞ was 212.2 ± 13.2 µg • min/ml (test preparation) and 222.2 ± 14.3 µg • min/ml (reference preparation). The 90 % confidence intervals of the test to reference ratios were within the range of 80–125 % with 97.8-101.3 % for Cmax and 98.1-100.4 % for AUC0–∞. The time to reach maximum plasma concentration (tmax) tended to be lower (-25 %) in the test (39.6 ± 6.4 min) as compared to the reference preparation (52.8 ± 9.0 min). Interestingly, this difference correlated well with the observation of a more rapid dissolution rate of the test preparation by some 10 min. Both prednisolone formulations were well tolerated. Based on the results obtained in this study, (1) bloequiva-lence between the test and the reference preparation was clearly demonstrated and (2) a positive correlation between dissolution rate observed in vitro and tmax as measured in vivo was found.

Zusammenfassung

Bioverfügbarkeit zweier oraler Prednlso-lon-Tablettenzubereltungen bei gesunden Probanden

Zwei Prednisolon (CAS 50-24-8)-Zubereitungen (Prednisolon 50 mg Ferring Tabletten als Testpräparat und Tabletten eines Referenzpräparates) wurden an 13 gesunden Probanden auf Bioäquivalenz getestet. Einzeldosen von 50 mg wurden nach einem randomislerten Zweiweg-Cross-over-Design verabreicht; die Aus-wasch-Periode betrug eine Woche. Blutproben zur Bestimmung der Predniso-lon-Konzentration im Plasma wurden bis 15 h nach Medikation entnommen. Zusätzlich wurden In-vitro-Tests mit Tabletten der gleichen Charge zur Bestimmung der Freisetzungscharakteristika durchgeführt. Prednisolon-Konzentrationen wurden mittels validierter HPLC durch UV-Detektion gemessen. Die maximalen Plasmakonzentrationen (Cmax) betrugen 1020.9 ± 57.8 für das Test- und 1053.3 ± 55.7 ng/ml für das Referenzpräparat. Die AUC0–∞ betrug 212.2 ± 13.2 µg • min/ ml (Testpräparat) und 222.2 ± 14.3 µg min/ml (Referenzpräparat). Die 90 % Konfidenzintervalle der Test/Referenz-Quotienten lagen mit 97.8-101.3 % für Cmax und 98.1-100.4 % für die AUC 0–t innerhalb des 80–125 % Bereiches. Die Zeit bis zum Erreichen der maximalen Plasmakonzentration (tmax) war bei dem Testpräparat (39.6 ± 6.4 min) um 25 % niedriger im Vergleich zum Referenzpräparat (52.8 ± 9.0 min). Dieser Unterschied korrelierte gut mit einer um etwa 10 minschnelleren Freisetzung des Testpräparates. Beide Prednisolon Zubereitungen wurden gut vertragen. Die Studie wies die Bioäquivalenz der beiden getesteten Präparate nach. Außerdem wurde eine positive Korrelation zwischen in vitro bestimmter Freisetzungsrate und der in vivo erhobenen tmax gefunden.