Arzneimittelforschung 2000; 50(12): 1099-1105
DOI: 10.1055/s-0031-1300341
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Efficacy and Tolerability of Intranasally Applied Dimetindene Maleate Solution versus Placebo in the Treatment of Seasonal Allergic Rhinitis

Friedrich Horak
a   Universitäts-Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien, Vienna, Austria
,
Markus Unkauf
b   Novartis Consumer Health GmbH, Munich, Germany
,
Christoph Beckers
c   Dr. Beckers & Partner, Medical Development, Munich, Germany
,
Eva-Maria Mittermaier
b   Novartis Consumer Health GmbH, Munich, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

The aim of this study was to investigate the efficacy and tolerability of a 0.1% dimetindene maleate spray (Fenistil® Nasal Dosierspray) compared to placebo when applied intranasally. Dimetindene (dimetindene maleate, CAS 3614-69-5, DMM) is a very potent and well established H1-receptor antagonist.

A total of 36 asymptomatic patients (17 female, 19 male), suffering from seasonal allergic rhinitis from grass pollen, were randomly assigned to treatment with matching topicalnasal sprays with either dimetindene maleate 0.1% or placebo as control in a double-blind, randomised, cross-over-design, with 2 weeks wash-out periods between. The trial period was chosen in a pollen-free time from 20th October to 5th November 1998 to guarantee asymptomatic patients. The patients being allergic to grass pollen, verified by positive case history, positive skin prick test and positive nasal provocation test, were challenged under controlled conditions with purified airborne grass pollen in the Vienna Challenge Chamber. The nasal spray were applied as single doses (1 puff = 0.14 ml of the respective solution with or without 0.14 mg dimetindene maleate) in the evening before at 7.30 p.m. and in the morning at 7.30 a.m. to each nostril exactly 15 min before the onset of allergen provocation. The dosage scheme relates to a daily dose of 0.56 mg DMM in the active treatment group. Subjective nasal and ocular symptoms were measured on-line in time intervals of 30 min during the 4 h allergen provocation. The statistical analysis was a priori sequentially ordered to account for multiple testing and keep the 5% level of significance. All measured primary criteria, Total Nasal Symptom Score (p < 0.0001) calculated from the three single symptoms running of the nose (p = 0.0032) sneezing stimulus (p < 0.0001) and nasal itching (p < 0.0001), as well nasal secretion (p = 0.0031), resulted consistently in a statistically significant and clinically relevant superiority of 0.1% DMM compared to placebo. The same superior treatment effect was observed for all the other criteria, despite the nasal flow, but including the ocular variables. This can be interpreted as a positive efficacy also in secondary allergic conjunctivitis. No systemic or topical adverse events were reported. The results of the study demonstrate that 0.1% DMM as nasal spray is an efficient and safe application form for patients suffering from seasonal allergic rhinitis.

Zusammenfassung

Wirksamkeit und Verträglichkeit einer intranasal angewendeten Dimetindenmaleat-Lösung versus Plazebo in der Behandlung der saisonalen allergischen Rhinitis

Ziel der Studie war es, die Wirksamkeit und Verträglichkeit eines 01%igen Dimetindenmaleat-Sprays (Fenistil®. Nasal Dosierspray) bei intranasaler Anwendung im Vergleich zu Plazebo zu untersuchen. Dimetinden (Dimetindenmaleat, CAS 3614 -69 -5, DMM) ist ein sehr potenter und anerkannter H1-Rezeptorantagonist.

Insgesamt wurden 36 asymptomatische Patienten (17 Frauen, 19 Männer) mit Heuschnupfen einer Behandlung mit Dimetindenmaleat 0,1% oder Plazebo als Kontrolle in einem randomisierten, doppelblinden, Cross-over-Design mit zweiwöchiger Wash-out-Periode zugeteilt. Der Untersuchungszeitraum wurde von 20. Oktober bis zum 5. November 1998 (pollenfreie Zeit) gewählt, so daß von asymptomatischen Patienten ausgegangen werden konnte. Die Patienten mit Heuschnupfen, nachgewiesen durch positive Anamnese, positiven Prick- und positiven nasalen Provokationstest wurden unter kontrollierten Bedingungen mit gereinigten nativen Graspollen in der „Wiener Provokationskammer (VCC)” belastet. Die Nasensprays wurden jeweils als Einzeldosis (1 Sprühstoß = 0,14 ml der jeweiligen Testlösung mit oder ohne 0,14 mg DMM) am vorangehenden Abend um 19.30 Uhr und am Morgen um ca. 7.30 Uhr genau 15 min vor der Allergenprovokation in der VCC in jede Nasenöffnung verabreicht. Diese Dosierung entspricht einer Tagesdosis von 0,56 mg DMM in der aktiven Behandlungsgruppe. Subjektive nasale und okulare Symptome wurden on-line in Intervallen von 30 min während der 4 h dauernden Allergenbelastung bestimmt. Die statistische Analyse war a priori sequentiell geordnet, um mehrere Hautzielkriterien zu berücksichtigen und das Signifikanzniveau bei 5% zu halten. Alle gemessenen Hauptzielkriterien, Totaler Nasaler Symptomen-Komplex (p < 0.0001), errechnet aus den drei Einzelsymptomen, laufende Nase (p = 0,0032), Niesreiz (p < 0,0001), Nasenjucken (p < 0,0001), sowie Nasensekretion (p = 0,0031) zeigten konsistent eine statistisch signifikante und klinisch relevante Überlegenheit von 0,1% DMM gegenüber Plazebo. Der gleiche überlegene Behandlungseffekt wurde, bis auf die nasale Flußrate, bei allen anderen Zielkriterien gemessen, einschließlich der Augenvariblen. Dies spricht für eine positive Wirksamkeit auch bei begleitender allergischer Konjunktivitis. Es wurden keine systemischen oder topischen Nebenwirkungen berichtet. Die Ergebnisse der Studie zeigen, daß 0,1% DMM als Nasenspray bei Patienten mit saisonaler allergischer Rhinitis eine wirksame und verträgliche Darreichungsform ist.