Arzneimittelforschung 1999; 49(3): 193-199
DOI: 10.1055/s-0031-1300401
Cardiac Drugs · Cardiac Stimulants · Coronary Drugs
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Antianginal Effects of Ranolazine in Various Experimental Models of Angina

Jin-Xia Wang
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
,
Kazuyasu Maruyama
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
,
Makoto Murakami
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
,
Takuro Endo
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
,
Hidetada Komatsu
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
,
Masuo Akahane
Pharmacological Laboratories, Kissei Pharmaceutical Co. Ltd., Hotaka, Nagano, Japan
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
28 December 2011 (online)

Summary

The effects of ranolazine (CAS 95635-55-5, KEG-1295), a novel antianginal drug, on the ST-segment changes induced by coronary ligation, epinephrine, and vasopressin were examined following oral or intraduodenal administration. In anesthetized dogs, intraduodenal administration of KEG- 1295 (10, 30, or 50 mg/kg) or atenolol(l0 mg/kg) significantly attenuated the ST-T wave elevation induced by 2-min coronary ligation imposed during electrical heart pacing (200 beats/min). This antianginal effect of KEG-1295 persisted for 3 h without any changes in hemodynamic parameters, while that of atenolol was accompanied by more or less maintained decreases in diastolic blood pressure, heart rate, and the maximum first derivative of left ventricular pressure. In anesthetized rats, oral administration of KEG-1295 (10, 30, or 50 mg/kg) attenuated the ST-T wave elevation induced by epinephrine (0.3 i.v.) in a dose-dependent manner, although KEG-1295 (10 or 30 mg/kg p.o.) failed to attenuate the ST-segment depression induced by vasopressin (0.2 IU/kg i.v.). These findings suggest that, taken orally, KEG-1295 may exert potent protective effects against angina pectoris, except that caused by vasospasm. Further, KEG-1295 may be categorized as a new type of antianginal agent, without any primary hemodynamic effects.

Zusammenfassung

Antianginöse Wirkung von Ranolazin in verschiedenen experimentellen Modellen von Angina

Die Wirkung von Ranolazin (CAS 95635-55-5, KEG-1295), einer neuen antianginösen Substanz, auf die ST-Segment-Änderungen, die durch Koronarligatur, Epinephrin und Vasopressin induziert worden waren, wurden nach oraler oder intraduodenaler Verabreichung untersucht. Bei anästhetisierten Hunden dämpfte die intraduodenale Verabreichung von KEG-1295 (10, 30 oder 50 mg/kg) oder Atenolol(l0 mg/kg) signifikant die ST-T-Wellenanhebung, die durch 2minütige Koronarligatur mit elektrischer Herzschlagstimulation (200 Schläge/min) induziert worden war. Diese antianginöse Wirkung von KEG-1295 hielt 3 h ohne jegliche Änderung der hämodynamischen Parameter an, während die von Atenolol von mehr oder weniger gleichmäßigen Abnahmen im diastolischen Blutdruck, Herzschlag und maximalem erstem Derivativ des linken Ventrikeldrucks begleitet wurde. Bei anästhesierten Ratten dämpfte die orale Verabreichung von KEG- 1295 (10, 30 oder 50 mg/kg) die durch Epinephrin (0.3 i.v.) induzierte ST-T-Wellenanhebung in einer dosisabhängigen Weise, obwohl KEG-1295 (10 oder 30 mg/kg p.o.) die durch Vasopressin (0.2 IU/kg i.v.) induzierte ST- Segment-Depression nicht beeinflußte. Diese Befunde legen nahe, daß KEG-1295 bei oraler Verabreichung potente Schutzeffekte gegen Angina pectoris, ausgenommen solche, die durch Gefäßkrämpfe verursacht werden, ausüben kann. KEG-1295 kann als neuer Typ einer antianginösen Substanz ohne primäre hämodynamische Effekte kategorisiert werden.