Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2013; 48(6): 392-396
DOI: 10.1055/s-0033-1349002
Fachwissen
Deklaration von Helsinki
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Deklaration von Helsinki zur Patientensicherheit in der Anästhesiologie – Teil 6: Präoperative Evaluation und Vorbereitung

The Helsinki Declaration for Patient Safety in Anaesthesiology - Preoperative assessment and preparation
Dania Fischer
1   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Frankfurt
,
Christian Byhahn
1   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Frankfurt
,
Christian Reyher
1   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Frankfurt
,
Hans-Joachim Wilke
1   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Frankfurt
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 July 2013 (online)

Zusammenfassung

Die Deklaration von Helsinki offeriert Handlungsempfehlungen zur Gewährleistung und Verbesserung der Patientensicherheit in der Anästhesiologie. Hierbei hat die Beurteilung der Anästhesiefähigkeit von Elektivpatienten und deren präoperative Optimierung eine herausragende Bedeutung: Individuelle Risikofaktoren und vorbestehende Pathologien müssen erkannt werden, um spezifische, anlassbezogene Vor- und Nachbehandlungen und eine angepasste Überwachung zu veranlassen. Die Maßnahmen sollen dabei möglichst evidenzbasiert, zielgerichtet und wirtschaftlich sein. Unsere Empfehlungen beziehen sich auf erwachsene Elektivpatienten vor nicht kardiochirurgischen und nicht lungenresezierenden Eingriffen. Sie sind als Impulsgeber für die Erstellung eigener Handlungsanweisungen intendiert zwecks Standardisierung der Abläufe und Vermeidung unnötiger Diagnostik. Hiermit werden wir der hohen Verantwortung für unsere Patienten gerecht.

Abstract

The Helsinki Declaration offers guidelines for the warranty and improvement of patient safety in Anaesthesiology. The assessment of elective patients and their preoperatie optimization plays a key role herein. Individual risk factors and preexisting pathologies have to be idientified in order to initiate specific pre- and aftercare and an appropriate monitoring. The measures need to be evidence-based, goal-oriented and efficient. Our recommendations aim at elective adult patients planned for non-cardiac and non-lungresecting surgery and stress the importance of gathering information from patients, performing physical examinations and arranging further diagnostic customized upon these findings only in contrast to routine testing. They shall spark the formulation or improvement of center-based, interdisciplinary standards of procedure in order to fulfill our great responsibility for the perioperative care of our patients.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Fritsch G, Flamm M, Hepner DL et al. Abnormal pre-operative tests, pathologic findings of medical history, and their predictive value for perioperative complications. Acta Anaesthesiol Scand 2012; 56: 339-350
  • 2 Devereaux PJ, Goldman L, Cook DJ et al. Perioperative cardiac events in patients undergoing noncardiac surgery: a review of the magnitude of the problem, the pathophysiology of the events and methods to estimate and communicate risk. CMAJ 2005; 173: 627-634
  • 3 Lee TH, Marcantonio ER, Mangione CM et al. Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major non cardiac surgery. Circulation 1999; 100: 1043-1049
  • 4 Rosamond W, Flegal K, Furie K et al. Heart disease and stroke statistics – 2008 update : a report from the American Heart Association Statistics Committee and Stroke Statistics Subcommittee. Circulation 2008; 117
  • 5 Task Force for Preoperative Cardiac Risk Assessment and Perioperative Cardiac Management in Non-cardiac Surgery, European Society of Cardiology (ESC). Poldermans D, Bax JJ et al. Guidelines for pre-operative cardiac risk assessment and perioperative cardiac management in non-cardiac surgery. Eur Heart J 2009; 30: 2769-2812
  • 6 Gemeinsame Empfehlung der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (Geldner G, Mertens E, Zwissler B), Deutschen Gesellschaft für Innere Medizin (Kelm M, Leschke M, Meyer C, Mössner J), Deutschen Gesellschaft für Chirurgie (Obertacke U, Schwen W). Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nicht kardiochirurgischen Eingriffen. Anästh Intensivmed 2010; 51
  • 7 Schouten O, van Kuijk J-P, Flu W-J et al. Long-term outcome of prophylactic coronary revascularization in cardiac high-risk patients undergoing major vascular surgery (from the randomized DECREASE-V pilot study). Am J Cradiol 2009; 103: 897-901
  • 8 POISE Study Group. Devereaux PJ, Yang H et al. Effects of extended-release metoprolol succinate in patients undergoing non-cardiac surgery (POISE trial): a randomised controlled trial. Lancet 2008; 371: 1839-1847
  • 9 Angiolillo DJ, Firstenberg MS, Price MJ et al. Bridging antiplatelet therapy with cangrelor in patients undergoing cardiac surgery. JAMA 2012; 307: 265-274
  • 10 Sirvinskas E, Kinduris S, Kapturauskas J et al. Perioperative use of metformin in cardiac surgery. Medicina (Kaunas) 2010; 46: 723-729
  • 11 Duncan AI, Koch CG, Xu M et al. Recent metformin ingestion does not increase in-hospital morbidity or mortality after cardiac surgery. Anesth Analg 2007; 104: 42-50
  • 12 Bonhomme F, Ajzenberg N, Schved JF et al. Pre-interventional haemostatic assessment: Guidelines from the French Society of Anaesthesia and Intensive Care. Eur J Anaesthesiol 2013; 30: 142-162
  • 13 Smetana GW, Lawrence VA, Cornell JE. Preoperative pulmonary risk stratification for noncardio thoracic surgery: systematic review for the American College of Physicians. Ann Intern Med 2006; 144: 581-595
  • 14 Arozullah AM, Khuri SF, Henderson WG et al. Development and validation of a multifactorial risk index for predicting postoperative pneumonia after major noncardiac surgery. Ann Intern Med 2001; 135: 847-857
  • 15 Zarbock A, Mueller E, Netzer S et al. Prophylactic nasal continuous positive airway pressure following cardiac surgery protects from postoperative pulmonary complications: a prospective, randomized, controlled trial in 500 patients. Chest 2009; 135: 1252-1259
  • 16 Warner MA, Warner ME, Weber JG. Clinical significance of pulmonary aspiration during the perioperative period. Anesthesiology 1993; 78: 56-62
  • 17 Klein U, Wiedemann K. Anästhesie in der Thoraxchirurgie – Teil I: Präoperative Befunderhebung, Vorbereitung und Atemwegssicherung. Anästh Intensivmed 2011; 52: 263-283
  • 18 Beliaev AM, Marshall RJ, Gordon M et al. Clinical benefits and cost-effectiveness of allogeneic red-blood-cell transfusion in severe symptomatic anaemia. Vox Sang 2012; 103: 18-24
  • 19 Gruson KI, Aharonoff GB, Egol KA et al. The relationship between admission hemoglobin level and outcome after hip fracture. J Orthop Trauma 2002; 16: 39-44
  • 20 Halm EA, Wang JJ, Boockvar K et al. The effect of perioperative anemia on clinical and functional outcomes in patients with hip fracture. J Orthop Trauma 2004; 18: 369-374
  • 21 Musallam KM, Tamim HM, Richards T et al. Preoperative anaemia and postoperative outcomes in non-cardiac surgery: a retrospective cohort study. Lancet 2011; 378: 1396-1407
  • 22 Bundesärztekammer. Querschnitts-Leitlinie zur Therapie mit Blutkomponenten und Plasmaderivaten, 4. Aufl. 2008, zuletzt geändert Januar 2011. http://www.bundesaerztekammer.de/page.asp?his=0.6.3288.8906
  • 23 Haynes AB, Weiser TG, Berry WR et al. A surgical safety checklist to reduce morbidity and mortality in a global population. N Engl J Med 2009; 360: 491-499
  • 24 Askarian M, Kouchak F, Palenik CJ. Effect of surgical safety checklists on postoperative morbidity and mortality rates, Shiraz, Faghihy Hospital, a 1-year study. Qual Manag Health Care 2011; 20: 293-297
  • 25 Priebe HJ. Preoperative cardiac management of the patient for non-cardiac surgery: an individualized and evidence-based approach. Br J Anaesth 2011; 107: 83-96
  • 26 Schouten O, Boersma E, Hoeks SE et al. Fluvastatin and perioperative events in patients undergoing vascular surgery. N Engl J Med 2009; 361: 980-989
  • 27 Kersten JR, Fleisher LA. Statins. The next advance in cardioprotection?. Anesthesiology 2006; 105: 1079-1080
  • 28 OEGARI Arbeitsgruppe. Präoperative Evaluierung 2012. Leitlinie zur präoperativen PatientInnenevaluierung. http://www.oegari.at/arbeitsgruppe.asp?id=205