Laryngorhinootologie 2014; 93(01): 44-66
DOI: 10.1055/s-0033-1358717
CME Fortbildung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stimmrehabilitation nach Laryngektomie

Voice Rehabilitation after Laryngectomy
K J. Lorenz
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 January 2014 (online)

Zusammenfassung

Mit ca. 3 000 Neuerkrankungen im Jahr zählen Larynx und Hypopharynxkarzinome zu den häufigsten bösartigen Tumoren im HNO-Fachgebiet. Trotz aller Fortschritte in der organerhaltenden Chirurgie wie auch der Radio-Chemotherapie, ist bei ca. ¼ der Patienten eine totale Laryngektomie notwendig.

Die Entfernung des Kehlkopfs bedeutet den Verlust von 3 wichtigen Funktionen:

  • – Stimmbildung

  • – Konditionierungsleistung der Nase

  • – Riechvermögen

War schon zu Beginn der Kehlkopfchirurgie die Stimmrehabilitation fester Bestandteil des Behandlungskonzeptes, so gewannen die pulmonale und olfaktorische Rehabilitation erst in den letzten 2 Jahrzehnten an Bedeutung. Inzwischen sollten die verschiedenen Möglichkeiten der Stimmrehabilitation ebenso wie die Verwendung von Heat-Moisture-Exchanger zur Wiederherstellung der Konditionierungsleistung fest ins Repertoire jedes onkologisch tätigen HNO-Chirurgen gehören.

Mit dem vorliegenden Artikel soll eine Übersicht über den aktuellen Stand der Rehabilitationsmöglichkeiten nach totaler Laryngektomie gegeben werden sowie interessierte junge Kollegen und Kolleginnen in die Materie der Stimmrehabilitation eingeführt werden.

Abstract

Laryngeal and hypopharyngeal carcinomas are among the most common malignant tumours of the head and neck region, accounting for about 3 000 new cases per year. Despite enormous advances in organ preservation surgery and chemoradiotherapy, total laryngectomy is still necessary in approximately one quarter of affected patients.

The removal of the larynx results in the loss of 3 important functions, i. e., voice production, the air conditioning mechanism of the nose, and the ability to smell.

Whereas voice rehabilitation has been a mainstay of treatment from the very beginning of laryngeal surgery, pulmonary and olfactory rehabilitation has received increasing attention only in the past 2 decades. Today every head and neck surgical oncologist should be familiar with the various methods of voice rehabilitation and the use of heat and moisture exchangers for air conditioning.

The objective of this article is to provide an overview of current methods of rehabilitation after total laryngectomy and to introduce young surgeons with an interest in voice rehabilitation to available techniques.

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