Phlebologie 2012; 41(04): 179-185
DOI: 10.1055/s-0037-1621813
Übersichtsarbeit
Schattauer GmbH

Anatomie, Hämodynamik und Kompressionssyndrome des pelvinen und renalen Venensystems

Anatomy, hemodynamic and compressionssyndromes of the pelvic and renal veins
C. Jeanneret
1   Angiologie, Med. Universitätsklinik Kantonsspital Baselland, Bruderholz/Schweiz
,
S. Brunner
1   Angiologie, Med. Universitätsklinik Kantonsspital Baselland, Bruderholz/Schweiz
,
K. Beier
2   Anatomisches Institut, Departement Biomedizin, Universität Basel
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht:06 July 2012

Angenommen:06 July 2012

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Kenntnisse von Anatomie und Embryonalentwicklung sind eine wichtige Voraussetzung um klinische Krankheitsbilder zu verstehen. Im folgenden Artikel werden die speziellen entwicklungsbedingten Besonderheiten in der Beckenregion und im Bereiche der Nierenvenen zusammengefasst, sowie Anomalien und Fehlanlagen dargestellt und ihre klinische Relevanz besprochen. Der Fokus liegt bei den Becken-, Gonadal- und Nierenvenen, welche für sonographische Untersuchungen der Hämodynamik schlecht zugänglich sind.

Erste Publikationen legen das Augenmerk auf die Venendurchmesser als eine Art Surrogat-marker für venösen Reflux im Bereiche der Gonadal- bzw. Nierenvenen. Venöser Reflux tritt bei mehrgebärenden Frauen gehäuft auf. Venöser Reflux als Parameter kann jedoch aufgrund der aktuellen Literatur nicht mit dem so genannten pelvinen Stauungssyndrom bzw. dem Nierenvenenkompressionssyndrom assoziiert werden. In prospektiv zu planenden epidemiologischen Studien müs-sen standardisiert die klinischen Symptome mit den nicht invasiven Methoden der Reflux-messung korreliert werden.

Summary

Knowledge of the anatomy and embryogenesis of the pelvic, gonadal and renal veins is important to understand diseases like the pelvic congestion syndrome and the renal vein compression syndrome. This review will give an overview of anatomy and embryogenic development of the pelvic, gonadal and renal veins. The assessment of the hemodynamic features in respect to the pelvic congestion syndrome and renal vein compression syndrome (nutcracker syndrome) is described. Venous reflux as well as the venous diameters are important additional features as well as the transvaginal duplexsonographic investigation of ovarial varicose veins. Prospective trials are needed to define the sensitivity and specificity of the different symptoms and signs of the pelvic congestion-and the renal compression syndrome, gold standards are still a matter of debate.

 
  • Literatur

  • 1 Schneider J. et al. Recurrent deep venous thrombosis caused by congenital interruption of the inferior vena cava and heterozygous factor V Leiden mutation. J Intern Med 2002; 252 (03) 276-280.
  • 2 Weber J, May R. Funktionelle Phlebologie. 1st edition ed. 1990. New York: Georg Thieme Verlag Stuttgart; 681
  • 3 Caggiati A. The left common iliac artery also compresses theleft common iliac vein. J Vasc Surg 2011; 54: 56S-61S.
  • 4 Rassi I. et al. A new variant of the posterior nutcracker phenomenon J Vasc Surg. 2010; 51: 1279
  • 5 Maniker A. et al. Traumatic venous varix causing sciatic neuropathy: case report. Neurosurgery 2004; 55 (05) 1224
  • 6 Gültasli N. et al. The relation between pelvic varicose veins, chronic pelvic pain and lower extremity venous insufficiency in women. Diagn Interv Radiol 2006; 12: 34-38.
  • 7 Basmajian J. The distribution of valves in the femoral, external iliac, and common iliac veins and their relationship to varicose veins. Surg Gynecol Obstet 1952; 95: 537-542.
  • 8 Tsiouris A, Karam J, Shepard A. Incidental diagnosis of idiopathic gonadalvein thrombosis. Vasa 2012; 41: 67-69.
  • 9 Oleaga J. et al. Renal vein valves. AJR 1978; 130: 927-928.
  • 10 Heinz A, Brenner E. Valves of the gonadal veins. Phleblogie 2010; 6: 317-324.
  • 11 Rivington W. Valves in the renal veins. J Anat Physiol 1872; 7: 163-164.
  • 12 Satyapal K. The renal veins: a review. Eur J Anat 2003; 1 (Suppl. 07) 43-52.
  • 13 McDonald P, Hutton J. Renal Vein Valve. JAMA 1977; 238 (21) 2303-2304.
  • 14 Hiromura T. et al. Reflux in the Left Ovarian Vein: Analysis of MDCT Findings in Asymptomatic Women. AJ Rheumatol 2004; 183: 1411-1415.
  • 15 Rozenblit A. et al. Incompetent and Dilated OvarianVeins: A Common CT Finding in asymptomatic parous women AJ Radiol. 2001; 176: 119-122.
  • 16 Nascimento A, Mitchell D, Holland G. Ovarian veins: Magnetic resonance imaging findings in an asymptomatic population. J Magnetic Resonance Imaging 2002; 15 (05) 551-556.
  • 17 Grant J. (ed.). A method of anatomy descriptive and deductive. Baltimore: The Williams and Wilkins Company; 1944
  • 18 El-Sadr A, Mina E. Anatomical and surgical aspects in the operative management of varicocele. Urol Cutaneous Rev 1950; 54: 257-262.
  • 19 de Schepper A. Nutcracker fenomeen van da vena renalis en veneuz pathologie van de linker nier. J Belge Radiol 1972; 55: 507-511.
  • 20 Scultetus A, Villavicencio J, Gillespie D. The nutcracker syndrome: its role in the pelvic venous disorders. J Vasc Surg 2001; 34 (05) 812-819.
  • 21 Buschi A. et al. Distended left renal vein: CT/sonographic normal variant. AIR 1980; 135: 339-342.
  • 22 Liu Y, Sun Y, Jin X. Left renocaval venous bypass with autologousgreat saphenous vein for nutcracker syndrome. J Vasc Surg 2012; 55: 1482-1484.
  • 23 Reed N. et al. Left renal vein transposition for nutcrackersyndrome. J Vasc Surg 2009; 49: 386-394.
  • 24 Hartung O. et al. Endovascular stenting in the treatment of pelvic vein congestion caused by nutcracker syndrome: Lessons learned from the first five cases. J Vasc Surg 2005; 42: 275-80.
  • 25 Wang X. et al. Long-term result of endovascular treatment for patients with nutcracker syndrome. J Vasc Surg 2012. in press
  • 26 Marone E. et al. Surgical treatment of posterior nutcracker syndrome. J Vasc Surg 2011; 54: 844-847.
  • 27 Barnes R. et al. Mesoaortic compression of the lef trenal vein (the so-called nutcrackersyndrome): Repair by a newstenting procedure. J Vasc Surg 1988; 8: 415-421.
  • 28 Mooere KL. Embryologie. Stuttgart: Schattauer Verlag; 1985
  • 29 Graumann W, Sasse D. (Hrsg). CompactLehrbuch Anatomie. Bd. 1 Allgemeine Anatomie. Stuttgart: Schattauer Verlag; 2004