Hamostaseologie 1992; 12(02): 042-046
DOI: 10.1055/s-0038-1660314
Übersichtsarbeit/Review Articles
Schattauer GmbH

Für und wider die präklinische Thrombolyse

R. Schröder
1   Abteilung Kardiologie und Pulmologie, Klinikum Steglitz, Freie Universität Berlin (Direktor: Prof. Dr. R. Schröder)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 June 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Senkung der Sterblichkeit durch intravenöse Thrombolyse bei akutem Myokardinfarkt ist um so größer, je früher die Behandlung beginnt. Präklinische Lyse führt zu wesentlichem Zeitgewinn. Wenn entsprechende logistische Voraussetzungen erfüllt sind, einschließlich Registrierung und korrekter Interpretation eines 12-Ableitungs-EKG, ist das Risiko einer präklinischen Lyse nicht höher und die diagnostische Sicherheit vergleichbar der bei stationärer Lyse. Es fehlt bisher der Beweis, daß eine Vorverlegung der Lyse in die präklinische Phase zu einer signifikanten Senkung der Sterblichkeit führt. Daher sollte derzeit eine prästationäre Lyse nur durchgeführt werden, wenn die logistischen Voraussetzungen ohnehin erfüllt sind oder ohne großen Aufwand eingerichtet werden können. Außerdem sollte gewährleistet sein, daß ein ausreichend großer Anteil aller Patienten mit akutem Myokardinfarkt im Versorgungsbereich das Rettungssystem in Anspruch nimmt.

 
  • LITERATUR

  • 1 Arntz HR, Storch WH, Völler H, Rennhak U, Schröder R. Möglichkeiten der i.v. Thrombolyse bei akutem Infarkt in der Prähospitalphase. Intensivmed 1990; 27: 150-4.
  • 2 Arntz HR, Stern R, Linderer T. Efficiency of a physician-directed emergency medical system for prehospital thrombolysis in acute myocardial infarction. Am J Cardiol. (im Druck).
  • 3 Bippus PH, Haux R, Schröder R. Prehospital intravenous streptokinase in evolving myocardial infarction: A randomised study about feasibility, safety, and time-gain. Eur Heart I 1987; 08: 103 (Abstr).
  • 4 Burns IMA, Hogg KJ, Prae AP, Hillis WS, Dunn FG. Impact of a policy of direct admission to a coronary care unit on use of thrombolytic treatment. Br Heart J 1989; 61: 322-5.
  • 5 Castaigne AD, Hervé C, Duval-Moulin AM, Gaillard M, Dubois-Ronde JL, Boesch C, Wolf M, Lellouche D, Jan F, Vernant P, Huguenard P. Prehospital use of APS AC: Results of a placebo-controlled study. Am J Cardiol 1989; 64: 30A-33A.
  • 6 Doorey AJ, Michelson EL, Weber FJ, Dreifus LS. Thrombolytic therapy of acute myocardial infarction: Emerging challenge of implementation. J Am Coll Cardiol 1987; 10: 1357-6.
  • 7 Eisenberg MS, Ho MT, Schaeffer S, Litwin P, Larsen MP, Hallstrom AP, Weaver DW. A community survey of the potential use of thrombolytic agents for acute myocardial infarction. Ann Emerg Med 1989; 18: 838-41.
  • 8 E. M. I. P. Subcommittee. Potential time saving with prehospital intervention in acute myocardial infarction. Eur Heart J. 1989; 09: 118-24.
  • 9 Galiën A, Takens LH, Lie KI. Prehospital thrombolytic treatment in acute myocardial infarction: Percentage of evaluable patients and pitfalls. Eur Heart J 1989; 10: 122 (Abstr).
  • 10 Gibier WB, Kereiakes DJ, Dean EN, Martin I, Anderson L, Abbottsmith CW, Blanton J, Blanton R, Morris JA, Gibier CD, Erb RE, Teichman SL. investigators of the Cincinnati Heart Project and the Nashville Prehospital TPA Trial. Prehospital diagnosis and treatment of acute myocardial infarction. A North-South perspective. Am Heart J 1991; 121: 1-11.
  • 11 Gruppo Italiano Per Lo Studio Della Streptochinasi Nell’Infarto Miocardico (GISSI). Effectiveness of intravenous thrombolytic treatment in acute myocardial infarction. Lancet 1986; I: 397-402.
  • 12 Hartman JAM, Bouten MJM, Simoons ML. Prehospital thrombolysis. The nurse experience. Eur Heart J 1990; 11: 154 (Abstr).
  • 13 Hartmann JR, McKeever LM, Bufalino VB, Amirparviz F, Scandon PJ. Intravenous streptokinase in acute myocardial infarction. Experience of community hospitals served by paramedics. Am Heart J 1986; 111: 1030-4.
  • 14 Herlitz J, Hjalmarson A, Holmberg S, Richterova A, Wennerblom B. Mortality and morbidity in suspected acute myocardial infarction in relation to ambulance transport. Eur Heart J 1987; 08: 503-9.
  • 15 Ho MT, Kudenchuk PJ, Eisenberg MS, Weaver WD, Martin JS, Litwin PE. for the MITI Project Investigators. Patient selection for thrombolytic therapy: Emergency physician versus electrocardiographer. J Am Coll Cardiol 1990; 15: 192A (Abstr).
  • 16 ISAM Group. A prospective trial of intravenous streptokinase in acute myocardial infarction (ISAM). Mortality, morbidity, and infarkt size at 21 days. N Engl J Med 1986; 314: 1465-71.
  • 17 ISIS-2 Collaborative Group. Randomized trial of intravenous streptokinase, oral aspirin, both or neither among 17187 cases of suspected myocardial infarction: ISIS-2. Lancet II 1988; 349-60.
  • 18 Julian DG. Time as a factor in thrombolytic therapy. Eur Heart J 1990; 11 Suppl F 53-5.
  • 19 Karlson BW, Herlitz J, Wiklund O, Richter A, Hjalmarson A. Early prediction of acute myocardial infarction from clinical history, examination and electrocardiogram in the emergency room. Am J Cardiol 1991; 68: 171-5.
  • 20 Koren G, Weiss AT, Hasin Y, Appelbaum D, Weiber S, Rozenman Y, Lotan C, Mosseri M, Sapoznikov D, Luria H, Gotsman MS. Prevention of myocardial damage in acute myocardial ischemia by early treatment with intravenous streptokinase. N Engl J Med 1985; 313: 1384-9.
  • 21 Kudenchuk PJ, Ho MT, Weaver WD, Litwin PE, Martin JS, Eisenberg MS, Hallstrom AP, Cobb LA, Kennedy JW. MITI Project Investigators. Accuracy of computerinterpreted electrocardiography in selecting patients for thrombolytic therapy. Am Coll Cardiol 1991; 17: 1486-91.
  • 22 Linderer T, Arntz HA, Schröder R. Präklinische Thrombolyse bei akutem Myokardinfarkt. Dtsch Med Wochenschr 1991; 116: 1881-7.
  • 23 Löwel H, Hörmann A, Lewis M, Krawitz W, Bolte HD. Thrombolysetherapie und Koronarangiographie bei akutem Myokardinfarkt in der Region Augsburg: Ergebnisse des Augsburger Herzinfarktregisters 1985-7. Z Kardiol 1990; 79: 580-5.
  • 24 MacCallum AG, Stafford PJ, Jones C, Vincent R, Perez-Avila C, Chamberlain DA. Reduction in hospital time to thrombolytic therapy by audit of policy guidelines. Eur Heart J 1990; 11 (Suppl F): 48-52.
  • 25 Martens U, Lange-Braun P, Langer R, Hochrein H. Systemische Frühlyse des akuten Myokardinfarkts. Dtsch Med Wochenschr 1987; 112: 910-4.
  • 26 Mathey DG, Büttner J, Geng G, Gutschmidt HJ, Herden HN, Moecke H, Polster H, Raftopoulo R, Schofer J, Sheehan FH, Voeltz P. Thrombolyse-Behandlung des akuten Myokardinfarktes am Notfallort. Dtsch Med Wochenschr 1990; 115: 803-8.
  • 27 Maynard C, Althouse R, Olsufka M, Ritchie JL, Davis KB, Kennedy JW. Early versus late hospital arrival for acute myocardial infarction in the Western Washington Thrombolytic Therapy Trials. Am J Cardiol 1989; 63: 296-300.
  • 28 McNeill AJ, Cunningham SR, Flannery DJ, Dalzell GWN, Wilson CM, Campbell NPS, Khan MM, Patterson GC, Webb SW, Adgey AAJ. A double blind placebo controlled study of early and late administration of recombinant tissue plasminogen activator in acute myocardial infarction. Br Heart J 1989; 61: 316-21.
  • 29 Rawles JM, Haites NE. Patient and general practitioner delays in acute myocardial infarction. Br Med J 1988; 296: 882-5.
  • 30 Roth A, Barbash GJ, Hod H, Miller HI, Rath S, Modan M, Har YZahav, Keren G, Bassan S, Koplinsky E, Landiado S. Should thrombolytic therapy be administered in the Mobile Intensive Care Unit in patients with evolving myocardial infarction? A pilot study. J Am Coll Cardiol 1990; 15: 932-6.
  • 31 Schröder R, Neuhaus KL, Linderer T, Brüggemann T, Tebbe U, Wegscheider K. Impact of late coronary artery reperfusion of left ventricular function one month after acute myocardial infarction (Results from the ISAM Study). Am J Cardiol 1989; 64: 878-84.
  • 32 Schröder R. Thrombolyse bei akutem Myokardinfarkt. Eine Standortbestimmung 1988. Z Kardiol 1988; 78: 41-62.
  • 33 Stern R, Arntz HR, Klatt S, Linderer T, Beneker J, Levenson B, Völler H, Storch WH, Schäfer H, Schröder R. Ist die prästationäre Thrombolyse bei akutem Myokardinfarkt als Routinemaßnahme sinnvoll?. Z Kardiol. 1992 (im Druck).
  • 34 The Thrombolysis Early in Acute Heart Attack Trial Study Group. Very early thrombolytic therapy in suspected acute myocardial infarction. Am J Cardiol 1990; 65: 401-7.
  • 35 Timm TC, Ross R, McKendall GR, Braunwald E, Williams DO. Left ventricular function and early cardiac events as a function of time to treatment with t-PA: A report from TIMI II. Circulation 1991; 84: 11-230.
  • 36 Trenkwalder P, Lydtin H. Präklinische Lyse beim akuten Myokardinfarkt. Dtsch Med Wochenschr 1991; 116: 992-5.
  • 37 Verheugt FWA, Funke AJKüpper, Sterkman LGW, Meijer A, Peels CH, Roos JP. Emergency room infusion of intravenous streptokinase in acute myocardial infarction. Feasibility, safety, and hemodynamic consequences. Am Heart J 1989; 117: 1018-22.
  • 38 Weaver WD, Eisenberg MS, Martin JS, Litwin PE, Shaeffer SM, Ho MT, Kudenchuk P, Haistrom AP, Cerequeira MD, Copass MK, Kennedy W, Cobb LA, Ritchie JL. Myocardial infarction Triage and Intervention Project Phase I: Patient characteristics and feasibility of prehospital initiation of thrombolytic therapy. J Am Coll Cardiol 1990; 15: 925-31.
  • 39 Wilcox RG, Rowley JM. Prehospital management of acute myocardial infarction: Patient and general practitioner interactions. In: The Management of Acute Myocardial Ischaemia. Chamberlain DA, Julian DG, Sleight P. (eds). London: Chapman and Hall Medical; 1990: 133-9.