Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2017; 52(02): 118-126
DOI: 10.1055/s-0042-108714
Topthema
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Telemedizin: Chancen in der Schmerztherapie

Carla Nau
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 February 2017 (online)

Zusammenfassung

Die Telemedizin hat besonders in der Schmerztherapie großes Potenzial, die Versorgung der Patienten zu verbessern. Sie bietet die Chance, therapeutische Beratung und Behandlung über die Grenzen spezialisierter Schmerzzentren hinweg auszuweiten. Der folgende Beitrag beleuchtet die Gründe für den Einsatz der Telemedizin in der Schmerztherapie, stellt verschiedene Modelle vor und geht auf wirtschaftliche Aspekte ein.

Abstract

Pain is generally undertreated and there is a need to differentiate and improve access to appropriate pain care. The growing Field of telehealth offers a novel opportunity for pain care, exploiting mainly communicative and pharmacological therapeutic principles. Rationale for telemedicine for the management of chronic pain are the potential to overcome timely, economical, and structural barriers for the access to specialized pain care as well as the general open mindedness of physicians and patients towards this technology. The general usability and effectiveness of telemedicine in pain care has been described. The most prominent applications of telemedicine in pain care are store-and-forward applications and direct consultations. Smartphone applications are easily accessible and inexpensive. The quality and effectiveness of smartphone applications has not been evaluated thoroughly due to a lack of regulatory objectives. Estimations of the cost-effectiveness of telemedicine in pain care are limited due to a lack of data regarding long-term outcome and healthcare utilization after treatment. Telemedicine offers new approaches to improve pain care for the treatment of acute postoperative pain as well. Future challenges will be to start a collaborative effort between developers and health-care professionals to implement evidence-based clinical protocols into telemedicine applications and to evaluate the effectiveness and safety of existing telemedicine programmes.

Kernaussagen
  • Die schmerztherapeutische Versorgung sowohl akuter als auch chronischer Schmerzen ist insgesamt unzureichend und muss weiter ausgebaut und differenziert werden.

  • Das wachsende Feld der Telemedizin ist für den Einsatz in der Schmerztherapie, die vorwiegend kommunikative und medikamentöse Wirkfaktoren nutzt, besonders geeignet.

  • Für einen Einsatz der Telemedizin in der Schmerztherapie spricht nicht nur das Potenzial, zeitliche, ökonomische und gesundheitsstrukturelle Barrieren für den Zugang zu schmerztherapeutischer Versorgung zu überwinden, sondern auch die Aufgeschlossenheit von Ärzten und Patienten dieser Technologie gegenüber.

  • Die grundsätzliche Anwendbarkeit und Wirksamkeit der Teleschmerztherapie bei chronischen Schmerzen ist belegt.

  • Zu den prominentesten Instrumenten der Teleschmerzmedizin zählen die Store-and-Forward-Applikationen sowie die telemedizinischen Konsultationen.

  • Smartphone-Applikationen sind leicht zugänglich und kostengünstig.

  • Die Qualität und Wirksamkeit von Smartphone-Applikationen ist aufgrund fehlender regulatorischer Vorgaben größtenteils nicht oder nicht ausreichend evaluiert.

  • Die endgültige Bewertung der Wirtschaftlichkeit der Teleschmerztherapie steht aufgrund fehlender Daten zu klinischem Outcome, Folgebehandlungskosten und Inanspruchnahme weiterer Gesundheitsleistungen noch aus.

  • Auch für die Behandlung akuter postoperativer Schmerzen eröffnen telemedizinische Ansätze neue Möglichkeiten, die schmerztherapeutische Versorgung zu optimieren.

  • Zu den zukünftigen Herausforderungen gehört, die Etablierung neuer Anwendungen wissenschaftlich stringent zu begleiten und bereits vorhandene Anwendungen rigoros hinsichtlich ihrer Wirksamkeit und Sicherheit zu bewerten.

 
  • Literatur

  • 1 Lynch ME, Campbell FA, Clark AJ. et al. Waiting for treatment for chronic pain – a survey of existing benchmarks: Toward establishing evidence-based benchmarks for medically acceptable waiting times. Pain Res Manage 2007; 12: 245-248
  • 2 Lynch ME, Campbell F, Clark AJ. et al. A systematic review of the effect of waiting for treatment for chronic pain. Pain 2008; 136: 97-116
  • 3 Upshur CC, Bacigalupe G, Luckmann R. “They Donʼt Want Anything to Do with You”: patient views of primary care management of chronic pain. Pain Med 2010; 11: 1791-1798
  • 4 Obermann K, Müller P, Woerns S. Ärzte im Zukunftsmarkt Gesundheit 2015: Die eHealth-Studie – Die Digitalisierung der ambulanten Medizin. Im Internet: https://www.stiftung-gesundheit.de/pdf/studien/Aerzte_im_Zukunftsmarkt_Gesundheit-2015_eHealth-Studie.pdf
  • 5 Deutsche Telekom/T-Systems Sicherheitsreport 2015. Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsumfrage. Im Internet: https://cloud.telekom.de/fileadmin/CMS/Information/02_blog/Datenschutz_und_Datensicherheit/Downloads_Sidebar/Sicherheitsreport-2015.pdf
  • 6 Roberts A, Philip L, Currie M. et al. Striking a balance between in-person care and the use of eHealth to support the older rural population with chronic pain. Int J Qual Stud Health Well-being 2015; 10: 27536
  • 7 Russell TG, Blumke R, Richardson B. et al. Telerehabilitation mediated physiotherapy assessment of ankle disorders. Physiother Res Int 2010; 15: 167-175
  • 8 Kroenke K, Krebs EE, Wu J. et al. Telecare collaborative management of chronic pain in primary care: a randomized clinical trial. JAMA 2014; 312: 240-248
  • 9 Müller KI, Astadhaug KB, Bekkelund SI. Telemedicine in the management of non-acute headaches: A prospective, open-labelled non-inferiority, randomised clinical trial. Cephalgia 2016; DOI: 10.1177/0333102416654885.
  • 10 Appel PR, Bleiberg J, Noiseux J. Self-regulation training for chronic pain: can it be done effectively by telemedicine?. Telemed J E Health 2002; 8: 361-368
  • 11 Williams DA, Kuper D, Segar M. et al. Internet-enhanced management of fibromyalgia: a randomized controlled trial. Pain 2010; 151: 694-702
  • 12 Naylor MR, Keefe FJ, Brigidi B. et al. Therapeutic Interactive Voice Response for chronic pain reduction and relapse prevention. Pain 2008; 134: 335-345
  • 13 Naylor MR, Naud S, Keefe FJ. et al. Therapeutic Interactive Voice Response (TIVR) to reduce analgesic medication use for chronic pain management. J Pain 2010; 11: 1410-1419
  • 14 Bhattarai P, Philips JL. The role of digital health technologies in management of pain in older people: An integrative review. Arch Gerontol Geriatr 2017; 68: 14-24
  • 15 Fisher E, Law E, Plermo TM. et al. Psychological therapies (remotely delivered) for the management of chronic and recurrent pain in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2015; (03) CD011118
  • 16 McGeary DD, McGeary CA, Gatchel RJ. A comprehensive review of telehealth for pain management: where we are and the way ahead. Pain Pract 2012; 7: 570-577
  • 17 Wallace LS, Dhingra LK. A systematic review of smartphone applications for chronic pain available for download in the United States. J Opioid Manag 2014; 10: 63-68
  • 18 Lalloo C, Jibb LA, Rivera J. et al. “Thereʼs a Pain App for That”: Review of Patient-targeted Smartphone Application for Pain Management. Clin J Pain 2015; 31: 557-563
  • 19 Portelli P, Eldred C. A quality review of smartphone applications for the management of pain. Br J Pain 2016; 10: 135-140
  • 20 Jamison RN, Mai A, Ross EL. Longitudinal trial of a smartphone pain application for chronic pain patients: Predictors of compliance and satisfaction. J Telemed Telecare 2016; DOI: 10.1177/1357633X16679049.
  • 21 Jamison RN, Jurcik DC, Edwards RR. et al. A Pilot Comparison of a Smartphone App with or without 2-Way Messaging Among Chronic Pain Patients: Who Benefits from a Pain App?. Clin J Pain 2016; DOI: 10.1097/AJP.0000000000000455.
  • 22 Katzman JG, Comerci jr. G, Boyle JF. et al. Innovative telementoring for pain management: project ECHO pain. J Contin Educ Health Prof 2014; 34: 68-75
  • 23 Gensini GF. New disposition for pain therapy in Italy, center for headache should be integrated in the network. Neurol Sci 2011; 32: 67-70
  • 24 Mammucari M, Muscas F, Arpino G. et al. Role of intensive medical training on Law 38 to improve pain management in primary care. Recenti Prog Med 2014; 105: 159-165
  • 25 Finkelstein SM, Speedi SM, Potthoff S. Home telehealth improves clinical outcomes at lower cost for home healthcare. Telemed J E Health 2006; 12: 128-136
  • 26 Darkins A, Ryans P, Kobb R. et al. Care Coordination/Home Telehealth: the systematic implementation of health informatics, home telehealth, and disease management to support the care of veteran patients with chronic conditions. Telemed J E Health 2008; 14: 1118-1126
  • 27 Pronovost A, Peng P, Kern R. Telemedicine in the management of chronic pain: a cost analysis study. Can J Anesth 2009; 56: 590-596
  • 28 Schwarze C, Zenz D, Orlowski O. et al. [Survey of pain after ambulatory surgery: An internet-based instrument]. Schmerz 2016; 30: 141-151