Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2016; 48(03): 171-175
DOI: 10.1055/s-0042-111899
Übersichtsartikel
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Warnsignale in der Parodontologie – Was der Kieferorthopäde wissen sollte

Periodontal Warning Signals – What the Orthodontist Should Know
J. P. Woelber
1   Klinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Department für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
,
P. Ratka-Krüger
1   Klinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Department für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 October 2016 (online)

Zusammenfassung

Kieferorthopädische Therapien ergänzen oft den Abschluss einer parodontalen Therapie, sie bergen jedoch manchmal auch ein Risiko für die Entstehung von parodontalen Pathologien, wie etwa Rezessionen, Gingivitis oder die Progression einer Parodontitis. Nicht selten stellt sich auch ein Patient mit einer unerkannten, nicht diagnostizierten Parodontitis wegen Stellungsänderungen der Zähne als erstes beim Kieferorthopäden vor. Die vorliegende Literaturübersicht befasst sich daher mit parodontalen Warnsignalen bzw. Frühsymptomen, die in der kieferorthopädischen Therapie berücksichtigt werden sollten. Für ein besseres Verständnis werden die aktuellen ätiologischen Theorien zur Entstehung der Gingivitis und Parodontitis, die notwendige parodontale Diagnostik und derzeitige Therapiemethoden beleuchtet. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass durch Erkennen von parodontalen Risikofaktoren, klinischer Inspektion und parodontaler Sondierung die Entstehung von parodontalen Erkrankungen frühzeitig erkannt oder durch Einleitung von präventiven Maßnahmen (wie regelmäßiger Motivation und Instruktion zur Mundhygiene, professionelle Zahnreinigungen, Zusammenarbeit mit dem Parodontologen) verhindert werden können.

Abstract

Orthodontic therapies often complement periodontal therapies, but sometimes they harbor the risk of the development of periodontal pathologies, like gingival recessions, gingivitis or the progression of periodontal disease. Occasionally, patients with undiagnosed, unknown periodontal disease are primarily consulting their orthodontist due to malposition of their teeth. This review wants to focus on periodontal warning signals and early signs of periodontal diseases, which are necessary to be checked before and during orthodontic therapy. For a better understanding, current etiologic theories about the development of gingivitis and periodontal disease, necessary diagnostic procedures and current treatment strategies are going to be presented. To summarize, it can be stated that due to early identification of risk factors and preventive treatment (like regular motivation and instruction for adequate oral hygiene, professional tooth cleanings, and collaboration with the periodontist) the development of periodontal pathologies can be prevented.

 
  • Literatur

  • 1 Deutsche Gesellschaft für Parodontologie . Klassifikation der Parodontalerkrankungen. Berlin: Quintessenz; 2002
  • 2 Löe H, Theilade E, Jensen SB. Experimental gingivitis in man. J Periodontol 1965; 36: 177-187
  • 3 Brecx MC, Fröhlicher I, Gehr P et al. Stereological observations on long-term experimental gingivitis in man. J Clin Periodontol 1988; 15: 621-627
  • 4 Socransky SS, Haffajee AD, Cugini MA et al. Microbial complexes in subgingival plaque. J Clin Periodontol 1998; 25: 134-144
  • 5 Bartold PM, Van Dyke TE. Periodontitis: a host-mediated disruption of microbial homeostasis. Unlearning learned concepts. Periodontol 2000 2013; 62: 203-217
  • 6 Marsh PD, Devine DA. How is the development of dental biofilms influenced by the host?. J Clin Periodontol 2011; 38 (Suppl. 11) 28-35
  • 7 Hajishengallis G. Immunomicrobial pathogenesis of periodontitis: keystones, pathobionts, and host response. Trends Immunol 2014; 35: 3-11
  • 8 Chapple ILC, Matthews JB. The role of reactive oxygen and antioxidant species in periodontal tissue destruction. Periodontol 2000. 2007 43. 160-232
  • 9 Bullon P, Newman HN, Battino M. Obesity, diabetes mellitus, atherosclerosis and chronic periodontitis: a shared pathology via oxidative stress and mitochondrial dysfunction?. Periodontol 2000 2014; 64: 139-153
  • 10 Schaefer AS, Bochenek G, Manke T et al. Validation of reported genetic risk factors for periodontitis in a large-scale replication study. J Clin. Periodontol 2013; 40: 563-572
  • 11 Michalowicz BS, Diehl SR, Gunsolley JC et al. Evidence of a substantial genetic basis for risk of adult periodontitis. J Periodontol 2000; 71: 1699-1707
  • 12 Hoffmann T, John M, Kerschbaum T et al. Vierte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS IV). Köln. Mikrozensus: Fragen zur Gesundheit (2009a): Verteilung der Bevölkerung auf Body-Mass-Index-Gruppen in; 2006
  • 13 Oh T-J, Eber R, Wang H-L. Periodontal diseases in the child and adolescent. Journal of Clinical Periodontology 2002; 29: 400-410
  • 14 Albandar JM, Tinoco EMB. Global epidemiology of periodontal diseases in children and young persons. Periodontol 2000 2002; 29: 153-176
  • 15 Grossi SG, Zambon JJ, Ho AW et al. Assessment of risk for periodontal disease. I. Risk indicators for attachment loss. J Periodontol 1994; 65: 260-267
  • 16 Genco RJ, Borgnakke WS. Risk factors for periodontal disease. Periodontol 2000 2013; 62: 59-94
  • 17 Gjermo P. CPITN as a basic periodontal examination in dental practice. Int Dent J 1994; 44: 547-552
  • 18 Eickholz P. Glossar der Grundbegriffe für die Praxis. Parodontologische Diagnostik, Teil 5: PSI und Sondenparameter. Parodontologie 2010; 2: 177-187
  • 19 Woelber J, Fleiner J, Rau J et al. Accuracy and usefulness of CBCT in periodontology. A systematic review of the literature. Int J Periodontics Restorative Dent accepted
  • 20 Dentino A, Lee S, Mailhot J et al. Principles of periodontology. Periodontol 2000 2013; 61: 16-53
  • 21 Salvi G, Lindhe J, Lang N. Treatment Planning of Patients with Periodontal Diseases. In: Lang N, Lindhe J. editors. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 5th ed. 2008. 654-674
  • 22 Ramseier CA. Potential impact of subject-based risk factor control on periodontitis. J Clin Periodontol 2005; 32 (Suppl. 06) 283-290
  • 23 Chapple ILC. Potential mechanisms underpinning the nutritional modulation of periodontal inflammation. J Am Dent Assoc 2009; 140: 178-184
  • 24 Koop R, Merheb J, Quirynen M. Periodontal regeneration with enamel matrix derivative in reconstructive periodontal therapy: a systematic review. J Periodontol 2012; 83: 707-720
  • 25 Beikler T, Karch H, Flemming T. Adjuvante Antibiotika in der Parodontitistherapie. Wissenschaftliche Stellungnahme der DGZMK und der DGP. DZZ 2003; 58: 263-265
  • 26 Eickholz P, Kaltschmitt J, Berbig J et al. Tooth loss after active periodontal therapy. 1: patient-related factors for risk, prognosis, and quality of outcome. J Clin Periodontol 2008; 35: 165-174
  • 27 Lang NP, Tonetti MS. Periodontal risk assessment (PRA) for patients in supportive periodontal therapy (SPT). Oral Health Prev Dent 2003; 1: 7-16
  • 28 Matas F, Sentís J, Mendieta C. Ten-year longitudinal study of gingival recession in dentists. J Clin Periodontol 2011; 38: 1091-1098
  • 29 Dörfer CE, Staehle HJ, Wolff D. Three-year randomized study of manual and power toothbrush effects on pre-existing gingival recession. J Clin Periodontol 2016; 43: 512-519
  • 30 Zucchelli G, Mounssif I. Periodontal plastic surgery. Periodontol 2000 2015; 68: 333-368
  • 31 Chambrone L, Sukekava F, Araújo MG et al. Root coverage procedures for the treatment of localised recession-type defects. Cochrane Database Syst Rev 2009; CD007161
  • 32 Merijohn GK. Management and prevention of gingival recession. Periodontol 2000 2016; 71: 228-242
  • 33 Wennström JL. Mucogingival considerations in orthodontic treatment. Semin Orthod 1996; 2: 46-54
  • 34 Patcas R, Müller L, Ullrich O et al. Accuracy of cone-beam computed tomography at different resolutions assessed on the bony covering of the mandibular anterior teeth. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2012; 141: 41-50
  • 35 Gorbunkova A, Pagni G, Brizhak A et al. Impact of Orthodontic Treatment on Periodontal Tissues: A Narrative Review of Multidisciplinary Literature. International Journal of Dentistry 2016; e4723589
  • 36 Kouraki E, Bissada NF, Palomo JM et al. Gingival enlargement and resolution during and after orthodontic treatment. N Y State Dent J 2005; 71: 34-37
  • 37 de Freitas AOA, Marquezan M, Nojima M et al. The influence of orthodontic fixed appliances on the oral microbiota: A systematic review. Dental Press J Orthod 2014; 19: 46-55
  • 38 Zeng M, Kou X, Yang R et al. Orthodontic Force Induces Systemic Inflammatory Monocyte Responses. J Dent Res 2015; 94: 1295-1302
  • 39 Kessler M. Interrelationships between orthodontics and periodontics. Am J Orthod 1976; 70: 154-172
  • 40 Re S, Corrente G, Abundo R et al. Orthodontic treatment in periodontally compromised patients: 12-year report. Int J Periodontics Restorative Dent 2000; 20: 31-39