Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48(05): 281-289
DOI: 10.1055/s-0042-113462
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einfluss der simulierten Handgelenksarthrodese auf die Greiffunktion der Hand

Simulated Total Wrist Fusion and its Influence on Hand Grip Function
J. Gülke
1   Klinik für Unfall-, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinik Ulm, Ulm
,
H. Schöll
2   Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinik Ulm, Ulm
,
T. Kapapa
1   Klinik für Unfall-, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinik Ulm, Ulm
,
T. Geyer
2   Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinik Ulm, Ulm
,
M. Mentzel
1   Klinik für Unfall-, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinik Ulm, Ulm
,
N. J. Wachter
3   Klinik für Handchirurgie, Plastische und Mikrochirurgie, Katharinenhospital, Klinikum Stuttgart, Stuttgart
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 29 September 2015

akzeptiert 19 July 2016

Publication Date:
31 August 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei fortgeschrittener Arthrose am Handgelenk wird nach wie vor häufig eine Gelenkversteifung durchgeführt. Da viele Patienten hierdurch eine deutliche funktionelle Einschränkung befürchten, soll in vorliegender Studie der Einfluss der fehlenden Beweglichkeit am Handgelenk in verschiedenen Positionen auf das Greifen und die Kraft der Hand untersucht werden.

Methoden: Die Versteifung des Handgelenks wurde in Funktionsstellung (20° Extension) und 20° Flexion simuliert. Folgende Griffe wurden untersucht: Faustschluss, 2 verschiedene Kraftgriffe, Spitzgriff und Präzisionsgriff. Für die Messungen wurde der TUB-Sensorhandschuh verwendet, mit dem die Fingerbewegung und die Griffkraft dynamisch erfasst werden können. Für die Studie wurden 19 gesunde Probanden ausgewertet. Alle Griffe wurden in einer verbundenen Versuchsanordnung in unterschiedlicher Reihenfolge ohne und mit simulierten Versteifungen durchgeführt.

Ergebnisse: Die fehlende Handgelenksbeweglichkeit in Funktionsstellung hat weder einen relevanten Einfluss auf die Fingerbeweglichkeit noch auf die Kraft. Auch in Flexionsstellung des Handgelenks zeigt sich kein wesentlicher Einfluss auf die Bewegung der Fingergelenke. Die Vermutung, dass die Fingerbeugung in Flexionsstellung des Handgelenks durch den Tenodeseeffekt der Strecksehnen beeinträchtigt wird, hat sich nicht bestätigt. Dies gilt für den Bewegungsumfang der Finger als auch ihre Bewegungsgeschwindigkeit. Bei der Kraft hingegen zeigt sich in Flexionsstellung des Handgelenks eine deutliche Minderung. Der Kraftverlust betrug je nach Griff zwischen 23 und 42%. Eine Veränderung bei der Kraftverteilung zwischen den einzelnen Fingern wurde nicht beobachtet.

Schlussfolgerung: Beim kraftvollen Greifen mit normaler Geschwindigkeit zeigte sich keine Beeinträchtigung bei der Fingerbewegung. Die deutliche Kraftminderung bei Fixierung des Handgelenkes in Flexionsstellung sollte hingegen bei beidseitiger Indikation zur Gelenkversteifung berücksichtigt werden.

Abstract

Background: Wrist fusion is still a common treatment for patients with advanced stage arthritis. Since patients are often intimidated by the functional limitations, we intended to evaluate the influence of the lack of wrist motion in different positions on the dynamic grip function and the grip strength of the hand.

Methods: We simulated wrist fusion in 20° extension and 20° flexion and evaluated the following grip types: fist closure, 2 different power grips, pinch grip and precision grip. A TUB sensor glove was used, which allowed us to dynamically record the range of motion (ROM) of the finger joints as well as grip strength. Nineteen healthy subjects participated and all types of grips were performed using a standardised protocol with and without simulated wrist fusion.

Results: Lack of wrist motion in 20° extension had no relevant effect on the fingers’ ROM, grip speed or strength. Simulated fusion in 20° flexion also had no influence on ROM or grip speed, rejecting our hypothesis that a tenodesis effect of the extensors in flexion would decrease ROM in the finger joints and grip speed. However, we were able to show a significant decrease of grip strength in flexion compared with extension or healthy wrists. The decrease averaged between 23 and 42% of healthy values, depending on the grip type. There was no change in strength distribution among the fingers.

Conclusion: We didn‘t find any impact of lack of wrist motion on finger movement during forceful hand grip at normal speed. However, a significant loss of grip strength in flexed position of the wrist joint should be considered in patients with an indication for bilateral wrist fusion.

 
  • Literatur

  • 1 Yeoh D, Tourret L. Total wrist arthroplasty: A systematic review of the evidence from the last five years. J Hand Surg [Eur] 2015; 40: 458-468
  • 2 Trieb K. Treatment of the wrist in rheumatoid arthritis. J Hand Surg [Am] 2008; 33: 113-123
  • 3 Weiss AC, Kamal RN, Shultz P. Total Wrist Arthroplasty. J Am Acad Orthop Surg 2013; 21: 140-148
  • 4 Mannerfelt L, Malmsten M. Arthrodesis of the wrist in rheumatoid arthritis a technique without external fixation. Scand J Plastic Rec Surg 1971; 5: 124-130
  • 5 Mentzel M, Hofmann F, Ebinger T et al. Reproduzierbarkeit von Fingergelenkwinkelmessungen mit einem Sensorhandschuh. Handchir Mikrochir Plast Chir 2001; 33: 59-63
  • 6 Jebson PJ, Adams BD. Wrist arthrodesis: review of current technique. J Am Acad Orthop Surg 2001; 9: 53-60
  • 7 Kobus RJ, Turner RH. Wrist arthrodesis for treatment of rheumatoid arthritis. J Hand Surg [Am] 1990; 15: 541-546
  • 8 Clayton ML, Ferlic DC. Arthrodesis of the arthritic wrist. Clin Orthop Relat Res 1984; 187: 89-93
  • 9 Rayan GM, Brentlinger A, Purnell D et al. Functional assessment of bilateral wrist arthrodeses. J Hand Surg [Am] 1987; 12: 1020-1024
  • 10 Kalb K, Ludwig A, Tauscher A et al. Behandlungsergebnisse nach operativer Handgelenkversteifung. Handchir Mikrochir Plast Chir 1999; 31: 253-259
  • 11 Rauhaniemi J, Tiusanen H, Sipola E. Total wrist fusion: a study of 115 patients. J Hand Surg [Br] 2005; 30: 217-219
  • 12 Steckel H, Stankovic O, Klinger HM et al. Stellenwert der Arthrodese des Handgelenkes. Z Orthop 2006; 144: 212-217
  • 13 Bockemuhl T, Troje NF, Durr V. Inter-joint coupling and joint angle synergies of human catching movements. Hum Mov Sci 2010; 29: 73-93
  • 14 Levanon Y, Gefen A, Lerman Y et al. Validity and reliability of upper extremity three-dimensional kinematics during a typing task. Gait Posture 2010; 32: 469-474
  • 15 Bhardwaj P, Nayak SS, Kiswar AM et al. Effect of static wrist position on grip strength. Indian J Plast Surg 2011; 44: 55-58
  • 16 Gülke J, Wachter NJ, Katzmaier P et al. Stellenwert der Arthrodese bei der Behandlung der schmerzhaften Handgelenksarthrose. Aktuelle Traum 2005; 35: 288-292
  • 17 Adey L, Ring D, Jupiter JB. Health status after total wrist arthrodesis for posttraumatic arthritis. J Hand Surg [Am] 2005; 30: 932-936
  • 18 Mühldorfer-Fodor M, Reger A, van Schoonhoven J et al. The Effect of midcarpal versus total wrist fusion on the hand’s load distribution during gripping. J Hand Surg [Am] 2015; 40: 2183-2190
  • 19 O’Driscoll SW, Horii E, Ness R et al. The relationship between wrist position, grasp size, and grip strength. J Hand Surg [Am] 1992; 17: 169-177
  • 20 Ambike SS, Paclet F, Latash ML et al. Grip-force modulation in multi-finger prehension during wrist flexion and extension. Exp Brain Res 2013; 227: 509-522
  • 21 Burssens A, Schelpe N, Vanhaecke J et al. Influence of wrist position on maximum grip force in a post-operative orthesis. Prosthet Orthot Int 2015; [Epub ahead of print]
  • 22 Kobus RJ, Turner RH. Wrist arthrodesis for treatment of rheumatoid arthritis. J Hand Surg [Am] 1990; 15: 541-546