Dialyse aktuell 2016; 20(10): 490-496
DOI: 10.1055/s-0042-120314
Dialyse
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapeutische Apherese

Wie ist der aktuelle Stand?Therapeutic apheresis - What is the current status?
Volker Schettler
1   Nephrologisches Zentrum Göttingen GbR, Göttingen
,
Bernd Hohenstein
2   Bereich Nephrologie und Bereich Extrakorporale Verfahren und Lipoproteinapherese, Medizinische Klinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
,
Ulrich Julius
3   Lipidologie, Medizinische Klinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
,
Reinhard Klingel
4   Apherese Forschungsinstitut GmbH, Köln
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2016 (online)

Neben der Hämodialyse und Hämofiltration hat in der klinischen Nephrologie aktuell die therapeutische Apherese (TA) einen zunehmenden Anteil an den extrakorporalen Behandlungen. Die TA umfasst ein weites Spektrum von verschiedenen Techniken, um pathogene Faktoren, Toxine oder spezifische Zellarten aus dem Plasma bzw. Blut zu entfernen. Unter Berücksichtigung der aktuellen Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Nephrologie (DGfN) und der Amerikanischen Gesellschaft für Apherese (ASFA: American Society for Apheresis) sind in der vorliegenden kurzen Übersicht die diversen Indikationen zur TA-Behandlung zusammengestellt, die nach verschiedenen Krankheiten geordnet und nach Kategorien und Empfehlungsgraden eingestuft worden sind.

In today’s clinical nephrology, therapeutic apheresis (TA) has an increasing part of extracorporeal treatments besides hemodialysis and hemofiltration. TA covers a wide spectrum of different techniques in order to eliminate pathologic factors, toxins or specific cell types from plasma or blood. With respect to current guidelines of the German Society of Nephrology (DGfN) or the American Society of Apheresis (ASFA), different indications for TA treatments are presented in this short review, which were arranged to different diseases and classified to categories and recommendations.

 
  • Literatur

  • 1 Stegmayr B, Ramlow W, Balogun RA. Beyond dialysis: current and emerging blood purification techniques. Semin Dial 2012; 25: 207-213
  • 2 Pearson TC, Guthrie DL, Simpson J et al Interpretation of measured red cell mass and plasma volume in adults: Expert Panel on Radionuclides of the International Council for Standardization in Haematology. Br J Haematol 1995; 89: 748-756
  • 3 Nadler SB, Hidalgo JH, Bloch T. Prediction of blood volume in normal human adults. Surgery 1962 51: 224-232
  • 4 Freedman J, Rand ML, Russell O et al Immunoadsorption may provide a cost-effective approach to management of patients with inhibitors to FVIII. Transfusion 2003; 43: 1508-1513
  • 5 Schwartz J, Padmanabhan A, Aqui N et al Guidelines on the use of therapeutic apheresis in clinical practice-evidence-based approach from the Writing Committee of the American Society for Apheresis: the seventh special issue. J Clin Apher 2016; 31: 149-162
  • 6 Bosch T, Braun N, Fassbinder W et al Apheresestandard der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Klinische Nephrologie. Mitteilungen der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Klinische Nephrologie 2002; Band XXXI 103-138
  • 7 Deutsche Gesellschaft für Nephrologie (DGfN), Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Klinische Nephrologie (DAGKN), Gesellschaft für Nephrologie (GfN) Hrsg. Kodierleitfaden Nephrologie Version 2012: Ein Leitfaden für die klinische Praxis. 10. Aufl Münster: Schüling; 2012. 146