Der Klinikarzt 2017; 46(04): 154-158
DOI: 10.1055/s-0043-105946
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Interventioneller Mitralklappenersatz

Mögliche Indikationen und technische HerausforderungenTranscatheter Mitral valve implantation – Possible indications and technical challenges
Mani Arsalan
1   Kerckhoff Herzzentrum, Klinik für Herzchirurgie, Bad Nauheim
,
Thomas Walther
1   Kerckhoff Herzzentrum, Klinik für Herzchirurgie, Bad Nauheim
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
24. April 2017 (online)

Die Mitralklappeninsuffizienz (MI) stellt das zweithäufigste Klappenvitium dar. Während bei der primären MI eine strukturelle Erkrankung, meist eine Pathologie des Klappenapparates (Prolaps bei Sehnenfadenelongation oder -ruptur, Annulusdilatation), vorliegt, besteht bei der sekundären MI eine funktionelle Erkrankung aufgrund einer Ventrikeldysfunktion. Entgegen der deutlichen Studienlage und den Leitlinien, welche eine Mitralklappenoperation vor allem bei hochgradiger primärer MI empfehlen, wird aktuell bei ca. 50 % aller erkrankten Patienten mit hochgradiger MI aufgrund eines erhöhten operativen Risikos von einer Operation abgesehen. Die transkatheter Mitralklappenimplantation (TMVI) könnten für diese Patienten eine neue Therapieoption darstellen. In der folgenden Übersichtsarbeit gehen wir auf mögliche Indikationen der TMVI ein und stellen die sich aktuell in klinischen Studien befindenden TMVI-Systeme vor.

Mitral regurgitation (MR) is the second most common valvular heart disease. Primary MR occurs due to structural alterations, most commonly a pathology of the valvular apparatus (prolapse due to chordae elongation or rupture, annular dilatation). Secondary MR is caused by ventricular dysfunction. Despite clear evidence and the guideline recommendations for operative treatment of patients with severe MR (especially in case of primary MR) about 50 % of these patients currently do not undergo surgery due to an increased operative risk. Transcatheter mitral valve implantation (TMVI) is a possible new treatment option for such patients at high risk. In the following review, we will point out possible indications and technical challenges for TMVI, and present TMVI devices that are currently in clinical trials.

 
  • Literatur

  • 1 Mirabel M, Iung B, Baron G et al What are the characteristics of patients with severe, symptomatic, mitral regurgitation who are denied surgery?. Eur Heart J 2007; 28: 1358-1365
  • 2 Tomai F, Gaspardone A, Versaci F et al Twenty year follow-up after successful percutaneous balloon mitral valvuloplasty in a large contemporary series of patients with mitral stenosis. Int J Cardiol 2014; 177: 881-885
  • 3 Guerrero M, Dvir D, Himbert D et al Transcatheter mitral valve replacement in native mitral valve disease with severe mitral annular calcification: Results from the first multicenter global registry. JACC. Cardiovasc Interv 2016; 9: 1361-1371
  • 4 Baumgarten H, Squiers JJ, Brinkman WT et al Implantation of transcatheter aortic prosthesis in 3 patients with mitral annular calcification. Ann Thorac Surg 2016; 102: e433-e435
  • 5 Acker MA, Parides MK, Perrault LP et al Mitral-valve repair versus replacement for severe ischemic mitral regurgitation. New Engl J Med 2014; 370: 23-32
  • 6 Sondergaard L, De Backer O, Franzen OW et al First-in-human case of transfemoral cardiaq mitral valve implantation. Circ Cardiovasc Interv 2015; 8: e002135
  • 7 Abdul-Jawad AltisentO, Dumont E, Dagenais F et al Initial experience of transcatheter mitral valve replacement with a novel transcatheter mitral valve: Procedural and 6-month follow-up results. J Am Coll Cardiol 2015; 66: 1011-1019
  • 8 Barbanti M, Tamburino C. Transcatheter mitral valve implantation: Cardiaq. EuroIntervention 2016; 12: Y73-Y74