The relevance of lymph nodes in patients with papillary and follicular thyroid cancer
for the nuclear medicine physician
Summary
The impact of lymph node metastases on prognosis of differentiated thyroid cancer
is discussed controversially. Therefore the data of 596 patients with papillary or
follicular thyroid cancer are analysed retrospectively, which have been treated between
1980 and 1995 at the Clinic and Policlinic for Nuclear Medicine of the University
of Würzburg. The influence of lymph node metastases on prognosis with respect to survival
is analysed with the univariate Kaplan-Meier-method and with the multivariate discriminant
analysis. In addition, the influence of the prognostic factor “lymph node involvement”
on distant metastases is analysed by a stratified comparison and an univariate test.
In papillary thyroid cancer, the 15 year-survival-rate for stage pN1 is significantly
lower (p < 0.001) with 88.7 % as compared to stage pN0 (99.4 %). In patients with
follicular thyroid cancer this difference is even more pronounced (64.7 % versus 97.2
%, p < 0.001). However, the multivariate discriminant analysis shows that the only
prognostic factors are tumour stage and distant metastases, and - in papillary thyroid
cancer - patient's age. So lymph node metastases are not an independent prognostic
factor concerning survival. However, lymph node metastases have a prognostic unfavourable
influence with respect to distant metastases especially in papillary thyroid cancer
stage pT4 (distant metastases in patients with negative lymph nodes 0 % and in patients
with positive lymph nodes 35.3 % [p < 0.001]).
Zusammenfassung
Der Einfluß einer Lymphknotenbeteiligung auf die Prognose des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms
wird kontrovers diskutiert. Mittels einer retrospektiven Analyse werden die Daten
von 596 Patienten mit papillärem oder follikulärem Schilddrüsenkarzinom ausgewertet,
die zwischen 1980 und 1995 an der Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin der Universität
Würzburg behandelt wurden. Der Einfluß einer Lymphknotenmetastasierung auf die Prognose
bezüglich des Überlebens wird univariat mit der Kaplan-Meier-Methode und multivariat
mittels der Diskriminanzanalyse untersucht. Zusätzlich erfolgt ein stratifizierter
Vergleich des prognostischen Faktors Lymphknotenbeteiligung bezüglich einer Fernmetastasierung
mit einem univariaten Verfahren. Beim papillären Karzinom ist die 15-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit
im Stadium pN1 mit 88,7 % signifikant schlechter (p < 0,001) als im Stadium pN0 (99,4
%). Beim follikulären Karzinom ist dieser Unterschied noch deutlicher (64,7 % vs.
97,2 %, p < 0,001). Die multivariate Diskriminanzanalyse ergibt als prognostische
Faktoren allerdings lediglich das Tumorstadium und die Fernmetastasierung sowie -
beim papillären Karzinom - das Alter der Patienten; die Lymphknotenmetastasierung
stellt somit keinen unabhängigen prognostischen Faktor dar. Eine Lymphknotenbeteiligung
hat aber einen prognostisch ungünstigen Einfluß bezüglich der Fernmetastasierung insbesondere
beim papillären Karzinom im Stadium pT4 (Fernmetastasen bei lymphknotennegativen Patienten
in 0 % der Fälle, bei lymphknotenpositiven Patienten in 35,3 % [p < 0,001]).
Key words
Differentiated thyroid cancer - lymph node status - radioiodine therapy - prognosis
Schlüsselwörter
Differenziertes Schilddrüsenkarzinom - Lymphknotenstatus - Radioiodtherapie - Prognose
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Prof. Dr. Chr. Reiners
Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizinder Universität Würzburg
Josef-Schneider-Straße 2
D-97080 Würzburg