Viszeralchirurgie 2000; 35(4): 242-249
DOI: 10.1055/s-2000-6916
AKTUELLE CHIRURGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Peptische Ulkusblutung*

K. P. ThonH. Stöltzing
  • Abt. f. Allgemein-, Viszeral- und Unfallchirurgie, Robert-Bosch-Krankenhaus Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Einleitung

Die Blutung aus einem peptischen Ulkus ist nach wie vor ein lebensbedrohendes Krankheitsereignis mit einer generellen Todeswahrscheinlichkeit von etwa 10 %. In der zurückliegenden Dekade haben genauere Detailkenntnisse über die Blutungsquelle, klarere Vorstellungen zur Pathogenese der Ulkusblutung und Fortschritte auf dem weiten Feld endoskopischer Blutstillungstechniken die Chance einer Überlebensverbesserung gebracht. Basis für die Möglichkeit zur Risikominderung ist aber unverändert die Notfallendoskopie, deren prognostischer Informationsgehalt in die Behandlungsstrategie einfließen muss [1].

Die dennoch hohe Gesamt-Sterblichkeit der Ulkusblutung und eine Operationsletalität von bis zu 20 % machen die Bemühungen verständlich, mit neuen Therapieansätzen unter Einschluss endoskopischer Blutstillungsverfahren und kausal wirksamer Medikamente hier eine weitere Verbesserung zu erreichen. Dabei gilt es insbesondere, operationsbedürftige Blutungen per se oder nach initialer, endoskopisch erfolgreicher Blutstillung rechtzeitig zu identifizieren und von denjenigen abzugrenzen, die auch ohne Operation einen „benignen selbstbegrenzenden” Verlauf nehmen.

Literatur

  • 1 Thon K P, Stöltzing H, Ohmann C. Notfallendoskopie als Basis für chirurgische Therapieentscheidungen bei der Ulkusblutung.  Chir Gastroenterol. 1992;  8 304-311
  • 2 Stöltzing H, Ohmann C, Thon K P. und DÜSUK-Studiengruppe .Inzidenz der gastroduodenalen Ulkusblutung - Ergebnisse einer prospektiven multizentrischen und interdisziplinären Studie. Langenbecks ArchSuppl Chir Forum 1991
  • 3 Thon K P, Ohmann C, Hengels K J, Imhof M, Röher H D. and the DÜSUK Study group .Peptic ulcer bleeding: medical and surgical point of view. Clin Invest 1992 70: 1061-1069
  • 4 Jiranek G C, Kozarek R A. A cost effective approach to the patient with peptic ulcer bleeding.  Surg Clin North Am. 1996;  76 83-103
  • 5 Schoenberg M H, Birk D, Beck K, Stange E F, Frohneiser E, Adler G, Beger H G. Endoskopische und chirurgische Therapie der gastroduodenalen Ulcusblutung.  . 1995;  66 326-331
  • 6 Mallery S, Freemann M L. Outcomes of endoscopy for bleeding ulcers may be inaccurately reflected by formal studies.  Am J Gastroenterol. 1996;  791 1919-1923
  • 7 Rollhauser C, Fleischer D E. Nonvariceal upper gastrointestinal bleeding: an update.  Endoscopy. 1997;  29 91-105
  • 8 Ohmann C, Imhof M, Röher H D. Trends in peptic ulcer bleeding and surgical treatment.  World J Surg. 2000;  24 284-293
  • 9 Qvist P, Arnesen K E, Jacobsen C D, Rosseland A R. Endoscopic treatment and restrictive surgical policy in the management of peptic ulcer bleeding: A five years experience in a central hospital.  Scand J Gastroenterol. 1994;  89 1811-1814
  • 10 Millat B, Hay J M, Valleur P, Fingerhut A, Fagniez P L, . and the French Associations for Surgical Research .Emergency surgical treatment for bleeding duodenal ulcer: Oversewing plus vagotomy versus gastric resection: a controlled randomized trial. World J Surg 1993 17: 568-574
  • 11 Jones F A. Hematemesis and melaena - with special reference to causation and to the factors influencing the mortality from bleeding peptic ulcers.  Gastroenterology. 1956;  30 166-190
  • 12 Choudari C P, Rajgopal C, Elton R A, Palmer K R. Failures of endoscopic therapy for bleeding peptic ulcer: An analysis of risk factors.  Am J Gastroenterol. 1994;  89 1968-1972
  • 13 Rockall T A, Logan R FA, Devlin H B. et al . Risk assessment after acute upper gastrointestinal haemorrhage.  Gut. 1996;  38 316-321
  • 14 Hasselgren G, Carlsson J, Lind T. et al . Risk factors for rebleeding and fatal outcome in eldery patients with acute peptic ulcer bleeding.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 1998;  10 667-672
  • 15 Stöltzing H. Therapie der gastroduodenalen Ulkusblutung: Neue Entscheidungsgrundlagen zur Problemlösung. Habilitationsschrift Düsseldorf; 1989
  • 16 Katon R M, Smith F W. Panendoscopy in the early diagnosis of acute upper gastrointestinal bleeding.  Gastroenterolgy. 1973;  65 728-734
  • 17 Graham D Y. Limited value of early endoscopy in the management of upper gastrointestinal bleeding: Prospective controlled trial.  Am J Surg. 1980;  140 284-290
  • 18 Peterson W, Barnett C, Smith H, Allen M, Corbett D. Routine early endoscopy in upper-gastrointestinal-tract bleeding.  N Engl J Med. 1981;  304 925-929
  • 19 Erickson R A, Glick M E. Why have controlled trials failed to demonstrate a benefit of esophagogastroduodenoscopy in acute upper gastrointestinal bleeding? A probability model analysis.  Dig Dis Sci. 1986;  31 760-768
  • 20 Fleischer D. Etiology and prevalence of severe persistent upper gastrointestinal bleeding.  Gastroenterology. 1983;  84 538-543
  • 21 Forrest J AH, Finlayson N DC, Shearman D JC. Endoscopy in gastrointestinal bleeding.  Lancet. 1974;  ii 394-397
  • 22 Mondardini A, Barletti C, Rocca G. et al . Nonvariceal upper gastrointestinal bleeding and Forrest's classification: diagnostic agreement between endoscopists from the same area.  Endoscopy. 1998;  30 508-512
  • 23 Kohler B, Riemann J F. The endoscopic Doppler: it's value in evaluating gastroduodenal ulcers after hemorrhage and as an instrument of control of endoscopic injection therapy.  Scand J Gastroenterol. 1991;  26 471-476
  • 24 Gralnek M, Jensen D M, Gorbein J. et al . Clinical and economic outcomes of individuals with severe peptic ulcer hemorrhage and nonbleeding visible vessel: an analysis of two prospective clinical trials.  Am J Gastroenterol. 1998;  93 2047-2053
  • 25 Cooper G S, Chak A, Way L E. et al . Early endoscopy in upper gastrointestinal hemorrhage: associations with recurrent bleeding, surgery, and length of hospital stay.  Gastrointest Endosc. 1999;  49 145-152
  • 26 Naveau S, Borotto E, Giraud V, Chaput J C. Meta-analysis of endoscopic injection therapy versus thermal methods in peptic ulcer hemorrhage [abstract].  Gastroenterology. 1996;  110 A207
  • 27 Rutgeerts P, Rauws E, Wara P. et al . Randomised trial of single and repeated fibrin glue compared with injection of polidocanol in treatment of bleeding peptic ulcer.  Lancet. 1997;  350 692-696
  • 28 Messmann H, Schaller P, Andus T. et al . Effect of programmed endoscopic follow up examinations on the rebleeding rate of gastric or duodenal peptic ulcers treated by injection therapy: a prospective, randomized controlled trial.  Endoscopy. 1998;  30 583-589
  • 29 Lau J YW, Sung J J, Lam Y H. et al . Endoscopic retreatment compared with surgery in patients with recurrent bleeding after initial endoscopic control of bleeding ulcers.  N Engl J Med. 1999;  340 751-756
  • 30 Laine L, Peterson W L. Bleeding peptic ulcer.  N Engl J Med. 1994;  331 717-727
  • 31 Villanueva C, Balanzo I, Espinos J C. et al . Prediction of therapeutic failure in patients with bleeding peptic ulcer treated with endoscopic injection.  Dig Dis Sci . 1993;  38 2062-2070
  • 32 Brullet E, Campo R, Bedos G, Barcons S, Gubern J M, Bordas J M. Site and size of bleeding peptic ulcer. Is there any relation to the efficacy of hemostatic sclerotherapy?.  Endoscopy. 1991;  23 73-75
  • 33 Swain C P, Salmon P R, Northfield T C. Does ulcer position influence presentation or prognosis of acute gastrointestinal bleeding?.  Gut. 1986;  27 A632
  • 34 Rutgeerts P, Geboes K, Vantrappen G. Experimental studies of injection therapy for severe nonvariceal bleeding in dogs.  Gastroenterology. 1989;  97 610-621
  • 35 Strohm W D, Römmele U E, Barton E, Paul-Martin C. Injektionstherapie des blutenden Ulcus pepticum mit Fibrin oder Polidocanol.  Dtsch Med Wschr. 1994;  119 249-256
  • 36 Röher H D, Thon K P. Impact of early operation on the mortality from bleeding peptic ulcer.  Dig Surg. 1984;  1 32-36
  • 37 Hunt P S. Surgical management of bleeding chronic peptic ulcer. A 10-year prospective study.  Ann Surg. 1984;  199 44-50
  • 38 Schein M, Gecelter G. APACHE II score in massive upper gastrointestinal haemoohage from peptic ulcer: prognostic value and potential clinical applications.  Br J Surg. 1989;  76 733-736
  • 39 Welch C E, Rodkey G V, Von Ryll Gryska P. A thousand operations for ulcer disease.  Ann Surg. 1986;  204 454-467
  • 40 Thon K P, Stöltzing H, Eibner J, Ohmann C. Therapeutical approach in gastroduodenal ulcer bleeding. In: Röher HD, Heise JW, Verreet PR, Varney M (Hrsg). Update in gastric surgery. Thieme Stuttgart; 1994: 14-18
  • 41 Thon K P. Die unklare intestinale Blutung - diagnostisches und therapeutisches Management.  Viszeralchirurgie. 1998;  33 202-210
  • 42 Goh P, Tekant Y. Endoscopic hemostasis of bleeding peptic ulcers.  Dig Dis. 1993;  11 216-227
  • 43 Thon K P, Stöltzing H. Endoscopic laser therapy in upper gastrointestinal bleeding.  Problems Gen Surg. 1990;  7 127-135
  • 44 Imhof M, Verreet P R, Ohmann C, Röher H D. Endoskopische oder operative Therapie bei gastroduodenaler Ulkusblutung: Ergebnisse einer randomisierten Studie. Langenbecks Arch Chir Forum (Suppl. I) 1997: 647-651
  • 45 Kolkman J J, Meuwissen S GM. A review on treatment of bleeding peptic ulcer: A collaborative task of gastroenterologist and surgeon. Scand J Gastroenterol 1996 31 Suppl 218: 16-25
  • 46 Bour B, Person B, Cales P. et al . Interobserver agreement on endoscopic diagnosis of bleeding peptic ulcers.  Gastrointest Endosc. 1997;  46 27-32
  • 47 Lau J Y, Sung J J, Chan A CW. et al . Stigmata of hemorrhage in bleeding peptic ulcers: an interobserver agreement study among international experts.  Gastrointest Endosc. 1997;  46 33-37
  • 48 Millat B, Fingerhut A, Borie F. Surgical treatment of complicated duodenal ulcers: controlled trials.  World J Surg. 2000;  24 299-306
  • 49 Thon K P, Röher H D. Das blutende Ulcus pepticum - Therapie? Wann? Welche?.  Langenbecks Arch Chir Suppl. 1985;  366 99-105
  • 50 Khuroo M S, Yattoo G N, Javid G. et al . A comparison of omeprazole and placebo for bleeding peptic ulcer.  N Engl J Med. 1997;  336 1054-1058
  • 51 Lin H J, Lo W C, Lee F Y. et al . A prospective randomized comparative trial showing that omeprazole prevents rebleeding in patients with bleeding peptic ulcer after successful endoscopic therapy.  Arch Intern Med. 1998;  158 54-58
  • 52 Saltzman J R, Zawacki J K. Therapy for bleeding peptic ulcer.  N Engl J Med. 1997;  336 1091-1093
  • 53 Rokkas T, Karameris A, Mavrogeorgis A, Tallis E, Giannikos N. Eradication of HP reduces the possibility of rebleeding in peptic ulcer disease.  Gastrointest Endosc . 1995;  41 1-4
  • 54 Jensen D M, Kovacs T OG, Randall G M. et al . A controlled study of ranitidine for the prevention of recurrent hemorrhage from duodenal ulcer.  N Engl J Med. 1994;  33 382-386
  • 55 Thon K P, Ohmann C, Stöltzing H, Lorenz W. Medical decision-making in upper gastrointestinal bleeding: the impact of clinical criteria for the diagnosis of recurrent hemorrhage.  Theor Surg. 1986;  1 32-39
  • 56 Griffiths W J, Neumann D A, Welsh I D. The visible vessel as an indicator of uncontrolled or recurrent gastrointestinal hemorrhage.  N Engl J Med. 1979;  3 1411-1413
  • 57 Clason A E, Macleod D A, Elton R A. Clinical factors in the prediction of further haemorrhage or mortality in acute upper gastrointestinal haemorrhage.  Br J Surg. 1986;  73 985-987
  • 58 Morris D L, Hawker P C, Brearley S, Simms M, Dykes P W, Keighley M RB. Optimal timing of operation for bleeding peptic ulcer: prospective randomized trial.  Br Med J. 1984;  288 1277-1280
  • 59 Swain C P, Kirkham J S, Salmon P R, Bown S G, Nothfield T C. Controlled trial of Nd-Yag laser photocoagulation in bleeding peptic ulcers.  Lancet. 1981;  2 1313-1316

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Abt. f. Allgemein-, Viszeral- und Unfallchirurgie Robert-Bosch-Krankenhaus

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