Zusammenfassung
In dieser prospektiven, placebo-kontrollierten, randomisierten
Doppelblind-Studie wurden 50 gynäkologische Patientinnen, die sich einer
laparoskopischen Operation unterzogen, untersucht. In der Verumgruppe wurde
eine Akupressur des Punktes K-K9 der Koreanischen Handakupunktur (KHA)
durchgeführt. In der Placebogruppe wurde das Samenkorn an einem in der KHA
nicht definierten Punkt an der ulnaren Seite des fünften Fingers fixiert
und ebenfalls 24 Stunden belassen. Die Operation wurde in Allgemeinnarkose
durchgeführt.
Die Dokumentation der Untersuchungsparameter (Übelkeit und Erbrechen)
erfolgte vom „geblindeten” Stationspflegepersonal.
Die statistische Analyse der Inzidenz von Übelkeit und Erbrechen
erfolgte mit dem Fisher's exacter Test. Der
ungepaarte Student t-test wurde zur Analyse der
demographischen Daten herangezogen. Die demographischen Daten der Patientinnen
zeigten keine signifikanten Unterschiede.
In der Gruppe mit Akupressur kam es bei 9 von 25 Patientinnen zu
postoperativer Übelkeit und bei 4 zu postoperativem Erbrechen. In der
Placebogruppe war die Inzidenz der postoperativen Übelkeit mit 17
Patientinnen (n = 25) und die des postoperativen Erbrechens mit 12 (n = 25)
signifikant höher als in der Verumgruppe.
Fasst man die Ergebnisse dieser Untersuchung zusammen, so zeigt sich, dass
die Akupressur von K-K9 eine effektive und kostensparende Methode zur
Prophylaxe von postoperativer Übelkeit und Erbrechen (postoperative nausea
and vomiting = PONV) bei gynäkologischen laparoskopischen Eingriffen
darstellt.
Abstract
Postoperative nausea and vomiting (PONV) is one of the most frequent
complications following laparoscopic surgery. Acupuncture of the Chinese
acupuncture point P6 prevents PONV. In the present study we examined the
antiemetic effect of a newer form of acupuncture, called Korean hand
acupressure.
In this double-blind, prospective, placebo-controlled and randomized study
we examined 50 female patients who were scheduled for laparoscopic
gynaecological surgery. In group A acupressure was performed on KHA Point K-K9
on both hands on dig. IV, which remained for at least 24 hours. In group B
placebo acupressure was carried out with the seed affixed to a point on the
ulnar side of dig.V not specified in KHA, which also remained for 24 hours.
Laparoscopy was performed under general anaesthesia. The incidence of nausea
and vomiting was recorded by the nursing staff on the ward, who where not
informed of the reasons. Documentation followed over 24 hours after starting
anaesthesia.
Fisher's exact test was used for the
statistical analysis of the incidence of vomiting, and the unpaired Student's t-test
to analyse demographic data.
Demographic data did not differ between the two groups. In comparison to the
placebo group the incidence of nausea and vomiting was significantly lower in
the acupressure group. In the first 24 hours after surgery nausea occurred in 9
(36 %) patients in the acupressure group and in 17 (68 %) of 25 women in the
placebo group. Vomiting was seen in 4 (16 %) women in the acupressure group and
in 12 (48 %) of 25 patients in the placebo group, significantly more than in
the acupressure group.
To sum up the results of this investigation, acupressure of K-K9 with an
acupressure seed reduces the incidence of PONV in female patients following
laparoscopic gynaecological surgery. This procedure is painless, inexpensive
and there are no known side-effects. Therefore, acupressure of K-K9 will be an
excellent therapy for reducing postoperative vomiting and may be an adequate
alternative to a pharmacological approach.
Schlüsselwörter
Koreanische Handakupunktur - Akupressur - Punkt K-K9 - postoperative Übelkeit und
Erbrechen - Laparoskopie - gynäkologische Operation
Keywords
Korean Hand Acupressure - acupressure - point K-K9 - PONV - laparoscopic gynaecological
surgery