Indication and technique of sclerotherapy for varicosis
Summary
Sclerotherapy is in general a very safe method for the treatment of teleangiectasias
and reticular varicose veins done by an experienced therapist. The complication-rate
is very low, with the use of Polidocanol the rate of skin-necrosis ranges between
0.001 and 0.2 %, the incidence of superficial thrombophlebitis is 0.08 %, the incidence
of an allergic reaction is reported with 0.2 %. The sclerotherapy of large perforating
veins and the long or short saphenous veins is controversially discussed. The results
of prospective randomized studies show better results with operative treatment in
comparison to sclerotherapy. The recurrence-rate of sclerotherapy of the long saphenous
vein varies between 22 and 37 % after 3 years, between 40 and 70 % after 5 years and
94 % after 10 years. Before starting the sclerotherapy the extension of the varicose
vein disease should be diagnosed correctly. The diagnosis can be
obtained with duplex-ultrasound, that gives either functional and morphologic information
about the deep and superficial venous system.
Zusammenfassung
Die Sklerosierungsbehandlung stellt in der Regel eine sichere Methode zur Behandlung
von Besenreisern, retikulären und Seitenastvarizen in der Hand des erfahrenen Therapeuten
dar. Die Komplikationsrate der Verödungstherapie ist insgesamt sehr gering, bei dem
in Europa am häufigsten verwendeten Verödungsmittel Polidocanol beträgt die Rate der
Hautnekrosen zwischen 0,001 und 0,2 %, eine Thrombophlebitis nach Verödungsbehandlung
tritt mit einer Häufigkeit von 0,08 % auf, das Auftreten einer allergischen Reaktion
wird mit 0,2 % angegeben. Die Verödungsbehandlung im Bereich großer Perforansvenen
und der Vena saphena magna oder parva ist kontrovers zu sehen. Nach den Ergebnissen
prospektiv randomisierter Studien ist hier die operative Therapie der Verödungsbehandlung
überlegen. Die Rezidivraten für Verödungstherapie in diesen Bereichen werden nach
3 Jahren mit 22 bzw. 37 %, nach
5 Jahren zwischen 40 und 70 % und nach 10 Jahren mit 94 % angegeben. Grundvoraussetzung
für die erfolgreiche Durchführung einer Verödungstherapie ist eine ausreichende Diagnostik.
Diese wird heute zumeist mittels Duplex-Sonographie durchgeführt, die sowohl eine
funktionelle als auch eine morphologische Abklärung des tiefen und epifaszialen Venensystems
erlaubt.
Key words
Sclerotherapy - varicosis - method - results
Schlüsselwörter
Sklerotherapie - Varikose - Methode - Ergebnisse
Literatur
- 1
Arenander E, Lindhagen A.
The evolution of varicose veins studied in a material of initially unilateral varices.
Vasa.
1978;
7
180-184
- 2
Baccaglini U, Spreafico G, Castoro C, Sorrentino P.
Consens conference on sclerotherapy of varicose veins of the lower limbs.
Phlebology.
1997;
12
2-16
- 3
Bihari J, Madyor E.
Microshunt histology in teleangiectasias.
Int J Angiology.
1999;
8
98-101
- 4
Chant A DB, Jones H O, Weddell J M.
Varicose veins: a comparison of surgery and injection compression sclerotherapy.
Lancet.
1972;
1118-1192
- 5
Conrad P, Malouf G M, Stacey M C.
The Australian Polidocanol Study.
Dermatol Surgery.
1995;
21
334-336
- 6
O'Donovan J C, Donaldson J S, Morello F P, Pensler J M, Vogelzang R L, Nauer B.
Symptomatic hemangiomas and venous malformations in infants, children and young adults:
Treatment with percutaneous injection of sodium tetradecyl sulfate.
Am J Roentgenology.
1997;
189
723-729
- 7
Einarsson E, Ekloff B, Neylen P.
Sclerotherapy or surgery as treatment for varicose veins: A prospective randomized
study.
Phlebology.
1993;
8
22-26
- 8
de Faria J L, Moraes I N.
Histopathology of the telangiectasia associated with varicose veins.
Dermatologica.
1963;
127
321-329
- 9 Fegan W G. Varicose veins: compression sclerotherapy. Heinemann Medical Books, London
1967
- 10
Georgiev M.
Postsclerotherapy hyperpigmentations: a one year follow-up.
J Dermatol Surg Oncol.
1990;
16
608-610
- 11
Goldman M P.
Sclerotherapy of superficial venules and teleangiectasias of the lower extremities.
Dermatol Clin.
1987;
5
369-379
- 12 Goldman M P. Complications of sclerotherapy treatment of varicose and teleangiectatic
leg veins. In: Bergan JJ, Goldman MP (eds). Varicose veins and teleangiectasias:
Diagnosis and treatment. Quality Medical Publishing, St. Louis 1993; 290-325
- 13 Goldman M P. Complications and adverse sequelae of sclerotherapy. In: Goldman MP
(ed). Treatment of varicose and teleangiectatic leg veins. Mosby, St. Louis Year Book,
XXII, 1995; 519
- 14 Goldman M P. Sclerotherapy. In: Treatment of varicose and teleangiectatic leg veins.
2nd ed., Mosby, St. Louis Year Book, XXII, 1995; 519
- 15
Hobbs J T.
Surgery and sclerotherapy in the treatment of varicose veins.
Arch Surg.
1974;
190
793-796
- 16 Hobbs J T. Surgery or sclerotherapy for varicose veins: 10 year results of a random
study. In: Tesi M, Dormandy J (eds). Superficial and deep venous diseases of the lower
limbs. Edizioni Minerva Medica, Turin 1984; 243-246
- 17
Jacobson H B.
The value of different forms of reatment for varicose veins.
Br J Surg.
1979;
66
72-76
- 18
Mantse L.
The treatment of varicose veins with compression sclerotherapy: Technique, complications/contraindications.
Am J Cosm Surg.
1986;
3
47-53
- 19 Mariani F. Nuevo Agente Esclerosante. Vortrag IX Congreso Panamericano de Flebologia
y Linfologia: 31. 5.-3. 6. 2000 Cordoba, Argentinien
- 20
Norris M J, Carlin M C, Ratz J L.
Treatment of essential teleangiectasia: Effects of increasing concentrations of polidocanol.
J Am Acad Dermatol.
1989;
20
643-649
- 21
Orbach E J.
Sclerotherapy of varicose veins: Utilization of intravenous airblock.
Am J Surg.
1944;
66
362-366
- 22
Schadeck M, Allaert F A.
Langzeitstudie zur Sklerosierungsbehandlung der Vena saphena magna.
Vasomed.
1999;
11
155-159
- 23 Sigg K. Varizen, Ulcus cruris und Thrombose. Springer, Berlin 1976
- 24 Staubesand J, Seydewitz V. Zum morphologischen Substrat der Venensklerosierung
im Modellversuch und bei menschlicher Varikose. Elektromikroskopische Untersuchungen
zur Theorie der Verödungs-behandlung. In: Staubesand J, Schopf E (Hrsg). Neue Aspekte
zur Sklerosierungstherapie. Springer, Berlin 1990
- 25 Tournay R. La Sclerose des varices. 4th edn. Expansion Scientifique Francaise,
Paris 1985
1 *Vortrag, gehalten auf dem Robert May-Gedächtniskongress, Innsbruck, 18.-20. Mai
2000
Dr. Th. Noppeney
Gemeinschaftspraxis
Gefäßchirurgie - Angiologie - Phlebologie
Obere Turnstraße 8
D-90429 Nürnberg