Zusammenfassung
Die Therapie der akuten, kompletten Akromioklavikulargelenksprengung (Typ III) wird
nach wie vor kontrovers diskutiert. In der Literatur wird neben zahlreichen operativen
Behandlungsmethoden auch die konservative Therapie mit guten Ergebnissen beschrieben.
Das funktionelle Ergebnis nach operativer Therapie oder konservativer Behandlung ist
vergleichbar. Die Rate an Komplikationen und die Rehabilitationszeit ist nach operativer
Stabilisierung jedoch deutlich höher bzw. länger. Nachteil der konservativen Therapie
kann der verbleibende Klavikulahochstand sein. Nach „evidence based medicine”-Kriterien
scheint daher die konservative Behandlung der Typ III-Akromioklavikulargelenkverletzung
die Therapie der Wahl zu sein.
Summary
There is still controversy about the treatment for acute type III acromioclavicular
joint dislocation according to Tossy and Rockwood's classification. Good functional
results were reported on following operative and non-operative treatment. According
to the literature the functional outcome is similar. Following surgical repair, however,
complications occur more often and the period of rehabilitation is longer. The disadvantages
of non-operative treatment include a higher rate of a persisting prominence of the
distal clavicle. Currently available data in the literature indicate that based on
the criteria of evidence based medicine non-operative treatment seems to represent
the method of choice for type III injuries of the acromioclavicular joint.
Schlüsselwörter
Akute Akromioklavikulargelenkverletzung - Therapie - Operativ - Konservativ
Key words
Acute acromioclavicular joint injuries - Treatment - Operative - Non-operative
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Prof. Dr. U. Bosch
Unfallchirurgische Klinik
Medizinische Hochschule Hannover
Carl-Neuberg-Straße 1
30625 Hannover
Telefon: 05 11/5 32 20 28
Fax: 05 11/5 32 58 77
eMail: bosch.ulrich@mh-hannover.de