Zentralbl Chir 2002; 127(12): 1032-1034
DOI: 10.1055/s-2002-36374
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Adipositaschirurgie im interdisziplinären und rechtlichen Spannungsfeld

Bariatric Surgery - Stereotypes and ParadigmsE. Hell1 , K. Miller1
  • 1A. ö. KH-Hallein und Ludwig-Boltzmann-Institut für Gastroenterologie und experim. Chirurgie, Hallein
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 January 2003 (online)

Zusammenfassung

Das Krankheitsbild der Adipositas wird in der Öffentlichkeit und z. T. auch in medizinischen Kreisen nicht anerkannt, vielmehr ist man der Meinung, dass es sich um ein selbst verschuldetes Leiden handelt, das ohne weiteres vermieden werden könne. Diese Voreingenommenheit erzeugt erhebliche Spannungsfelder und diskriminiert den Patienten. So lange es der breiten Öffentlichkeit und z. T. auch der Ärzteschaft nicht klar gemacht werden kann, dass es sich um ein genetisch induziertes Leiden handelt, das zum Tragen kommt, wenn entsprechende Umweltbedingungen bestehen, können die Spannungsfelder nicht abgebaut werden.

Abstract

Many physicians regard obesity as a sin and treat fat patients with disdain befitting a moral leper. Non-bariatric physicians, being a product of our culture, seem more likely to have an obesity paradigm close to that of the public. Many members of the public regard obesity surgery as dangerous. Many insurers reject morbid obese patients from bariatric surgical treatment with the paradigmal statement that obesity is totally the fault of a fat person. These medical experts do not accept obesity as a disease (which WHO does) and therefore social courts also reject applications of patients who want to undergo bariatric surgery. Morbid obesity is a multifactorial problem with genetic, biochemical, hormonal, environmental, behavioral and cultural elements. It is recognized as an extreme health hazard which is rarely the result of an aberrant moral problem or true addictive behavior. We need to change effectively the negative paradigms towards obesity and its surgery from some of our colleagues, hospital administration, medical insurers and the public. The existing prejudices are not acceptable.

Literatur

  • 1 Stunkard A, Wadden T. Psychological aspects of severe obesity.  Am J Clin Nutriation. 1992;  55 524-532
  • 2 Rand C, Stunkard A. Obesity and psychoanalysis.  Am J Psychiatry. 1978;  135 547-551
  • 3 Wardle J, Volz C, Golding B. Social variation in attitudes to obesity in children.  Internat Journal of Obesity. 1995;  19 562-569

Univ.-Prof. Dr. Emanuel Hell

Am Sonnenlehen 395

A-5084 Großgmain

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