Zentralbl Chir 2003; 128(6): 481-486
DOI: 10.1055/s-2003-40621
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Blutmanagement in der Chirurgie - eine Analyse

Blood management in Surgery - an analysisJ. Erhard1 , M. Schlensak1 , J. Friedrich1
  • 1Klinik für Chirurgie/Viszeral- und Gefäßchirurgie, Evangelisches und Johanniter Klinikum Duisburg/Dinslaken/Oberhausen gGmbH
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 July 2003 (online)

Zusammenfassung

In der Zusammenarbeit von Anästhesie, Intensivmedizin, Transfusionsmedizin und Chirurgie liegen Möglichkeiten und Chancen, eine erhebliche Reduktion im klinischen Gebrauch von Blut und Blutprodukten zu erzielen. Eine Erarbeitung von Richtlinien über blutsparende Maßnahmen ist ein wesentlicher Schritt. Ausgehend von einer Umfrage unter operativen Krankenhauseinrichtungen in Nordrhein Westfalen wird die Ist-Situation im Einsatz blutsparender Maßnahmen in der Chirurgie dargestellt. Erstaunlich ist, dass evidenzbasierte Daten zur Indikation von Blut und Blutprodukten bislang fehlen. So hat die sog. Sanguis-Studie aus dem Jahr 1994 belegen können, dass die Bluttransfusion in hohem Maße von subjektiven Faktoren abhängig ist. Hier ist dringende, auf validen Daten beruhende Verbesserung notwendig auch unter Aspekten von möglichen Gefahren, die langfristig von Fremdbluttransfusionen ausgehen können sowie letztlich unter ökonomischen Aspekten. Die Ausschöpfung einer präoperativen Risikoabwägung, eine überdachte OP-Strategie, die Nutzung von gewebeschonenden OP-Techniken und eine interdisziplinäre Zusammenarbeit mit Anästhesie und Intensivmedizin haben wesentlichen Einfluss auf den Blutverbrauch in der Chirurgie.

Abstract

The surgeon has a tremendous influence on the usage of blood and blood products. He determines the indication and operative strategy. So the co-operation of anesthetist, intensivist, transfusion specialist, and surgeon is essential to achieve improvement in blood saving. Guidelines of blood saving methods can support the aim of an effective blood management. We analyzed the today's situation of blood saving in surgery and discuss the matter by a questionnaire sent to all surgical institutions of Nordrhein-Westfalen. The data observed cover the results of the Sanguis study from 1994 and the resume that the indication of blood transfusion mostly is not driven by clinical and scientific facts alone. Till today no evidence based data exist on indications for transfusion of blood and blood products. This is required for the next years in order to create changes in the current system of blood saving. The key points to stay within the low range of the number of transfusions are to develop a specific peri-, intra-, and postoperative strategy according to patient, disease, and expected procedure. The surgical aspects are discussed.

Literatur

  • 1 Baele P L, De Bruyere M, Deneys V, Dupont E, Flament J, Lambermont M, Latinne D, Steensens L, van Camp B, Waterloos H. Bedside transfusion errors.  Vox Sang. 1994;  66 117-121
  • 2 Benoist S, Panis Y, Pannegeon V, Alves A, Valleur P. Predictive factors for perioperative blood transfusions in rectal resection for cancer: a multivariate analysis of a group of 212 patients.  Surgery. 2001;  129 433-439
  • 3 Brecher M E, Goodnough L T. The rise and fall of preoperative autologous blood donation. Editorial.  Transfusion. 2001;  41 1459-1462
  • 4 Cantor B B, Hudson T V, Lichtinger B, Rubenstein E B. Costs of blood transfusion: a process flow analysis.  J Clin Oncol. 1998;  16 2364-2370
  • 5 Consensus conference .Blood management surgical practice guidelines: Dallas, Texas, 12-14 January 1995. Am J Surg 1995; 170: S1 - S73
  • 6 Dunne J R, Malone D, Tracy J K, Gannon C, Napolitano L M. Perioperative anemia: an independent risk factor for infection, mortality, and resource utilization in surgery.  J Surg Res. 2002;  102 237-244
  • 7 Eagle K A, Berger P B, Calkins H. et al . ACC/AHA guideline update for perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery - executive summary: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on practice guidelines (Committee to update the 1996 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery).  Circulation. 2002;  105 1257-1276
  • 8 Erhard J. Surgeon's view on transfusion trigger during surgery and on the peripheral ward. Vortrag anlässlich des „Second Scientific Workshop on artificial oxygen carriers” der Fresenius AG, Frankfurt/M. 2000
  • 9 Faithfull N S. Fluorocarbon formulations and principles of oxygen delivery.  TATM. 2001;  3 5-9
  • 10 Gandini G, Franchini M, de Gironcoli M, Giuffrida A, Bertuzzo D, Zanolla L, Ferro I, Regis D, Aprili G. Preoperative autologous blood donation by elderly patients undergoing orthopaedic surgery.  Vox Sang. 2001;  80 95-100
  • 11 Goodnough L T, Monk T G, Andriole G L. Erythropoietin therapy.  NEJM. 1997;  336 933-938
  • 12 Goodnough L T. Persönliche Mitteilung. 2002
  • 13 Habler O, Meßmer K. Verfahren zur Reduktion von Fremdbluttransfusionen in der operativen Medizin.  Anaesthesist. 1997;  46 915-926
  • 14 Hansen E, Altmeppen J, Kutz N, Prasser C, Taeger K. Experimental principles and general practice of intraoperative autotransfusion with blood irradiation in tumor operation.  Beitr Infusionsther Transfusionsmed. 1996;  33 184-190
  • 15 Herbert P C, Wells G, Blajchman M A, Marshall J, Martin C, Pagliarello G, Tweeddale M, Schweitzer I, Yetisir E and the Transfusion Requirements in Critical Care Investigators for the Canadian Critical Care Trials G roup. A multicenter, randomized, controlled clinical trial of transfusion requirements in critical care.  NEJM. 1999;  340 409-417
  • 16 Hofmann A. Persönliche Mitteilung und Arbeitspapier zum Thema: Mikro- und makroökonomische Betrachtungen zu Kosten und Sparpotenzialen im europäischen Transfusionswesen. Wien 2002
  • 17 Houry S, Georgeac C, Hay J M, Fingerhut A, Boudet M J. A prospective multicenter evaluation of preoperative hemostatic screening tests, the French association of surgical research.  Am J Surg. 1995;  170 19-23
  • 18 Huet C, Salmi L R, Fergusson D, Koopman van Gemert A W, Rubens F, Laupacis A. A meta-analysis of the effectiveness of cell salvage to minimize periopertive allogeneic blood transfusion in cardiac and orthopedic surgery. International study of perioperative transfusion (ISPOT) investigators.  Anesth Analg. 1999;  89 861-869
  • 19 Kleinschmidt S. Hat die kontrollierte Hypotension einen Stellenwert im Rahmen fremdblutsparender Verfahren?.  Der Anaesthesist. 2001;  13 S39-S42
  • 20 Kußmann J, Koller M, Heinke T, Rothmund M. Die Bedeutung der präoperativen Gerinnungsanalytik für die Einschätzung des Blutungsrisikos in der Allgemeinchirurgie.  Chirurg. 1997;  68 684-688
  • 21 Leitlinien zur Therapie mit Blutkomponenten und Plasmaderivaten. Bundesärztekammer, 2. Auflage. Vorstand und Wissenschaftlicher Beirat der Bundesärztekammer (Hrsg). Deutscher Ärzteverlag Köln 2001; 5-25, 207-221
  • 22 Mansouri Taleghani B, Grossmann R, Reith H B, Wiebecke D, Thiede A. Fremdblutsparende Maßnahmen in der operativen Medizin.  Zentralbl Chir. 2000;  125 111-122
  • 23 Paul-Ehrlich-Institut .Bericht zur Meldung nach § 21 TFG für das Jahr 1998; 6-8. 
  • 24 The Sanguis Study Group . Use of blood and blood products for elective surgery in 43 European hospitals.  Transfus Med. 1994;  4 251-268
  • 25 Sculco T P, Gallina J. Blood management experience: relationship between autologous blood donation and transfusion in orthopedic surgery.  Orthopedics. 1999;  22 129-134
  • 26 Spahn D R, Schanz U, Pasch T. Perioperative Transfusionskriterien.  Der Anaesthesist. 1998;  47 1011-1020
  • 27 Spence R K. Letter to the Editor.  Surgery. 2002;  131 237
  • 28 Spence R K, Carson J A, Poses R, McCoy S, Pello M, Alexander J, Popovich J, Norcross E, Camishion R C. Elective surgery without transfusion: influence of preoperative hemoglobin level and blood loss on mortality.  Am J Surg. 1990;  159 320-324
  • 29 Weiskopf R B, Viele M K, Feiner J. et al . Human cardiovascular and metabolic response to acute, severe isovolemic anemia.  JAMA. 1998;  279 217-221

Prof. Dr. Jochen Erhard

Klinik für Chirurgie · Viszeral- und Gefäßchirurgie · Evangelisches und Johanniter Klinikum Duisburg, Dinslaken, Oberhausen gGmbH

Kreuzstr. 28

46535 Dinslaken

Phone: 0 20 64/42-23 01

Fax: 0 20 64/42-23 02

Email: jochen.erhard@ejk.de

    >