Zentralbl Chir 2004; 129(2): 153-156
DOI: 10.1055/s-2004-818764
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die tschechische Erfahrung mit der Peritonektomie und hyperthermen perioperativen Zytostatikalavage in der Behandlung der Peritonealkarzinose[*]

The Czech Experience in Peritonectomy and Hyperthermic Perioperative Cytostatic Lavage in the Treatment of Peritoneal MalignancyF. Antos1 , Z. Serclova1 , Z. Gilbert1 , M. Skala1 , P. Vitek1
  • 1Department of Surgery, 1., Medical School of the Charles University and Institute for Postgraduate Medical Education, University Bulovka, Prague, Czech Republic
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 April 2004 (online)

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Zusammenfassung

Zielsetzung: Ziel der vorliegenden Untersuchung ist es, unsere Ergebnisse mit der aggressiven chirurgischen Zellreduktion und intraperitonealen hyperthermen Chemoperfusion bei Patienten mit Peritonealkarzinomatose verschiedenen Ursprungs darzustellen.
Patienten und Methodik: Zwischen 1999 und 2002 wurden in der Chirurgischen Klinik des Universitätshospitals Bulovka 28 Patienten wegen einer peritonealen Dissemination maligner Tumoren operiert. Bei diesen wurden eine Peritonektomie bzw. Debulking durchgeführt und zusätzlich eine intraperitoneale perioperative hypertherme Chemoperfusion vorgenommen. Die Perfusion erfolgte mit einer Elektrolytlösung, der Mitomycin C oder Cisplatin bzw. Carboplatin zugesetzt waren, wobei für 90 Min. eine Hyperthermie von 41 bis 43 °C angestrebt wurde.
Ergebnisse: Die Gesamtmorbidität des Verfahrens betrug 85,7 %, die 30-Tage-Letalität 10,7 %. Von 19 Patienten, bei denen das Debulking komplett vorgenommen werden konnte, sind bisher 3 in einem Zeitraum von 3 Monaten bis 3,5 Jahre postoperativ verstorben.
Folgerung: Die Peritonealkarzinomatose wurde bisher als ein inkurabler Zustand angesehen. Eine zunehmende Zahl von klinisch-experimentellen Untersuchungen belegt jedoch den therapeutischen und prophylaktischen Nutzen der Peritonektomie zusammen mit einer perioperativen hyperthermen Chemoperfusion bei diesen Patienten. Die Technik sollte weiter evaluiert werden.

Abstract

Peritoneal tumor dissemination has been considered as an incurable condition with fatal outcome. However cytoreductive surgery followed immediately by hyperthermic chemoperfusion has been described both for the treatment and prevention of locoregional cancer spread from various origins. This paper summarizes our experience in this field.
Patients and methods: 28 patients were operated on for peritoneal dissemination of malignant tumors between 1999 and 2002 in the Surgical Department of the University Hospital Bulovka. Total or limited peritonectomy was carried out in these patients. In addition intraperitoneal perioperative hyperthermic chemoperfusion was performed using an electrolyte solution containing Mitomycin C, Cisplatin or Carboplatin. The perfusion was performed for 90 minutes, reaching a real hyperthermia of 41 to 43 °C.
Results: The overall morbidity was high (85.7 %), the perioperative mortality (30 days) was 10.7 %. Only 3 (15.7 %) of 19 patients in whom complete peritonectomy could be carried out died during the follow-up period of 3 months to 3.5 years.
Conclusion: There is an increasing evidence of both experimental and clinical studies showing the therapeutic and prophylactic usefulness of peritonectomy and perioperative hyperthermic chemoperfusion in patients with peritoneal carcinomatosis. However, well designed randomised trials are necessary to establish the role of this promising technique.

1 Übersetzung: R. T. Grundmann, Altötting-Burghausen

Literatur

1 Übersetzung: R. T. Grundmann, Altötting-Burghausen

Prof. Frantisek Antos

Surgical Department

University Hospital Prague-Bulovka

Budinova 2

18081 Prague 8

Czech Republic

Phone: 00 42 02/82 52 10

Fax: 00 42 02/82 52 20