Ernährung & Medizin 2004; 19(2): 73-78
DOI: 10.1055/s-2004-829493
Studie Fettstoffwechselstörungen

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Diätetische Intervention von Fettstoffwechselstörungen bei Typ-2-Diabetikern mit Perillaöl und den antioxidativen Vitaminen C und E als ergänzende bilanzierte Diät[1]

Medical nutrition therapy of dyslipoproteinemia in type-2 diabetics by means of perilla oil and the antioxidative vitamins C and E as dietary food for special medical purposesU. Schwedes1 , S. Köhler2 , M. Niestroj3
  • 1II. Medizinische Abteilung, Endokrinologie, Allgemeines Krankenhaus Barmbek, Lehrkrankenhaus der Universitätsklinik Hamburg-Eppendorf, Hamburg
  • 2Schwetzingen
  • 3Bruchsal
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 December 2006 (online)

Zusammenfassung

Ca. 25 % der Deutschen sind vom Metabolischen Syndrom und - daraus resultierend - von einem erhöhten Risiko für atherosklerotische Gefäßerkrankungen betroffen. Dies trifft insbesondere für Diabetiker zu. Diätetische Maßnahmen gehören zur Basistherapie des Metabolischen Syndroms. Vor allem die atherogene Fettstoffwechselstörung mit Hyper-triglyceridämie, erniedrigtem HDL-Cholesterin und atherogenen LDL-Cholesterin-Partikeln wird durch Omega-3-Fettsäuren positiv beeinflusst.

Methodik: In einer Verzehrsbeobachtung wurde der Einfluss einer ergänzenden bilanzierten Diät, bestehend aus verkapseltem Perillaöl mit einem Anteil von ca. 58 % der Omega-3-Fettsäure alpha-Linolensäure und den antioxidativen Vitaminen C und E, auf die Blutfettwerte von 101 Typ-2-Diabetikern untersucht.

Ergebnisse: Nach zwölfwöchigem Verzehr der empfohlenen Zufuhrmenge wurden die Serumtriglyceride, das Gesamtcholesterin sowie das LDL-Cholesterin im Vergleich zur Ausgangssituation signifikant gesenkt (p<0,0001; zweiseitiger Wilcoxon-Vorzeichenrang-Test) bei gleichzeitigem signifikantem Anstieg des HDL-Cholesterins (p<0,0001). Der diätetisch erzielte Effekt wurde von den behandelnden Ärzten bei 63 % der Patienten als gut oder sehr gut beurteilt und die Verträglichkeit in 95 % als gut oder sehr gut eingeschätzt.

Schlussfolgerung: Der Verzehr der ergänzenden bilanzierten Diät aus Perillaöl und den antioxidativen Vitaminen C und E in Kapselform unter ärztlicher Kontrolle als Bestandteil eines Diät-/Ernährungsplans kann eine sichere, alltagstaugliche Variante der unterstützenden diätetischen Intervention von Fettstoffwechselstörungen, insbesondere bei Typ-2-Diabetikern sein.

Summary

About 25 % of all Germans suffer from metabolic syndrome and - as a result - from an increased risk of atherosclerotic vascular diseases. This applies in particular to diabetics. Medical nutrition therapy forms part of the basic treatment of the metabolic syndrome. Omega-3 fatty acids have a positive effect, especially on the individual components of the metabolic syndrome, the atherogenic disorder of lipid metabolism, with hypertriglyceridaemia, reduced HDL cholesterol and atherogenic LDL cholesterol particles (small dense LDL).

Method: A dietary food for special medical purposes, consisting of encapsulated perilla oil with about 58 % of the omega-3 fatty acid alpha-linolenic acid and the antioxidative vitamins C and E (TUIM®) was investigated for its effect on blood fat values of 101 patients with type-2 diabetes treated in general or specialized practices, partially specialized on diabetics.

Results: After a 12-week consumption of the recommended daily intake, serum triglycerides, total cholesterol, and LDL cholesterol were significantly reduced compared to baseline values (p<0.0001; two-sided Wilcoxon signed rank test) together with a significant increase of the HDL cholesterol (p<0.0001). The dietary effects achieved were evaluated by the treating physicians as good or very good in 63 % of the patients observed and the tolerability of the dietary treatment was even judged as good or very good in 95 % of the patients.

Conclusion: It can be concluded from these results that the consumption of the dietary food for special medical purposes consisting of perilla oil and the antioxidative vitamins C and E as capsules under medical supervision as part of a nutritional regimen represents a safe and practical alternative for the medical nutrition therapy of dyslipoproteinemia, especially in Type-2 diabetics.

1 TUIM®; Hersteller: Dr. Willmar Schwabe GmbH & Co. KG - LifeScience, Karlsruhe.

Literatur

  • 1 Abate N, Vega GL, Garg A. et al. . Abnormal cholesterol distribution among lipoprotein fractions in normolipidemic patients with mild NIDDM.  Atherosclerosis. 1995;  118 111-122
  • 2 Abbott WGH, Lillioja S, Young AA. et al. . Relationships between plasma lipoprotein concentrations and insulin action in an obese hyperinsulinemic population.  Diabetes. 1987;  36 897-904
  • 3 Albrecht L, Metzner Ch. Diätetische Intervention mit Alpha-Linolensäure bei übergewichtigen Typ-2-Diabetikern. In Vorbereitung
  • 4 Ascherio A, Rimm EB, Giovannucci EL. et al. . Dietary fat and risk of coronary heart disease in men: cohort follow up study in the United States.  BMJ. 1996;  313 84-90
  • 5 Assmann G, Schulte H, von Eckardstein A. Hypertriglyceridemia and elevated levels of lipoprotein (a) are risk factors for major coronary events in middleaged men.  Am J Cardiol. 1996;  77 1179-1184
  • 6 Assmann G, Cullen P, Schulte H. Simple scoring scheme for calculating the risk of acute coronary events based on the 10-year follow-up of the Prospective Cardiovascular Münster (PROCAM) Study.  Circulation. 2002;  105 310-315
  • 7 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36: Fragebogen zum Gesundheitszustand. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe 1998
  • 8 DGE (Hrsg.) .Ernährungsbericht 2000. Frankfurt am Main: Druckerei Henrich GmbH 2000
  • 9 DGE/ÖGE/SGE/SVE (Hrsg.) .D-A-CH-Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. Frankfurt/Main: Umschau/Braus 2000
  • 10 Dolocek TA. Epidemiological evidence of relationship between dietary polyunsaturated fatty acids and mortality in the Multiple Risk Factor Intervention Trial.  Proc Soc Exp Biol Med. 1992;  200 177-182
  • 11 Hanefeld M, Hora C, Schulze J. et al. . Reduced incidence of cardiovascular complications and mortality in hyperlipoproteinemia (HLP) with effective lipid correction.  The Dresden HLP study. Atherosclerosis. 1984;  53 47-58
  • 12 Hu FB, Stampfer MJ, Manson JE. et al. . Dietary intake of a-linolenic acid and risk of fatal ischemic heart disease among women.  Am J Clin Nutr. 1999;  69 890-897
  • 13 Isomaa B, Almgren P, Tuomi T. et al. . Cardiovascular morbidity and mortality associated with the metabolic syndrome.  Diabetes Care. 2001;  24 683-689
  • 14 Jeppesen J, Hein HO, Suadicani P. et al. . Triglyceride concentration and ischemic heart disease. An eight-year follow-up in the Copenhagen Male Study.  Circulation. 1998;  97 1029-1036
  • 15 Kametani T, Koshida H, Nagaoka T, Miyakoshi H. Hypertriglyceridemia is an independent risk factor for development of impaired fasting glucose and diabetes mellitus: a 9-year longitudinal study in Japanese.  Intern Med. 2002;  41 516-521
  • 16 Kris-Etherton PM, Harris WS, Appel LJ. et al. . Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease.  Circulation. 2002;  106 2747-2757
  • 17 de Lorgeril M, Salen P, Martin JL. et al. . Mediterranean diet, traditional risk factors, and the rate of cardiovascular complications after myocardial infarction. Final report of the Lyon Diet Heart Study.  Circulation. 1999;  99 779-785
  • 18 Rathmann W, Haastert B, Icks A. et al. . High prevalence of undiagnosed diabetes mellitus in Southern Germany: target populations for efficient screening. The KORA survey 2000.  Diabetologia. 2003;  46 182-189
  • 19 Saito M, Kubo K. Relationship between tissue lipid peroxidation and peroxidizability index after a-linolenic, eicosapentenoic, or docosahexaenoic acid intake in rats.  Br J Nutr. 2003;  89 19-28
  • 20 Schwedes U. Beeinflussung der Insulinresistenz als Schlüssel.  Klinikarzt. 2001;  30 186-190
  • 21 Steer P, Vessby B, Lind L. Endothelial vasodilatory function is related to the proportions of saturated fatty acids and alpha-linolenic acid in young men, but not in women.  Eur J Clin Invest. 2003;  33 390-396
  • 22 Toeller M. Ernährungsempfehlungen für Diabetiker 2000.  Ernährungs-Umschau. 2000;  47 182-186
  • 23 WHO/FAO expert consultation .Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases. Annex 4: The scientific basis for diet, nutrition and the prevention of cardio-vascular diseases. Report of the Joint WHO/FAO expert consultation, Geneva 28.01-01.02. 2002; Draft 26 04: 2002
  • 24 WHO/FAO expert consultation .Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. World Health Organ Tech Rep Ser 2003; 916: i-viii, 1-149. Erhältlich unter: http://www.who.int/hpr/nutrition/ExpertConsultationGE.htm (Zugriff 22.04.04)

1 TUIM®; Hersteller: Dr. Willmar Schwabe GmbH & Co. KG - LifeScience, Karlsruhe.

Korrespondenzautor

Prof. Dr. Ulrich Schwedes

II. Medizinische Abteilung, Endokrinologie, Allgemeines Krankenhaus Barmbek, Lehrkrankenhaus der Universitätsklinik Hamburg-Eppendorf

Rübenkamp 148

22307 Hamburg

Dr. Stephan Köhler

Schwetzingen

Dr. Michael Niestroj

Bruchsal

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