Pneumologie 2004; 58(9): 666-669
DOI: 10.1055/s-2004-830044
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zimmerspringbrunnen-Alveolitis

Misting-Fountain-AlveolitisD.  Koschel1 , J.  Sennekamp2 , C.  Schurz3 , D.  Müller-Wening1
  • 1Zusamklinik der LVA Schwaben, Zusmarshausen (Chefarzt Dr. Müller-Wening)
  • 2Labor Professor Sennekamp, Bonn
  • 3Praxis Dr. Schurz, Augsburg
Further Information

Publication History

Eingang: 22. April 2004

Nach Revision akzeptiert: 25. Juni 2004

Publication Date:
01 September 2004 (online)

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Zusammenfassung

Eine 22-jährige Frau entwickelte rezidivierende Fieberschübe mit Husten und Atemnot nach wiederholter Exposition mit einem Zimmerspringbrunnen. Es wurden spezifische IgG-Antikörper im Serum der Patientin gegen das Zimmerspringbrunnenwasser und gegen die darin kulturell angezüchteten Keime Bacillus subtilis, Mucor racemosus und Mucor mucedo nachgewiesen. Es bestanden eine restriktive Ventilationsstörung mit Belastungshypoxämie sowie eine lymphozytäre Alveolitis (BAL). Nach einer Reexposition mit dem Zimmerspringbrunnen traten die Symptome erneut auf. Somit lag eine exogen-allergische Alveolitis vor. Für diese besondere Form der Befeuchterlunge schlagen wir die Bezeichnung „Zimmerspringbrunnen-Alveolitis” vor.

Abstract

A 22-year-old woman developed recurrent episodes of fever, cough and dyspnea after repeated exposure to a misting fountain at home. A diagnosis of extrinsic allergic alveolitis (EAA) was made by detection of serum antibodies against the fountain water, by culture of Bacillus subtilis, Mucor racemosus , Mucor mucedo , and Saccharomyces cerevisiae from the water, and by detection of specific IgG antibodies against Bacillus subtilis and the Mucores. The diagnosis was confirmed by a restrictive lung function pattern, and a highly increased total cell count with a lymphocytosis of 39 % in the bronchoalveolar lavage. An inhalation challenge with the misting fountain resulted in a positive reaction. Because this humidifier system has recently become widespread at home, clinicians should be aware of this specific type of EAA which may be called “misting fountain alveolitis”.

Literatur

Dr. med. Dirk Steffen Koschel

Zusamklinik der LVA Schwaben

Paracelsusstr. 3

86441 Zusmarshausen

Email: Dirk.Koschel@LVA-Schwaben.de