Viszeralchirurgie 2005; 40(4): 266-271
DOI: 10.1055/s-2005-836590
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sentinel-Lymphknoten-Technik beim Magenkarzinom - aktueller Stand und klinische Relevanz

Sentinel Node Technique in Gastric Cancer - Actual Balance and Clinical RelevanceY. Kitagawa1 , M. Kitajima1 [*]
  • 1Department of Surgery, Keio University, School of Medicine, Tokyo, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 September 2005 (online)

Zusammenfassung

Im vergangenen Jahrhundert konnten für Magenfrühkarzinome mit der klassischen D2-Gastrektomie gute Langzeitergebnisse erzielt werden. Im 21. Jahrhundert steht die Minimalisierung des operativen Eingriffs unter dem Gesichtspunkt der verbesserten Lebensqualität im Mittelpunkt des Interesses. Nach der Einführung der laparoskopischen Magenresektion im Jahre 1991 wurden minimalinvasive Techniken mit großem Enthusiasmus entwickelt. Da die postoperative Rekonvaleszenzphase durch die laparoskopischen Eingriffe verkürzt wird und durch funktionserhaltende Chirurgie die langfristige Lebensqualität gewährleistet werden kann, wird in diesem Zusammenhang das Sentinel-Lymphknoten-(SLN)-Konzept in der MAGENKARZINOMCHIRURGIE diskutiert. Bislang konnte die Zuverlässigkeit des SLN-Konzeptes in einer Reihe von klinischen Studien einzelner Zentren nachgewiesen werden; prospektive Multizenterstudien wurden aktuell initiiert. Theoretisch können für Frühkarzinome mit tumorfreiem SLN verschiedene funktionserhaltende chirurgische Verfahren angewendet werden. Obwohl noch einige Probleme gelöst werden müssen, könnte die laparoskopische SLN-gesteuerte Chirurgie zu einem neuartigen individualisierten therapeutischen Konzept mit minimaler Invasivität und maximalem Funktionserhalt führen.

Abstract

An acceptable long term survival after conventional gastrectomy with lymph node dissection for early gastric cancer has been achieved in the 20th century. In the 21st century, the minimalization of therapeutic invasiveness in order to preserve quality of life (QOL) is a major topic in the management of early gastric cancer. After laparoscopic surgery for gastric cancer was introduced in 1991, an enthusiasm to develop laparoscopic procedures has grown steadily. While early phase recovery after surgery has been improved by laparoscopic surgery, preservation of late phase QOL by function preserving surgery is also essential in regard to this, the sentinel node (SN) concept has been a much discussed topic in gastric cancer surgery to approach this aspect. Recently, the validity of the SN concept has been demonstrated by a number of single institutional studies and prospective multi-center trials are presently ongoing. Theoretically various types of function preserving surgery could be applied in cases of early gastric cancer with negative SNs as less invasive surgery to improve long-term QOL. Although we still have to solve several remaining issues, laparoscopic SN navigation surgery would enable us to apply a novel individualized minimally invasive approach, both in terms of degree of incisional access and extent of function preservation.

Literatur

  • 1 Morton D L, Wen D R, Wong J H. et al . Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanoma.  Arch Surg. 1992;  127 392-399
  • 2 Kitagawa Y, Fujii H, Kumai K. et al . Recent advances in sentinel node navigation for gastric cancer - A paradigm shift of surgical management.  J Surg Oncol. 2005;  90 147-151
  • 3 Hiratsuka M, Miyashiro I, Ishikawa O. et al . Application of sentinel node biopsy to gastric cancer surgery.  Surgery. 2001;  129 335-340
  • 4 Miwa K, Kinami S, Taniguchi K. et al . Mapping sentinel nodes in patients with early-stage gastric carcinoma.  Br J Surg. 2003;  90 178-182
  • 5 Kitagawa Y, Kitano S, Kubota T. et al . Minimally invasive surgery for gastric cancer - toward a confluence of two major streames.  Gastric Cancer. 2005;  8 103-110
  • 6 Kitano S, Iso Y, Moriyama M, Sugimachi K. Laparoscopy-assisted Billroth I gastrectomy.  Surg Laparosc Endosc. 1994;  4 146-148
  • 7 Ohgami M, Kumai K, Otani Y, Kubota T, Kitajima M. Laparoscopic wedge resection of the stomach for early gastric cancer using a lesion-lifting method.  Dig Surg. 1994;  11 64-67
  • 8 Seto Y, Nagawa H, Muto Y, Kaizaki S, Kitayama J, Muto T. Preliminary report on local resection with lymphadenectomy for early gastric cancer.  Br J Surg. 1999;  86 526-528
  • 9 Ohwada S, Nakamura S, Ogawa T. et al . Segmental gastrectomy for early cancer in the mid-stomach.  Hepatogastroenterology. 1999;  46 1229-1233
  • 10 Zhang D, Shimoyama S, Kaminishi M. Feasibility of pylorus-preserving gastrectomy with a wider scope of lymphadenectomy.  Arch Surg. 1998;  133 993-997
  • 11 Adachi Y, Inoue T, Hagino Y, Shiraishi N, Shimoda K, Kitano S. Surgical results of proximal gastrectomy for early-stage gastric cancer: Jejunal interposition and gastric tube reconstruction.  Gastric Cancer. 1999;  2 40-45
  • 12 Stein H J, Sendler A, Siewert J R. Site-dependent resection rechniques for gastric cancer.  Surg Oncol Clin N Am. 2002;  11 405-414
  • 13 Otani Y, Furukawa T, Kitagawa Y. et al . New method of laparoscopy-assisted function-preserving surgery for early gastric cancer: vagus-sparing segmental gastrectomy under sentinel node navigation.  J Am Coll Surg. 2004;  198 1026-1031
  • 14 Kitagawa Y, Kitajima M. Laparoscopic sentinel lymph node mapping for early gastric cancer.  World J Surg. 2005;  (online publiziert)
  • 15 Matsuda J, Kitagawa Y, Fujii H, Mukai M, Dan K, Kubota T. et al . Significance of metastasis detected by molecular techniques in sentinel nodes of patients with gastrointestinal cancer.  Ann Surg Oncol. 2004;  11 250 S-254 S

1 Der Beitrag wurde übersetzt und bearbeitet von PD Dr. Stefan P. Mönig, Klinik und Poliklinik für Visceral- und Gefäßchirurgie, Universität zu Köln.

Yuko KitagawaM. D. FACS 

Department of Surgery · Keio University School of Medicine

35 Shinanomachi

Shinjuku-ku

Tokyo

160-8582

Japan

Phone: +81/3/33 53 12 11 ext 623 34

Fax: +81/3/33 55 47 07

Email: kitagawa@sc.itc.keio.ac.jp

    >