Zusammenfassung
Viele Patienten mit abdominellen Aortenproblemen werden heute offen oder endovaskulär
operativ versorgt. Bei den oft multimorbiden Patienten können nach den Primäreingriffen
sekundäre Problematiken entstehen, die besonderer Lösungsstrategien bedürfen. Es werden
anhand von 2 Fallbeispielen individuelle Strategien und verbesserte technische Möglichkeiten
zur Risikoreduktion bei derartigen Eingriffen genannt und diskutiert. Das erste Fallbeispiel
zeigt die endovaskuläre Lösung eines Problems nach offen operativer Aortentherapie.
Ein weiterer Fall bezieht sich auf die offen operative Lösung eines postendovaskulären
Problemfalls.
Abstract
Advances in early diagnosis of abdominal aortic abnormalities, enhanced pre-and post-surgical
care and improved pharmacological treatment, as well as new interventional strategies
and surgical techniques have led to a considerable increase of those patients, who
undergo surgical therapy, either using classical trans-abdominal open or endovascular
techniques. These patients, as a result of their often underlying multi-morbidity,
are prone to secondary complications that often require individual solutions. We present
and discuss two cases of post-surgical complications that required individual strategies
for risk reduction. The first case demonstrates the endovascular approach to a complication
following open aortic surgery, the second describes a surgical intervention to solve
a problem following endovascular therapy.
Schlüsselwörter
Aortenchirurgie - endovaskuläre Therapie - Bridging - Risikoreduktion - Operationsstrategien
Key words
aortic surgery - endovascular therapy - bridging - risk reduction - operative strategies
Literatur
- 1
Ballard J L, bou-Zamzam A M, Teruya T H.
Type III and IV thoracoabdominal aortic aneurysm repair: results of a trifurcated/two-graft
technique.
J Vasc Surg.
2002;
36
211-216
- 2
Kramer S, Pamler R, Seifarth H, Brambs H J, Sunder-Plassmann L, Gorich J.
Endovascular grafting of traumatic aortic aneurysms in contaminated fields 2.
J Endovasc Ther.
2001;
8
262-267
- 3
Lloyd G M, Newton J D, Norwood M G, Franks S C, Bown M J, Sayers R D.
Patients with abdominal aortic aneurysm: Are we missing the opportunity for cardiovascular
risk reduction?.
J Vasc Surg.
2004;
40
691-697
- 4
Orend K H, Scharrer-Pamler R, Kapfer X, Kotsis T, Gorich J, Sunder-Plassmann L.
Endovascular treatment in diseases of the descending thoracic aorta: 6-year results
of a single center.
J Vasc Surg.
2003;
37
91-99
- 5 Rutherford R. . In: Vascular surgery. 5 ed. Bd 2. Saunders, Philadelphia 2000; 1270
- 6 Torsello G. Bridging Stents bei septischen Prozessen. 2003 May 13; 17. Titisee-Symposium
2003
Dr. I. Flessenkämper
Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie · DRK-Kliniken Mark Brandenburg Berlin
Drontheimerstr. 39/40
13359 Berlin
Phone: + 49/30/30 35 61 52
Fax: + 49/30/30 35 63 79
Email: i.flessenkaemper@drk-kliniken-markbrandenburg.de